פסקי תשובות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסקי תשובות
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
מידע כללי
מאת שמחה בן ציון אייזיק רבינוביץ
שפת המקור עברית
סוגה חיבור הלכתי
הסכמות הרבנים נסים קרליץ, שמואל הלוי וואזנר, יצחק טוביה וייס, בן-ציון רבינוביץ, משה אריה פריינד ועוד
הוצאה
תאריך הוצאה 19912019
מספר עמודים א': 1037, ב': 1144, ג': 321, ה': 501
מהדורות נוספות
תאריך מהדורה ראשונה ירושלים
מספר כרכים 6
מקורות לכתיבת הספר משנה ברורה, ספרי שו"ת
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990011781280205171

פסקי תשובות היא סדרת ספרי הלכה, האוספים פסקים מעשיים מספרי פוסקים וספרי שו"ת בעיקר מפוסקי זמנינו. הסדרה נכתבה על ידי הרב שמחה בן ציון אייזיק רבינוביץ.

על הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מונה שבעה כרכים, ומוסדרת לפי הספר משנה ברורה של רבי ישראל מאיר הכהן, על חלק אורח חיים של השולחן ערוך, כשעל כל חלק יצא כרך אחד, מלבד חלק השלישי העוסק בהלכות שבת שכולל שני חלקים האחד מסימן רמ"ב עד סימן ש' והשני מסימן ש"א עד סימן שד"מ.

מלבד ה"משנה ברורה", המחבר מברר גם את דעתם של פוסקים נוספים, כמו בעל התניא. כחסיד, נוטה המחבר למנהגי החסידות והוא מביא למנהגים אלה מקורות בספרות ההלכה, החסידות או הקבלה. הסדרה עוסקת גם בעמדת ההלכה בשאלות טכנולוגיות שנתחדשו בעשרות השנים האחרונות.

הסדרה קיבלה הסכמות מהרבנים נסים קרליץ, שמואל הלוי וואזנר, יצחק טוביה וייס, והאדמו"ר מביאלה -דוד המחבר. ובין היתר קיבל המחבר ברכות רבות מהרב עובדיה יוסף שאף היה לומד הרבה בספר זה וכותב אותו בספריו.

על המחבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחבר הספרים הוא הרב שמחה בן ציון אייזיק רבינוביץ' (י"ב חשון ה'תשכ"ג, נובמבר 1962), יליד לוגאנו שבשווייץ, עלה לארץ בגיל שנה. הוא בנו של רבי ירחמיאל צבי יהודה רבינוביץ (האדמו"ר מביאלא-פשיסחא) וגולדה (לבית גליצקי), נכדו של רבי יחיאל יהושע רבינוביץ, האדמו"ר מביאלא, וחתנו של ח"כ לשעבר שמואל הלפרט. למד בבחרותו בישיבת גור, וכן למד אצל רבי משה הלברשטאם. בשנת ה'תשמ"ט הוסמך לרבנות.[1]

החל משנת ה'תשנ"ז מכהן כרבה של קהילת 'משכנות יעקב' בשכונת רמת שלמה בירושלים.

בעקבות פסקי תשובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הופעת הסדרה 'פסקי תשובות' היא הפכה לפופולרית בקרב הפוסקים ותלמידי חכמים[דרוש מקור], ואחריה החלו מכונים שונים להוציא מהדורות חדשות של משנה ברורה עם הערות בשולי הדף מפוסקי זמננו.

פסקים ותשובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהשלמה לסדרת "פסקי תשובות" הוציא חתנו של הרב רבינוביץ, הרב אהרן אריה כ"ץ, מו"ץ בשכונת רמת שלמה בירושלים, ספר בשם פסקים ותשובות (במתכונת דומה לפסקי תשובות) על שולחן ערוך יורה דעה.

החלק הראשון יצא בשנת תשע"ז על הלכות כיבוד הורים, כבוד תלמידי חכמים, הלכות צדקה והלכות מילה. בהקדמה שכתב הרב רבינוביץ לספר זה, אישר שהדברים נכתבו בהסכמתו. בשנת תשפ"א יצא לאור חלק שני על יורה דעה מסימן פ"ז עד סימן קכ"ב, וכלול בתוכו הלכות בשר בחלב, תערובות, בישולי עכו"ם, חלב נכרי, ענייני סכנה, טבילת כלים, הגעלת כלים.

הסדרה קיבלה הסכמות מהרבנים: משה שטרנבוך, יצחק טוביה וייס, עזריאל אויערבאך, שבח צבי רוזנבלט, משה שאול קליין ועוד.

ליקוטי פסקי תשובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק נוסף בסדרה הוא הספר קיצור שולחן ערוך עם ליקוטי פסקי תשובות, נערך על ידי בנו של הרב רבינוביץ, הרב יחיאל יהושע, רב בשכונת רמת בית שמש ג'2 בבית שמש, הכולל הערות קצרות על סדר הקיצור שולחן ערוך, ומיוסד על הספרים "פסקי תשובות" ו"פסקים ותשובות". עד כה (חשון תשפ"א) יצאו שני חלקים, כאשר החלק השלישי עדיין בעריכה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא הלכה ובנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.