עמנואל פיליפס פוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמנואל פיליפס פוקס
Emanuel Phillips Fox
לידה 12 במרץ 1865
פיטזרוי, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 באוקטובר 1915 (בגיל 50)
פיטזרוי, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Emanuel Phillips Fox עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Nasturtiums, בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אתל קאריק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמנואל פיליפס פוקסאנגלית: Emanuel Phillips Fox‏; 12 במרץ 18658 באוקטובר 1915) היה צייר אימפרסיוניסטי אוסטרלי.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמנואל פיליפס פוקס נולד ב-12 במרץ 1865 לצלם אלכסנדר פוקס ורוזטה פיליפס[1] בפיצרוי, מלבורן, ממשפחה של עורכי דין שמשרדם בניו זילנד עדיין קיים. הוא למד אמנות בגלריה הלאומית של בית הספר לאמנות בוויקטוריה במלבורן בין השנים 1878 עד 1886. חבריו ללמודים כללו את ג'ון לונגסטאף, פרדריק מק'קבין, דייוויד דייוויס ורופרט באני.

בשנת 1886 הוא נסע לפריז ונרשם לאקדמיה ז'וליאן, שם זכה בפרס הראשון בתחום העיצוב, וכן למד באקול דה בו-ארט (1887–1890), שם כללו מוריו את ויליאם אדולף בוגרו וז'אן -ליאון ג'רום, שניהם היו האמנים המפורסמים ביותר באותה תקופה. בהיותו בבית הספר לאמנות, הוענק לו פרס ראשון לציור. הוא הושפע מאוד מהאסכולה האופנתית האימפרסיוניסטית - ציור באוויר החופשי. הוא הציג בסלון פריז בשנת 1890, וחזר למלבורן באותה שנה.

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1892 פוקס פתח את בית הספר לאמנות במלבורן עם טיודור סנט ג'ורג' טאקר, שם לימד רעיונות וטכניקות אירופיות. הייתה לו השפעה ניכרת כמורה על האמנות האוסטרלית בתקופה זו.[1] בקריירה הקצרה שלו בבית הספר היידלברג, פוקס צוין בזכות קומפוזיציות הדמויות שלו והנופים המאופקים, שצוירו לעיתים קרובות בלילה, תוך שימוש בפלטת צבעים מוגבלי טווח אבל קשורים זה לזה במקסימום עדינות והמצאה", אם לצטט את האמן וחוקר האמנות האוסטרלי ג'יימס גליסון. ייתכן שהדגש על נופים היה לפחות חלקית מענה לביקוש בשוק. ציור ז'אנרי פיגורטיבי שהוכר כאחד הנושאים הטובים ביותר שלו, נותר ללא מכירה עד 1943.

אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמנואל פיליפס פוקס, נחיתתו של קפטן קוק במפרץ בוטני

בשנת 1901 הוענקה לו עבודה לצייר תמונה היסטורית של נחיתתו של קפטן קוק לגלריה במלבורן.[1] אחד מהתנאים היו שצריך לצייר את התמונה מעבר לים, ולכן פוקס עזב ללונדון. האקדמיה המלכותית בלונדון וגם הסלון בפריז היו מעוזים של אמנות ממסדית, מרוחקים מהמודרניזם של פיקאסו. הביוגרפית של פוקס, היסטוריונית האמנות רות זובאנס, מתארת את הסלון בפריז כעשיר ב"אלגנטיות ונשיות ... מסונן דרך ניסיון אימפרסיוניסטי והכשרה אקדמית". פוקס זכה להצלחה ניכרת בפריז ובלונדון, והפך בשנת 1894 לאוסטרלי הראשון שזכה במדליית זהב לדיוקן מדרגה שלישית בסלון בפריז.

ב-9 במאי 1905 נישא לאמנית אתל קאריק בכנסיית סנט פיטר, אילינג. הם סיירו באיטליה ובספרד, ואז התמקמו בשנת 1908 בפריז, שם נבחר לעמית בחברה הלאומית לאמנויות יפות.[2] הוא חזר למלבורן לביקור באותה שנה וקיים תערוכת יחיד בגלריית גילדהול. שנתיים לאחר מכן הוא הפך לחבר מלא בחברה הלאומית לאמנויות יפות. האמן האוסטרלי הראשון שזכה לכבוד זה. הוא הציג באופן קבוע באקדמיה המלכותית. בשנת 1912 הוא נבחר לחבר באגודת הציירים הבינלאומית ובאותה שנה בילה זמן בציור בספרד ובאלג'יריה.

חזרה לאוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1913 חזר לאוסטרליה, וציין את האירוע בתערוכה של כשבעים עבודות. על התערוכה דווח בהתלהבות בעיתונות המקומית.

מבין העבודות הרשמיות שלו, הנחיתה של קפטן קוק במפרץ בוטניקה, החשובה ביותר ביצירות האלה, הושפעה מהמורה שלו ג'רום. למעשה פוקס עשה עותק של דיוקנו של קפטן קוק של נתנאל דאנס, דמות אייקונית שכנראה נמצאת בכל מקום באוסטרליה.

פוקס נפטר מסרטן בבית חולים בפיצרוי ב-8 באוקטובר 1915.

אשתו הציירת חיה אחריו עוד 36 שנים, אך לא היו להם ילדים. אחיינו לאונרד פיליפס פוקס היה סופר פורה למען מטרות קומוניסטיות והומניטריות.

פוקס מתואר כאמן ש"נשאר מחויב לאסתטיקה של סוף המאה התשע עשרה שנתנה כבוד לאימפרסיוניזם תוך שמירה על הערכים הטונליים של הריאליזם האקדמי". [3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמנואל פיליפס פוקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Fox, Emanuel Phillips", gutenberg.net.au
  2. ^ "Window to the shared worlds of Emanuel Phillips and Ethel Carrick Fox"
  3. ^ Ethel Carrick & E. Phillips Fox, John McDonald, ‏2011-04-30 (באנגלית אמריקאית)