סירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סירי
Siri
מפתח אפל
מחזור חיים 4 באוקטובר 2011 – הווה (12 שנים)
מערכת הפעלה iOS 5 ומעלה
נכתבה בשפות Objective-C עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון קנייני
קטגוריה מערכת בינה מלאכותית
http://www.apple.com/ios/siri
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סיריאנגלית: Siri) היא מערכת בינה מלאכותית אוניברסלית מסוג עוזרת אישית וירטואלית עבור מכשירי iOS ו-MacOS X של חברת אפל. המכשירים הכוללים בתוכם את המערכת הם אייפון 4s ומעלה, אייפד 3 ומעלה, אייפד מיני ומעלה ואייפוד טאץ' (דור חמישי), ומחשבי Mac בעלי Mac OS Sierra ומעלה. המערכת מעבדת שפה טבעית מדוברת, כדי לענות על שאלות, לתת המלצות, לבצע פעולות בהתאם לבקשות המשתמש ולענות על שאלות באמצעות משאבי המידע וולפרם אלפא ווויקיפדיה.

מאפייני המערכת כוללים הסתגלות להעדפותיו של המשתמש לאורך זמן והצגת תוצאות אישיות, בנוסף ליכולת להזמין מונית או אפילו להזמין מקום במסעדה לארוחת ערב[1].

באוקטובר 2013 נודע שקולה של סירי באנגלית הוא קולה של סוזן בנט, מדבבת מאטלנטה[2]. את הגרסה העברית קריינה גלית גורא-עיני.[3]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל קודם של המערכת

סירי נוסדה בדצמבר 2007 על ידי Dag Kittlaus (מנכ"ל), Adam Cheyer (סמנכ"ל הנדסה) ו-Tom Gruber (סמנכ"ל עיצוב), יחד עם Norman Winarsky מקבוצת SRI. ב־13 באוקטובר 2008 הודיעה סירי על גיוס מימון בסך 8,500,000 דולר, בראשות במנלו ונצ'רס. בנובמבר 2009, השיגה החברה בסבב מימון נוסף 15.5 מיליון דולר מאותם משקיעים, אך הפעם בראשות מיליארדר מהונג קונג בשם Ka-shing.

סירי נרכשה על ידי אפל ב-28 באפריל 2010 וב-4 באוקטובר 2011 הודיעה אפל שסירי תיכלל במערכת ההפעלה של אייפון 4S.

הגרסה החדשה של סירי משולבת במערכת iOS, ומאפשרת אינטראקציה קולית עם יישומים רבים, כולל תזכורות, מזג אוויר, מניות, הודעות, דואר אלקטרוני, לוח שנה, אנשי קשר, פתקים, מוזיקה, שעונים, דפדפן אינטרנט, וולפראם אלפא ומפות. סירי תומכת במגוון שפות: אנגלית, עברית, צרפתית, גרמנית, יפנית, ערבית, מנדרינית, קנטונזית, דנית, הולנדית, טורקית, ספרדית, פורטוגלית, קוראנית, רוסית, שוודית, תאית, נורווגית ספרותית, איטלקית, פינית, ומלאית.

לאחר הודעת אפל על שילוב סירי באייפון 4S, החברה הסירה את אפליקציית סירי שהייתה זמינה להורדה עבור כל דורות האייפונים בחנות Appstore.

לאחר שאפל החליטה לשלב את סירי רק באייפון 4S, מתוך טענה שהיא דורשת מעבד A5 (טיעון אבסורדי כיוון שפעולות החישוב המורכבות מאחורי המערכת נעשות בחוות השרתים של אפל ולא במכשיר הנייד) החלו מספר האקרים בניסיונות להתאימה גם לאייפון 4, אייפון 3GS, אייפוד טאץ' ומכשירי אייפד. לבסוף סירי הותאמה למכשירים ישנים יותר מ-4S והועברה על ידי האקרים לשרתים חיצוניים שלא קשורים לאפל, ובכך הפכה סירי למערכת בינה מלאכותית אוניברסלית עבור כל מכשירי iOS (בהנחה שבוצעה על מכשיר ה-iOS פריצת iOS).

