פאלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאלם
Palm, Inc.
נתונים כלליים
מייסדים ג'ף הוקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1992–2010 (כ־18 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם טכנולוגיית TCL עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה סאניווייל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה תעשיית התוכנה, תעשיית האלקטרוניקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים תוכנה עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.palm.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמארטפון Palm pre מריץ Web os 2.0
סמארטפון Palm Pixi המיועד לצורכי מדיה ומריץ Web OS

פאלםאנגלית: Palm) הייתה חברת טכנולוגיה שידועה בייצור מחשבי כף יד. מטה החברה ממוקם בסאניווייל, קליפורניה.

דגם Treo 300 של הנדספרינג

מחשב כף היד הראשון שיוצר על ידי החברה שלימים נקראה "פאלם" היה המכשיר מסדרת Pilot ויוצר בשנת 1996 על ידי USRobotics. לאחר תביעה של יצרנית העטים פיילוט על הפרת סימן המסחר שלה, שונה שם המכשיר ל-PalmPilot ולאחר מכן שונה סופית ל-Palm.

מוצרים ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוצר הראשון שזכה לשם המסחרי "פאלם" היה דגם בסיסי של מחשב כף יד שפותח בחטיבת פאלם שהייתה אז חלק מחברת 3com. בשנת 2000, כדי "ליצור ערך" למשקיעים, פוצלה פאלם לחברה עצמאית שמניותיה נסחרות בנאסד"ק, ועיסוקה התמקד במחשבי כף יד. מוצרי חברת פאלם זכו להצלחה מסחרית גדולה משמעותית ממחשבי כף היד שקדמו להם, והביאו את מחשבי כף היד לתודעת הציבור.

מוצריה של פאלם התפתחו ממחשב כף יד גדול ומגושם שכלל רק לוח שנה, יומן ומחשבון (לדוגמה, Palm lll שהיה בין הדגמים המוקדמים, ונמצא בשימוש עד היום) למחשבים קטנים, דקים ומשוכללים, שבעזרתם ניתן לשלוח דואר אלקטרוני, לצלם תמונות, להקליט אודיו, להתחבר לאינטרנט, לשלוט במזגן מרחוק ושלל שימושים נוספים. המכשיר בא עם מסך מגע באופן שניתן לשלוט בו על ידי עט אלקטרוני בלבד ללא צורך במקלדת ובכך מתאפשר להקטין יותר את המכשיר ולהפוך אותו ליותר קומפקטי. לצורך שמירת הנתונים פותחה מערכת NVFS.

עם השנים, כאשר התפתחה חברת 'פאלם' והרחיבה את סל המוצרים שלה, הפכה המילה 'פאלם' לשם גנרי למחשב כף-יד, בין אם רצה עליו מערכת ההפעלה של פאלם או מערכות הפעלה אחרות. עם הזמן התחלקה החברה לשתי חברות - Palm One שייצרה את החומרה, ו-Palm Source שפיתחה את מערכת ההפעלה למכשירים אלו. לאחרונה חברת החומרה PalmOne שינתה את שמה שוב ל-Palm וחברת התוכנה PalmSource נקנתה על ידי חברת Access ושינתה באוקטובר 2006 את שמה ל-Access.

חברת פאלם גם איפשרה לחברות נוספות, לדוגמה סוני, לקבל רישיון שימוש במערכת ההפעלה שלה לפיתוח מחשבי כף יד. בין חברות אלו, הייתה גם חברת הנדספרינג (Handspring) אשר יצרה, בנוסף למחשבי כף יד מבוססי מערכת ההפעלה של פאלם, גם מכשירים סלולרים המופעלים על ידי אותה מערכת הפעלה. מכשירים אלו נקראו טראו (Treo). ביוני 2003 רכשה חברת פאלם את חברת הנדספרינג והחלה לשווק את מכשירי הטראו תחת שמה.

