עיכוב יונוספירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עיכוב יונוספריאנגלית: Ionospheric Delay) הוא שמה של תופעה הנגרמת במהלך מעבר קרניים בתווך היונוספירה של כדור הארץ. היונוספירה, שנמצאת מגובה 60 קילומטרים ועד מעל 2,000 קילומטרים, מכילה, כנרמז משמהּ, תווך מיונן חלקית כתוצאה מקרני X ו-UV הנפלטים מהשמש והתנגשות חלקיקים טעונים.

מהירות ההתקדמות של קרינה אלקטרו-מגנטית הנפלטת ממשדרי GNSS ביונוספירה, תלויה בתוכן האלקטרוני, אשר נגזר משני גורמים עיקריים: במהלך היום, קרינת השמש גורמת ליינון אטומים נייטרליים ומייצרת אלקטרונים חפשיים ויונים. במהלך הלילה, התהליך המוביל הוא ההתחברות חזרה כאשר האלקטרונים נספגים ביונים ומייצרים חלקיקים נייטרליים ובכך מקטינים את הצפיפות האלקטרונית.

תווך שבו התדר הזוויתי ומספר הגל אינם פרופורציונליים הוא תווך מפזר. במילים אחרות, מהירות התקדמות הגל ולכן מקדם הרפרקציה תלויים בתדירות.

זה המקרה עבור היונוספירה כאשר ו תלויים זה בזה, בקירוב ראשון, על ידי [Crawford, 1968][1]:

כאשר היא מהירות התקדמות האות בוואקום ו[Davies, 1989][2]

כאשר הוא צפיפות אלקטרונית (ב ). נגזרת של היחס הנ"ל ניתן למצוא ב [Davies, 1989][2]and the updated higher order terms in [McCarthy,D. and Petit,G., 2009][3], באופן מייצג פחות מ-0.1% מסך כל העיכוב.

משוואה (1) נקראת "יחס הדיספרסיה" של היונוספירה ו נקראת התדירות הקריטית של פלזמת היונוספירה, במובן שאות בעל יוחזר ואות בעל יעבור את הפלזמה [Davies, 1989][4].

הצפיפות האלקטרונית ביונוספירה משתנה עם הגובה, עם נקודת מקסימום של בסביבות . לכן, לפי ביטוי (2), אותות אלקטרו-מגנטיים עם יוכלו לחצות את היונוספירה. זהו המקרה עבור אותות GNSS, בו התדירויות בסדר גודל של . אותות רדיו, עם תדירויות מתחת לסף יוחזרו על ידי היונוספירה.

ממשוואה (1), לאור העובדה כי ובהתחשבות בהגדרות מהירות פאזה ומהירות חבורה


נובע כי:


ולכן, לפי (5) הנתון על ידי:

מקדם הרפרקציה של הפאזה של היונוספירה ניתן להערכה בקירוב[5] על ידי:

עבור תדירויות של אותות GNSS, משוואה (7) מבטאת יותר מ-99.9% מהרפרקציה (סדר ראשון של האפקט היונוספירי). כלומר, עם שגיאה פחותה מ-0.1%, ניתן להניח כי:

גזירת משוואה (1) ביחס ל ובהתחשבות במשוואות (3) ו (5), הקירוב של מפיק את מקדם הרפרקציה של החבורה[6]

הצבת מקדמי הרפרקציה ממשוואות (7) ו-(8) ב:

ההפרש בין המרחק הנמדד, עם אות בתדירות , ומרחק אוקלידי בין לוויין למקלט הנתון על ידי:

לכן, מדידות פאזה סובלות עיוות במעבר ביונוספירה, מעין "עיכוב שלילי", ומדידות קידוד חוות "עיכוב חיובי".

ההפרשים ו מכונים הרפרקציה היונוספרית של הקוד והפאזה, האינטגרל מוגדר כהטיה של ה TEC ‏(Slant TEC או STEC)

בדרך כלל, מבוטא ביחידות TEC‏ (TECUs), כאשר והעיכוב היונוספרי (בתדירות ) נכתב:

עם:

ה TEC (התוכן האלקטרוני הכולל), וכתוצאה מכך גם הרפרקציה היונוספרית תלויה במיקום הגאוגרפי של המקלט, השעה ביום והפעילות הסולארית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [Crawford, 1968] Crawford, F., 1968. Berkeley Physics Course, Vol. 3 WAVES. Mc Graw-Hill, Inc., New York, USA.
  2. ^ 1 2 [Davies, 1989] page 94: , עם במגה-הרץ ו באלקטרונים למטר מרובע.
  3. ^ [McCarthy,D. and Petit,G., 2009] McCarthy,D. and Petit,G., 2009. IERS Conventions (2009) (draft), Chap. 9. ftp://tai.bipm.org/iers/convupdt/chapter9/icc9.pdf.
  4. ^ [Davies, 1989] Davies, K., 1989. Ionosphere Radio. IEE Electromagnetic Waves Series 31. Peter Peregrinus Ltd., Boulder, Colorado, USA.
  5. ^ הקירוב ניתן לשימוש כאשר . כדאי לשיב לב שאם לוקחים את Hz כתדירות של אותות GNSS, וש- Hz, לכן, , אשר מצדיק את הקירוב.
  6. ^ Notice that and, thus, from (5) it follows that . Moreover, as , thence . That is, the phase travels faster than the speed of light, but no information is carried, so no the relativity principle is violated.