ספרות סוג'ואו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספרות סוג'ואו

ספרות סוּג'וֹאוּסינית: 蘇州碼子; בפין-יין: sūzhōu mǎzi, "סוג'ואו מָדְזְה") או חְווָאמָה (בסינית: 花碼; בפין-יין: huāmǎ; מילולית: 'מספרים פרחוניים' או 'מספרים מקושטים') היא שיטת ספירה שהייתה בשימוש נרחב בסין בטרם חדרה לסין שיטת הספרות ההודו-ערביות.

שיטת ספרות סוג'ואו היא הגרסה היחידה של ספרות מוטות שנמצאת בשימוש מסוים כיום. מערכת ספרות המוטות היא שיטת ספירה שהסינים עשו בה שימוש, המבוססת על מיקומם של המוטות. ספרות סוג'ואו הן וריאציה על שיטת ספרות המוטות של תקופת שושלת סונג.

בספרות סוג'ואו נעשה שימוש כקצרנות בתחומי מסחר עתירים במספרים כדוגמת חשבונאות וניהול ספרים. לעומת זאת, בספרות סיניות תקניות נעשה שימוש במסמכים רשמיים, בדומה לאיות המספרים בעברית. ספרות סוג'ואו היו פעם פופולריות בשוקי סין, כדוגמת אלו של הונג קונג לפני 1990, אבל הן הוחלפו בהדרגה במערכת הספרות ההודו-ערבית. המערכת הסינית דומה לספרות רומיות בהן נעשה שימוש באירופה בעת העתיקה ובימי הביניים עבור מתמטיקה ומסחר. כיום נעשה שימוש במערכות ספרות סוג'ואו רק על מנת להציג מחירים בשווקים סיניים או על קבלות מסורתיות הכתובות בכתב יד.

סמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכת ספרות סוג'ואו, מחליפים סמלים מיוחדים את הספרות במקום התווים הסיניים.

הספרות אחת, שתיים ושלוש מיוצגות כולן על ידי סימני מוטות. שיטה זו יכולה לגרום לבלבול כאשר הן מופיעות אחת ליד השנייה. באידאוגרפיות סינית תקניות נעשה שימוש לעיתים קרובות במצב זה, על מנת שניתן יהיה להחליף ביניהן מבלי לגרום לדו-משמעות. כך למשל, המספר "21" נכתב כ"〢" במקום "〢〡" על מנת למנוע את האפשרות שיובן כמספר "3" (〣). התו הראשון של צירוף כזה מיוצג בדרך כלל על ידי ספרת סוג'ואו בעוד שהתו השני מיוצג על ידי אידאוגרף סיני.

צורת כתיב[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורת כתיב הספרות הוא כתיב על פי מיקום. המספר המלא נכתב בשתי שורות על מנת לציין ערך נומרי, סדר גודל, ויחידת מידה. כאשר המספר נכתב במאוזן (משמאל לימין, מלמעלה למטה) צורתו

כאשר המספר נכתב במאונך (מלמעלה למטה, מימין לשמאל) צורתו

השורה הראשונה מכילה את הערך המספרי. בדוגמה זו 〤〇〢二 מייצג את הערך "4022". השורה השנייה מכילה תווים סיניים המייצגים את סדר הגודל ויחידת המידה של הספרה הראשונה בערך המספרי. במקרה זה "拾元", המייצג "עשר יואן". יחד יש לקרוא את המספר כ"40.22 יואן".

תווים אפשריים המייצגים את סדר הגודל כוללים:

  • צִ'יאָן (בסינית 千, בפין-יין qiān) עבור אלף
  • בָּאי (בסינית百, בפין-יין bái) עבור 100
  • שְׁה (בסינית 拾, בפין-יין shí) עבור 10
  • מרווח עבור 1

תווים אפשריים נוספים המייצגים יחידת מידה כוללים:

  • יוּאָן (בסינית 元, בפין-יין yuán) עבור יואן
  • מָאו (בסינית 毫 או毛, בפין-יין máo) עבור עשירית היואן
  • שְׂייֵן (בסינית 仙, בפין-יין xiān) עבור מאית היואן
  • לִי (בסינית 里, בפין-יין lǐ) עבור אלפיית היואן
  • כל יחידת מידה סינית אחרת

שימו לב שמיקום הנקודה העשרונית משתמע כאשר הספרה הראשונה נקבעת ב-מיקום של המספר 10. אפס מיוצג על ידי התו עבור אפס (〇). אין צורך באפסים לא משמאל ולא מימין לספרות המשמעותיות בשיטה זו.

שיטה זו דומה מאוד לכתיב המדעי המודרני של מספרים בנקודה צפה, בהם הספרות המשמעותיות מיוצגות על ידי המנטיסה, וסדר הגודל מיוצג על ידי מעריך החזקה. בנוסף, נוהגים בדרך כלל לכתוב את יחידת המידה, יחד עם מציין הספרה הראשונה במרכז שורת "המספרים".

יוניקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות סוג'ואו מוגדרות בין U+3021 ל-U+3029 ביוניקוד.

על פי תקן 3.0 של יוניקוד, קרויים תווים אלו בטעות ספרות בסגנון האנגג'ואו (העיר סוג'ואו שעל שמה קרויים הספרות והעיר האנגג'ואו הן בין הערים המפורסמות בסין ומקושרות באמצעות התעלה הגדולה של סין). בתקן 4.0 של יוניקוד הוסף דף תיקונים שהצהיר

ספרות סוג'ואו (סינית su1zhou1ma3zi) הן צורות מספריות מיוחדות בהן נעשה שימוש על ידי סוחרים על מנת להציג מחירים של סחורות. השימוש ב"האנגג'ואו" בשמות הוא מונח שגוי"

כל ההתייחסויות ל"האנגג'ואו" בתקן יוניקוד תוקנו ל"סוג'ואו", מלבד שמות התווים עצמם, שלא ניתנים לתיקון מהרגע שנקבעו, על פי מדיניות יציבות תקן יוניקוד[1] (מדיניות זו מאפשרת לתוכנה להשתמש בשמות כמציינים ייחודיים).

יוניקוד לספרות סוג'ואו
מספר "האנגג'ואו" CJK Ideographs
תו יוניקוד תו יוניקוד
0 U+3007
1 U+3021 U+4E00
2 U+3022 U+4E8C
3 U+3023 U+4E09
4 U+3024
5 U+3025
6 U+3026
7 U+3027
8 U+3028
9 U+3029

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]