פרידריק ריצ'רד לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרידריק ריצ'רד לי
Frederick Richard Lee
פרידריק ריצ'רד לי, 1850
פרידריק ריצ'רד לי, 1850
פרידריק ריצ'רד לי, 1850
לידה 10 ביוני 1798
ברנסטפייל, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 ביוני 1879 (בגיל 80)
דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרידריק ריצ'רד ליאנגלית: Frederick Richard Lee;‏ 10 ביוני 1798, ברנסטפל, דבון5 ביוני 1879, דרום אפריקה) היה אמן אנגלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לי היה בנו של תומאס לי מברנסטפל בצפון דבון ואחיו של תומאס לי, אדריכל.[1]

פרידריק נרשם כסטודנט באקדמיה המלכותית ב־16 בינואר 1818, בן תשע-עשרה. אף על פי שלא רשומים ציורים מתוארכים לאותו הזמן, עד לבחירתו כחבר באקדמיה המלכותית ב־3 בנובמבר 1834, היו לפחות שישה ציורים מתוארכים.[2]

לי נבחר לחברות מלאה באקדמיה המלכותית ב־10 בפברואר 1838. שבעה ציורים נוספים תועדו שצוירו על ידי לי לפני תאריך זה, ציורי שמן בעיקר על בד. בגלריה טייט קיימת דוגמה מתקופה זו בקריירה שלו "זריחה בים", שגם היא ציור שמן (1834).[3] ידוע שהוא ייצר ארבעים ציורים נוספים המתוארכים בשלושים השנים הבאות. בנוסף לציורים המתוארכים, קיימים עוד כחמישים ציורים ללא תאריך, כולל "אגם בפארק".

פרידריק ריצ'רד לי, סלע גילברלטר, 1862

ללי היה בית בפילטון, בסמוך לברנסטפל, אך חלק ניכר מחייו היו מוקדשים לים, והוא חי הרבה על הסירה שלו, בה ביקר בחופי צרפת, ספרד ואיטליה. הוא הציג בפעם האחרונה בשנת 1870, והפך לאקדמאי בדימוס בשנה שלאחר מכן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לי היה אמן פורה, בהתבסס על מספר ציורי השמן שידוע שייצר, הן על בד והן על גבי לוחות. בחירת הנושאים שלו שיקפו בבירור את השפעותיו של ג'ון קונסטבל ובני דורו האחרים. כמה מציוריו הבולטים יותר נעשו בשיתוף עם תומאס סידני קופר (בין 1848 ל־1856) וסר אדווין לנדסר. לי צייר את הנוף וקופר ולנדסר הוסיפו את בעלי החיים. נופים וסצנות פסטורליות מהווים את עיקר העניין בציור שלו, עם כמה ציורים יוצאים דופן,

פרידריק ריצ'רד לי, סצנת דייג בנהר אוגוון,1849

סצינות סקוטיות התאימו לנושאים שצייר לי, אך הוא גם נסע הרבה מחוץ לבריטניה וצייר ביבשת: "גשר צפון דאפפילד, דרבישייר", "הגשר השווייצרי, לינדוך", "אלון בבדפורדשייר", "סלע גיברלטר" "פונט דו גארד", כולם דוגמאות לציורי נסיעות. לי גם בילה זמן לא מבוטל בכפר פנשארטס בקנט, והפיק מספר ניכר של ציורים מהמקום. אשתו הרייט איב לי נקברה בחצר הכנסייה שם לאחר מותה בשנת 1850.

הפופולריות של ציוריו נותרה כמורשתו המתמשכת. רבות מיצירותיו השיגו מחירים משמעותיים בעת מכירתם גם בתקופה האחרונה. הייתה לו קריירה ארוכה והוא הפיק מעל 90 ציורים. עם זאת, יש מידע על כמות גדולה של ציורם נוספים שמוחזקים בידיים פרטיות ועדיין לא פורסם. הוא נשאר נאמן לסגנון הציור המקורי שלו למרות המהפכה שהתחוללה סביבו בסגנונות הציור האימפרסיוניסטיים. אולי הא דבק בסגנון הציור שלו, ומסיבות כלכליות - הוא הכיר את הביקוש בשוק שלו, וצייר נושאים בסגנון שידע שיהיה מבוקש, לכן היה צייר אמיד.

ב-15 השנים האחרונות לחייו חילק לי את זמנו בין ביתו בברודגייט, היאכטה שלו ודרום אפריקה, שם היו בבעלותו כמה חוות.

לי פרש ב־1 בדצמבר 1871 ונפטר ונקבר בסמוך לוולינגטון בדרום אפריקה ב־5 ביוני 1879.

רק שלושה פורטרטים מצולמים של פרידריק ריצ'רד לי שרדו, וניתן למצוא אותם בגלריית הפורטרטים הלאומית (לונדון).

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרידריק ריצ'רד לי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cust, Lionel Henry (1892). "Lee, Frederick Richard". In Lee, Sidney (ed.). Dictionary of National Biography. 32. London: Smith, Elder & Co.
  2. ^ Tate, ‘Scottish Landscape: Bringing in a Stag (figure and animals by Sir E. Landseer)’, Frederick Richard Lee, Sir Edwin Henry Landseer, 1830, Tate (באנגלית)
  3. ^ Tate, ‘Sea Coast, Sunrise’, Frederick Richard Lee, 1834, exhibited 1834, Tate