ספר אינטראקטיבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספר אינטראקטיבי הוא ספר אלקטרוני שמכיל, בנוסף לעלילת הסיפור או המידע העיוני, גם אינטראקציות שונות, שנועדו להוביל את הקורא בתוך המרחב הספרותי.

ייחודו של הספר האינטראקטיבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר אינטראקטיבי של "עברית לילדים"

בספר האינטראקטיבי הקורא הוא לא רק צרכן מידע פסיבי, הוא פעיל בתוך העולם של הספר ומשתתף בחוויית הקריאה, באמצעות האינטראקציות. כשמדובר בספרי ילדים לרוב האינטראקציות הן קטעי אנימציה ומשחקים אינטראקטיביים שונים שמהווים חלק עיקרי מהסיפור ומחוויית הקריאה. בספרי עיון אינטראקטיביים: מדריכים שונים, ספרי היסטוריה וביוגרפיות, האינטראקציות ישמשו להרחבה והעמקת הידע בנושא המדובר. למשל הצגת סרטון לפי מיקום על מפה, או מעבר מהיר לפרק בהיסטוריה על פני ציר זמן. השתתפות הקורא מהווה חלק בלתי נפרד מחוויית הקריאה בספר, לעיתים אין אפילו סדר מוגדר לעמודים- הקורא מחליט מה יקרא ובאיזה שלב. האינטראקציות מופעלות על ידי לחיצה במקומות מוגדרים על המסך, גרירה של פריט ולפעמים גם על ידי ניעור המכשיר.

ההיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילתו של הספר האינטראקטיבי, כפי שהוא מוכר לנו כיום, עם פריצתו של האייפד של אפל ב-2010. התחלת ההפצה של הספר האינטראקטיבי לא הייתה פשוטה כיוון שסופרים רבים לא רצו לשתף פעולה עם המפתחים. הסופרים טענו שהספר האלקטרוני יגרע מהקסם של הספר הקונבנציונלי, ושאי אפשר להשוות קריאה בiPad לדפדוף בדפים מוחשיים. את הפריצה הגדולה של מחסום הספרים האינטראקטיביים עשה הספר Alice for iPad, גרסה אינטראקטיבית לספרו של לואיס קרול אליס בארץ הפלאות. הספר יצא ב-2010 וזכה למאות אלפי הורדות, והיה חודשים רבים ברשימת רבי המכר של הספרים האלקטרוניים בארצות הברית. ההצלחה של הספר פתחה את הדלת לשיתופי פעולה רבים נוספים ואף התחילה ז'אנר של כתיבת ספרי ילדים שמיועדים ל-iPad מלכתחילה.

ספרי לימוד אינטראקטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2012 השיקה אפל את iBook 2 חנות לממכר ספרי לימוד אינטראקטיביים. אפל משתפת פעולה עם כמה מחברות הוצאת ספרי הלימוד בארצות הברית, במטרה להקל על התלמידים ולייצר להם סביבת לימודים חכמה יותר. ספרי הלימוד יתעדכנו כל הזמן ויחסכו לתלמידים את הצורך לקנות גרסאות חדשות. הם גם יקלו על התלמידים בהורדת המשקל מהילקוט שלהם.

הפולמוס סביב הספרים האינטראקטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם היום, כששוק הספרים האינטראקטיביים מפותח ופעיל, קיימת מחלוקת סביב נחיצותם של הספרים האינטראקטיביים, בעיקר כשמדובר בספרי ילדים. המתנגדים טוענים שספרי הילדים האינטראקטיביים מסיטים את תשומת הלב של הילד מהסיפור. המשחקים והסרטונים מפריעים לילדים להתרכז במילים ולא מקנים להם את היכולת לשבת ולשמוע סיפור מהתחלה ועד הסוף. בספרים מסוימים יש גם קריין שמקריא לילדים את הסיפור, מה שהופך את נוכחות ההורה למיותרת, מה שעלול להוביל לכך שפחות הורים יבלו זמן איכות עם ילדיהם בקריאת ספר. התומכים בספרים האינטראקטיביים דווקא מציינים את היכולת של הילד להבין ולהשתמש בספר לבדו כיתרון. הם גם מתייחסים לאינטראקציות בספר כמרחיבות, מעניקות ערך מוסף לספר ומפתחות את החשיבה.

חידושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אינטראקציות מעניינות בתחום הספרים האינטראקטיביים לילדים- בספרים מסוימים ההורה יכול להקליט את עצמו קורא בספר, וכך הילד יכול לקרוא איתו גם כשהוא לא נמצא בבית. בחלק מהספרים בלחיצה על אובייקט או ציור יופיע שם האובייקט בכתב כדי לתרגל עם הילדים קריאה ואוצר מילים. ספרים מסוימים מאפשרים להשתמש במיקרופון של ה-iPad לדגימת עוצמת הקול, וכך אפשר למשל לנשוף בחוזקה על ערימת עלים בציור ולהעיף אותם לכל עבר.

ספרים אינטראקטיביים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל קיימות מספר חברות טכנולוגיות שמייצרות ספרים בשיתוף עם המוציאים לאור, ביניהן עברית לילדים שהוציאה לאור קלאסיקות כמו סיר הסירים, הצב של אורן וציפור הנפש לצד ספרי ילדים חדשים יותר כמו תזמורת מפלצות הקצב ואיה אאוץ אווה. וגם ספרים מסדרת "ספרים לילדים" של חברת פלאפון- כמו "החתול במגפיים" ו"תיבת נח".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]