פים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משקולת פים

פִּים (לפי ניקוד המסורה) או פַּיִם (על דרך נטיית הזוגיים בעברית)[1] הוא יחידת מידה עתיקה למשקל, השווה לכ-7.56 גרם (לפי ממוצע משקלן של אבני המשקל שנתגלו באזור יהודה, ראו להלן), כלומר לכשני שלישי שקל של ימי בית ראשון.

המילה "פים" מופיעה פעם אחת בלבד במקרא, בשמואל א': ” וְהָיְתָה הַפְּצִירָה פִים לַמַּחֲרֵשֹׁת וְלָאֵתִים וְלִשְׁלֹשׁ קִלְּשׁוֹן וּלְהַקַּרְדֻּמִּים וּלְהַצִּיב הַדָּרְבָן” (י"ג, כא). מילה זו אינה נזכרת בתלמוד או במקורות עבריים מוקדמים אחרים. אף שניתן להבינה כאמצעי תשלום, במשך מאות שנים משמעותה לא הייתה ברורה - תרגומי התנ״ך לשפות אחרות לא כללו משמעות זו, ומפרשי התנ״ך היהודים לרוב קישרו אותה לתכונה של כלי ההשחזה[2].

בחפירות תל גזר, שנערכו בראשית המאה ה-20 בראשות הארכאולוג הבריטי רוברט מקאליסטר, נמצאה משקולת שעליה כתוב בכתב עברי עתיק "פימ". מאז נמצאו דוגמאות נוספות של אבני משקל ומטילי כסף שעליהם נכתב שם זה[3]. בעקבות ממצאים אלה, תרגום התנ״ך New King James Version משנת 1982 כולל את המילה pim במשמעות של מחיר ששולם עבור השחזת הכלים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כך לדעת נפתלי הרץ טור-סיני: הערך 'פִּים', מילון בן-יהודה, עמ' 4909, הערה 1.
  2. ^ לדוגמה פירוש רש"י על שמואל א יג כא: ”"היתה הפצירה פים (...) שיש לה הפצר פיות כלומר פיות וחידודים הרבה"”
  3. ^ אלחנן סמט, הדו-שיח מעבר לירדן (מלכים ב', ב', ט-י), בתוך: פרקי אליהו, מעלה אדומים, ירושלים: תשס"ג, באתר "דעת"; מצטט את יעקב משורר, מטבעות עתיקים, ירושלים: 1979, עמ' 12–13.
  4. ^ שמואל א' י"ג כ"א בתרגום New King James Version
ערך זה הוא קצרמר בנושא ארכאולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.