בשנותיה האחרונות נאבקה פאלם במחשבי כף יד שהריצו את מערכת ההפעלה Windows Mobile של מיקרוסופט, מכשירים שאותם פיתחו בין השאר "דל", "קומפאק" וחברות בולטות אחרות. לאחר מכן החלו שתי החברות לשתף פעולה, עם יציאת המכשיר החדש, ה-Treo 700W, שמשלב את החומרה הנוחה והידועה של חברת פאלם עם התוכנה המוצלחת של מיקרוסופט. מכשיר זה, טלפון סלולרי משולב במחשב כף יד בעל מקלדת קטנה, יכולות אלחוטיות ומצלמת 1.3 מיליון פיקסלים נחשב בזמנו למכשיר הדגל של החברות.

פאלם אחראית בין השאר לפיתוח סדרות הטראו, הזייר (Zire), הטונגסטן (Tungsten), סדרת ה-V ועוד.

באפריל 2010 בעקבות האטה במכירות, החברה שנקלעה לקשיים כלכליים נרכשה בידי חברת היולט פקארד בסכום של 1.2 מיליארד דולר , לאחר חצי שנה הוסרו מכשירי palm עם מערכת ההפעלה web os שהיא מערכת הפעלה חדישה ש-HP פיתחה למכשירי פאלם במקום המערכת הוותיקה והישנה palm os. נכון לשנים 2011–2013 לא הושקו או הוכרזו מכשירי פאלם חדשים, ב-2012 חברת HP מכרה את מערכת ההפעלה web os לחברת LG לטובת שימוש בעתיד בטלוויזיות החכמות של LG. פאלם סיימה את דרכה בתחום הטלפונים הסלולריים ומחשבי הכף-יד, ונתח גדול מהחברה הועבר ל-HP. כיום אתר פאלם מוביל לאתר HP בו מוצגים דור ההמשך של פאלם (טלפונים סלולרים) תחת המותג HP.

סקירת דגמים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Palm III[עריכת קוד מקור | עריכה]

Palm IIIx, עליו הותקנה תמיכה בעברית של חברת הראל

מכשירים אלו היו בין הראשונים אשר היו מתוצרת פאלם.

Palm V/Vx[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכשיר פופולרי ויוקרתי בזמנו.

m5xx[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה שהחליפה את מכשירי ה-v וה-vx, תוך הצגת החידוש של מערכת הפעלה התומכת בריבוי צבעי תצוגה.

Tungsten[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מכילה בין השאר את הדגמים: T, T2, T3, E, E2, T5, Tx המכשירים בסדרה הם בדרך כלל מכשירים מהקצה העליון, ומהדגמים המובילים של החברה.

Zire[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מכילה בין השאר את הדגמים: 71, 72, 31, 21, המכשירים בסדרה זו מוצבו ברמת הכניסה, המכשירים המתקדמים יותר שהכילו מצלמה, כוונו בעיקר לצעירים ולשימוש במשחקים.

Treo[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה ותיקה זו הייתה שייכת בתחילה לחברת Handspring, עד שנקנתה על ידי פאלם. המכשירים בסדרה זו משולבי טלפון, ונפוצים למדי:

  • HP Touchpad - טאבלט 9.7 אינץ' מבוסס WebOS 3.0 שפותח על ידי פאלם אך מותג על ידי HP לאחר שרכשה את פאלם. טאבלט הטאצ'פד היה מתחרה לאייפד.
  • Palm Pixi - סדרת סמארטפונים מבוססי WebOS עם מקלדת פיזית המיועדים בעיקר למולטימדיה.

Palm Pre[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשיר שהוצג בינואר 2009 והושק חצי שנה אחר כך בארצות הברית היה המכשיר הראשון שעשה שימוש במערכת ההפעלה WebOS שאפשרה ריבוי משימות. המכשיר הוצג כמתחרה ישיר ל-iPhone של אפל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאלם בוויקישיתוף