סכין גילוח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סכין גילוח
סכין גילוח כחלק מערכת גילוח מלאה.
חבילת להבים דו-צדדיים Eddison לסכין גילוח

סכין גילוח הוא סכין המשמש לפעולת הגילוח, כלומר סכין שמטרתו הסרת שיער מהגוף.

ברוב הסכינים המודרניות הלהב של סכין הגילוח ניתן להחלפה על פי צורך בעקבות בלאי. היום בשוק נמכרים סכיני גילוח בעלי מספר להבים מקבילים (בדרך כלל 2–6).

סוגים שונים של סכיני גילוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר סוגים של סכיני גילוח, אשר מיועדים לאזורי גוף שונים (כגון פנים, בית שחי, מפשעה או רגליים). כמו כן, ישנם סכיני גילוח המיועדים לגברים וסכיני גילוח המיועדים לנשים.

שימוש בסכין גילוח ביהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי התורה הקדושה אנו מצווים באיסור "לא תקיפו פאת ראשכם (ויקרא יט, כז). וכן כפי שנאמר בהמשך אותו פסוק: "ולא תשחית את פאת זקנך".

ישנם שני איסורים חמורים מהתורה שרבים עוברים עליהם מבלי לדעת שמדובר בדברים האסורים, כאשר בקלות ניתן להימנע מהם. התורה מצווה: "לא תקיפו פאת ראשכם (ויקרא יט, כז). כלומר, חל איסור על גילוח השיער שבפיאות הראש, כאשר על ידי כך נוצר היקף של הראש ללא שיער (מצח - צדעיים - אחרי האוזן - עורף). זאת אומרת, אין לגלח לחלוטין את השיער שמצידי המצח ועד תחתית האוזן, אלא יש להשאיר שם מעט שיער. כל סוג גילוח, אף במכונה, שאינו מותיר שיער בצדעיים - אסור. אורך השיער שחייבים להשאיר במקום פיאות הראש הוא מינימום חצי סנטימטר.

איסור נוסף הוא לגלח בתער את הזקן, כפי שנאמר בהמשך אותו פסוק: "ולא תשחית את פאת זקנך". גילוח בתער משמעו גילוח עם סכין גילוח או כל סוג של סכין אחר (גם דרך מכונת גילוח) שעוברת ישירות על העור ומתחככת עם העור, ועל ידי כך חודרת לתוך הנקבוביות ומוציאה את השיער יחד עם השורש. זה נקרא השחתה. כלומר, בשיער הראש מותר להשתמש בתער למעט מקום פיאות הראש (אבל כדי לעשות זאת חייבים לדעת היטב מהו אזור הפאות ומהן גבולות הפיאות), ואת הזקן אין לגלח בתער.

מכונות הגילוח הקיימות בשוק אינן עונות על דרישות ההלכה, וקרוב לוודאי שיש ברובם ככולם איסור גילוח בתער מן התורה [הגילוח האסור הוא כאשר הוא פוגע בשורשי השיער]. מותר להשתמש במכונת גילוח עם כשרות בלבד, או עם מכונה שמשאירה זיפים של ממש. הרב אברהם יוסף שליט"א הסביר בשיעורו שאין ללחוץ על מכונת הגילוח והתספורת בעת הגילוח.

על ידי רכישת מכונת גילוח כשרה בהכשר מהודר מגדולי התורה, בה ישנה חציצה ברורה בין הלהבים לבין העור (והטוב ביותר להשאיר לפחות מעט זקן ואפילו שכבה דקה ביותר), ניתן בקלות להימנע מאיסור זה של גילוח הזקן בתער, אך כמובן כפי שנאמר לעיל – חובה להשאיר באזור פיאות הראש אורך שערות של חצי ס"מ, לכל הפחות.

על פי תורת הסוד, שיער הראש והפאות הם בגדר דינים ואילו שערות הזקן הן בגדר חסדים ולכן לאופן התספורת והגילוח של הנ״ל יש השפעה פנימית ורוחנית על האדם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סכין גילוח בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.