פיירפוקס לאנדרואיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיירפוקס לאנדרואיד
דף הבית של ויקיפדיה בתצוגה מותאמת למחשבי לוח
דף הבית של ויקיפדיה בתצוגה מותאמת למחשבי לוח
מפתח קרן מוזילה
מחזור חיים 28 בינואר 2010 – הווה (14 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 120.0.1 (4 בדצמבר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה אנדרואיד
נכתבה בשפות C++, JavaScript, Rust, XUL, Java, Kotlin עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון הרישיון הציבורי של מוזילה,
הרישיון הציבורי הכללי של גנו,
הרישיון הציבורי הכללי המוקטן של גנו
קוד מקור https://github.com/mozilla-mobile/firefox-android עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה דפדפן
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/mobile/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיירפוקס לאנדרואיד הוא דפדפן אינטרנט שמפותח על ידי ארגון מוזילה עבור סמארטפונים ומחשבי טאבלט עם מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד. כמו בגרסה של פיירפוקס למחשב אישי, הוא משתמש במנוע Gecko, ותומך בתכונות כגון סנכרון עם Firefox Sync, חסימת עוקבי אינטרנט ותוספות שונות.

הגרסה הראשונית של פיירפוקס לאנדרואיד קיבלה את שם הקוד Fennec ומותגה "Firefox for mobile", היא תמכה בתחילה ב-Maemo, אחר כך גם באנדרואיד, במיגו וב-Firefox OS. התמיכה ב-Maemo ובמיגו בוטלה מאוחר יותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון מוזילה הכריז על פיתוח "Firefox for mobile" בסוף 2009, תחילה עם תמיכה לטלפון N900 עם מערכת הפעלה Maemo של נוקיה, שהיה טלפון חכם מוביל באותה עת[1].

"Firefox for mobile", שוחרר לראשונה עבור Maemo, בשם הקוד "Fennec", בינואר 2010 עם גרסה 1.0[2], ולאנדרואיד במרץ 2011 עם גרסה 4.0, שעוד קודם הושקה גרסת אלפא לאנדרואיד[3]. התמיכה ב-Maemo הופסקה לאחר גרסה 7, שהושקה בספטמבר 2011. מקור שם הקוד Fennec הוא בשועל קטן מסוג פנק הנפוץ במדבריות צפון אפריקה, והוא אנלוגיה לגודלו המצומצם של דפדפן זה בהשוואה לפיירפוקס.

Fennec השתמש במנוע Gecko; לדוגמה, גרסה 1.0 השתמשה באותו מנוע כמו Firefox 3.6, והמהדורה הבאה, 4.0, שיתפה קוד ליבה עם Firefox 4.0. התכונות שלו כוללות תמיכה ב-HTML5, Firefox Sync, תמיכה בתוספות וגלישה בכרטיסיות[4]. מספור הגרסאות של הדפדפן הוחלף מגרסה 2.0 בטא לגרסה 4.0 כדי להתאים יותר לגרסאות של פיירפוקס למחשבים שולחניים מכיוון שמנועי העיבוד המשמשים בשני הדפדפנים זהים.

בדצמבר 2011 הושקה גרסה התומכת גם במחשבי לוח עם מערכת הפעלה אנדרואיד[5].

בנובמבר 2012 הושקה גרסה עבור מכשירים הרצים על מעבדי ARMv6, כ-50% ממכשירי האנדרואיד בעולם באותה עת, כ-500 מיליון. מכשירי סמארטפון אלו זולים יותר ומריצים את מערכת האנדרואיד בגרסה 2.2 ומעלה. הגרסה אפשרה להפעיל את תכונת ה-TalkBack שמקריאה למשתמש את הטקסט בקול אנושי ומספקת פידבק ברטט, זאת בנוסף לשאר הפיצ’רים הקיימים בדפדפן כמו מחוות מגע[6].

עם הפסקת התמיכה בפלטפורמות אחרות מלבד אנדרואיד, שונה שם הדפדפן ל-"פיירפוקס לאנדרואיד" כאשר במקביל הושק ב-2014 "Firefox for iOS", עבור מכשירי אייפון.

ב-27 ביוני 2019, מוזילה חשפה את Firefox Preview (שם הקוד "Fenix"), גרסה מעוצבת מחדש של "פיירפוקס לאנדרואיד" המבוססת על GeckoView - מנוע משודרג. יש לו ממשק משתמש שעוצב מחדש עם תמיכה במצב כהה, תכונת "אוספים" חדשה לשמירת קבוצות של כרטיסיות, והוא כולל הגנת מעקב משופרת (חוסם שניתן להגדרה עבור עוקבי אינטרנט וקובצי Cookie של צד שלישי) ומצב גלישה פרטית שעוצב מחדש.

פלטפורמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למערכות הפעלה שולחניות (Windows, לינוקס ו-Mac OS X) התוכנה מפותחת עבור אנדרואיד. בעבר פותחה גם עבור מערכות Maemo, כגון N900.

הפיתוח ל־Windows Mobile הושהה לאחר ההכרזה של מיקרוסופט על מערכת ההפעלה Windows Mobile 7, וההחלטה של זו לא להכליל בה כלים למפתחים[7].

Firefox for iOS[עריכת קוד מקור | עריכה]

על גרסה עבור מכשירי אייפון הוכרז לראשונה במאי 2010[8], הגרסה נשלחה לחנות האפליקציות של אפל ביולי 2010, ולקבלת אישור מחברת אפל[9]. אך היא הושקה רק ב-2014 בשם Firefox for iOS. ב-2016 הושקה גם גרסה של הדפדפן Firefox Focus למשתמשי אייפון ואייפד[10].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיירפוקס לאנדרואיד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]