ססגונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןססגונית
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: צורבים
מחלקה: אלמוגים
תת־מחלקה: שמונאים
סדרה: רפיוניתאים
משפחה: נפתיים
סוג: ססגונית
שם מדעי
Dendronephthya
קוקנטל, 1905

ססגונית (שם מדעי: Dendronephthya) הוא סוג של אלמוג רך דמוי-שיח וצבעוני, אשר אינו מכיל אצות שיתופיות - זואוקסנטלות. אלמוג זה מצוי במימי שוניות אלמוגים טרופיות, בהם זרמים עשירים ויכול להימצא עד לכמה עשרות מטרים מפני הים. האלמוג ניזון בסינון חלקיקי תרחיף מהמים. הסוג מכיל מעל 250 מינים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג זה עשיר במינים החיים במושבות צפופות ומסועפות נמתאפיינות במגוון עשיר של צורות וצבעים. לאלמוגים מחטי שלד בגווני צהוב, אדום, כתום ועוד וכן גוונים זוהרים. הסידור סימטרי ועשוי מסדרות של מחטים. המחטים הבולטות מצויות בתוך הפוליפים ובולטות מחוץ לגוף הפוליפ.

המינים השונים נבדלים זה מזה על פי צורת ההסתעפות של האלמוג, היערכות קבוצת הפוליפים על הענפים ועל פי צורת הסידור של מחטי השלד בפוליפים.

בים סוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בים סוף ישנם יותר מ-30 מינים לאורך השוניות השונות. השכיחים ביותר הם ססגונית ים-סוף (Dendronephthya eherenbergi), ססגונית מסולסלת (Dendronephthya curvata) וססגונית המפריך (Dendronephthya hemprichi). עם זאת באילת מיני הסוג נדירים בשונית הטבעית, אך שכיחים על עצמים מלאכותיים לאורך קרקעית הים הרדודה. הוא נפוץ במיוחד על עמודי פלדה התומכים במזחי נפט ועל קרקעיות כלי שיט עוגנים.

במחקר שנערך באילת על תזונת ססגונית המפריך, הגיעו החוקרים למסקנה שהאלמוג צמחוני לחלוטין וניזון בלעדית מפיטופלנקטון צמחי, מה שנחשב לגילוי מרתק לאחר שסברו שהאלמוגים ניזונים מהחי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ססגונית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.