פטיש אוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שימוש בפטיש אוויר בעבודות בניית סכר של רשות עמק טנסי, שנת 1942
עבודות בינוי עירוניות באמצעות פטיש אוויר (המדחס נראה ברקע)
פטיש הידראולי המותקן על מחפר בעת ביצוע עבודות תשתית

פטיש אוויר (מוכר בסלנג עברי גם כ"קונגו" או "קנגו") הוא כלי עבודה פנאומטי (המופעל על ידי לחץ אוויר) נייד, המשמש לחציבה באמצעות תנועות חוזרות ונשנות של הקשה. שימושיו העיקריים של הכלי הם חציבה בסלע ושבירת מדרכות במסגרת עבודות בינוי עירוניות. בשפה האנגלית במדינות צפון אמריקה ובאוסטרליה הוא מכונה Jackhammer.

מנגנון הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכניקת הקידוח של הכלי דומה להפעלת פטיש או אזמל, והוא מבצע את מלאכת החציבה תוך נעיצה של הלהב שלו בחומר הנחצב - בניגוד לתנועה הסיבובית של כלים כגון מקדחה.

טכניקת החציבה של פטיש האוויר מסתמכת על משקלו הרב של הכלי, אשר מקל על חדירת הלהב אל תוך החומר הנחצב. תחת השפעת הכבידה, משקלו של הכלי מכה במשטח פעם אחר פעם, עם כל מחזור של הקשה. יתר על כן, מפעיל הכלי משתמש לעיתים גם במשקל גופו על מנת להפעיל לחץ על המכשיר ולהקל בחדירתו למשטח הנחצב. בשל כך, השימוש בכלי לחציבה בקירות או במשטחים משופעים בתלילות אינו יעיל.

לחץ האוויר לפטיש האוויר מסופק בדרך כלל על ידי מדחס אוויר (נפוץ בכינויו בישראל "קומפרסור", שמו של המדחס בשפות לועזיות [Kompresor]) נייד. כיום נפוץ השימוש במדחסים המונעים במנוע דיזל או במדחסי גז, אך בעבר היו נפוצים גם מדחסי בוכנה. המדחס ממוקם בדרך כלל על עגלה נגררת, עליה מותקן גם גנרטור חשמלי לטובת הפעלת כלים חשמליים אחרים ואספקת אור.

כלים נוספים המשמשים למטרות דומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פטיש הידראולי - משתמש בכוח של דחיסת נוזל על מנת לבצע את פעולתו. זהו כלי גדול משמעותית מפטיש האוויר, ומוצמד לעיתים לכלי צמ"ה כגון מחפרים ומחפרונים. הכלי ההידראולי משמש לעבודות בינוי, חציבה, כרייה או הריסת מבנים.
  • פטישון - כלי חשמלי, קטן יותר מפטיש האוויר הסטנדרטי, אשר מדמה באמצעים אלקטרו-מכניים את פעולת ההקשה. כלי זה מיועד בדרך כלל למשימות בינוי פשוטות (ולעיתים אף למלאכות שיפוץ ביתיות), או למקומות שאינם נגישים לציוד כבד ולעגלת המדחס.

סכנות לבריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעש שמפיק פטיש האוויר בהקשותיו, בשילוב עם רעש מדחס האוויר, יכולים להגיע עד לרמה מסוכנת של 100 דציבל במרחק של 2 מטרים מנקודת ההפעלה. רעש זה עלול לגרום לנזקי שמיעה (בעיקר לטיניטוס), ועל כן מפעילי הכלי מחויבים ברוב המקרים בחבישת כיסוי אוזניים. פטישי אוויר חדישים כוללים משתיק קול המורכב בצורה גלילית על הכלי (בדומה לפעולתו של משתיק קול המורכב על כלי ירייה).

סכנה נוספת לבריאות נובעת מחשיפה ממושכת לויברציה שמייצר המכשיר. ויברציה זו עלולה לגרום לכשלים בזרימת הדם באצבעות המפעיל - תופעה המכונה "אצבע לבנה". הוויברציה עלולה אף לגרום לנזק בעצב התווך בשורש כף היד.

פטיש האוויר בתרבות הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט תעלת בלאומילך של אפרים קישון משנת 1969, הדמות המרכזית היא אדם משוגע אשר מפגין גילויי אהבה לפטיש האוויר שלו - ומשתמש בו על מנת לחצוב תעלה לאורך רחוב אלנבי בתל אביב. עלילת הסרט עוסקת ברעש הרב שמלאכת הקדיחה מייצרת, תוך הפרעה לרווחת התושבים במקום, ובסצנות מסוימות בסרט לא ניתן לשמוע דבר פרט לרעש הקדיחה הבלתי פוסק.

בסלנג הישראלי, הכינוי "פטיש אוויר" שימש בעבר כהרחבה לכינוי "פטיש", והוא מהווה כינוי מחמיא לגבר[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטיש אוויר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו לדוגמה בשיר "ז'וז'ו הפטיש" מתוך תוכנית הטלוויזיה קומדי סטור.