במרץ 2016 נוספו לרשימת השפות הנתמכות מלאית, פינית ועברית.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירי קיבלה תגובות חיוביות מאוד על קלות השימוש בתוכנה ומעשיותה, ועל היותה בעלת "אישיות" לכאורה. יו"ר ההנהלה של גוגל לשעבר, אריק שמידט, כבר הודה כי סירי עלולה להוות "איום תחרותי" על עסקי ליבת החיפוש של החברה. גוגל מייצרת חלק גדול מהכנסותיה מהצגת קישורים ממומנים בתוצאות החיפוש. הסכנה נובעת מהעובדה כי סירי היא מדיום שאינו ויזואלי, ולכן לא תינתן למשתמשים הזדמנות להיחשף לפרסומות. כתב הגארדיאן, העיתונאי צ'ארלי ברוקר מתאר את טון הקול של סירי כ"כנוע" תוך שהוא מציין כי זה עובד "היטב, באופן מעצבן".

עם זאת, ארגונים כמו איגוד חירויות האזרח האמריקני ו-NARAL Pro-Choice America מתחו ביקורת על סירי, לאחר שמשתמשים גילו כי אינה מספקת מידע על מיקומם של אמצעי מניעה או מרפאת הפלות, ופעמים מפנה משתמשים אל מרכזים למניעת הפלות במקום. אפל בתגובה אמרה, כי זו היא תקלה שתתוקן בגרסה הסופית. נטען כי מרפאות הפלות לא נמצאו בחיפוש סירי כי הם לא השתמשו במילה "הפלה" בתיאור בית העסק. באותה תקופה התעוררה מחלוקת, כיון שסירי מציעה מקומות לקניית סמים לא חוקיים, לשכירת זונה, או לזריקת גופה, אך לא מציעה מקומות לרכישת אמצעי מניעה או שירותי הפלה. אפל מסרה בתגובה כי התנהגות זו אינה מכוונת וזהו חלק מתוך בעיות גרסת הבטא, ושיפורים יוכנסו למוצר הסופי.

סירי לא התקבלה היטב בקרב אנשים הדוברים אנגלית במבטא כבד, ביניהם: סקוטים, אמריקאים בבוסטון ובדרום המדינה. לאחר כנס ה-WWDC של שנת 2012, הוצגו שיפורים של סירי בהבנת מבטאים שונים ונוספו לה השפות איטלקית וספרדית.

נגישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם כי פונקציות רבות עדיין דורשות שימוש במסך מגע, הפדרציה הלאומית של העיוורים מתארת את האייפון בתור "המכשיר הנייד היחידי בעל נגישות מלאה שעיוור יכול לקנות".

בעיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני השקת iOS 6, הפונקציונליות של סירי מחוץ לארצות הברית הייתה מוגבלת. כך, למשל, בעת ששאלו את סירי בבריטניה לרשימת עסקים מקומיים, ניווט במקום כלשהו, או מידע על תנועה, מתקבלת התשובה "אני יכולה לחפש בתי עסק ומפות דרכים רק בארצות הברית, וכאשר אתה משתמש באנגלית ארצות הברית. מצטערים על זה". לאחר כנס ה-WWDC 2012 אפל הציגו תמיכה של סירי במדינות רבות מחוץ לארצות הברית, אך מספר השפות הנתמכות הוא עדיין מועט ומספר המדינות התומכות בחיפוש עסקים מקומיים ומקומות עדיין מוגבל. בעדכונים האחרונים בעיה זו נפתרה [דרוש מקור].

בתרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "התחלת בדיקת בטא" של סדרת הטלוויזיה "המפץ הגדול", ראג' קונה iPhone 4S, ומדמיין שהוא במערכת יחסים עם סירי. בחלומו, הוא לוקח פרחים למשרד של סירי, שם הוא פוגש את התגלמותה של סירי כאישה, והאילמות הסלקטיבית שלו מונעת ממנו לדבר איתה.

ביוטיוב ישנו סרטון פופולרי (של הצמד "סמוש") שכותרתו: "סירי ניסתה להרוג אותי!", בו מופיעה סירי המקבלת רצון משלה, לאחר ש-iPhone 4S נזרק ופוגע בקיר.

שפות נתמכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירי ב-iOS 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-iOS 6 מותקנת המערכת החדשה שלה נוספו יכולות טכניות רבות נוספות כמו:

  • ספורט - תוצאות, זמנים, הרכבי קבוצות ועוד
  • קולנוע - זמני הקרנות, פרומואים, ביקורות ועוד
  • מסעדות - הזמנות, תמונות וביקורות מבקרים
  • Twitter - שליחת ציוץ
  • Facebook - פרסום בפייסבוק
  • אפליקציות - פתיחת אפליקציות

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סירי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דף תכונות סירי באתר אפל
  2. ^ אילן גטניו, סירי? סוזן!, באתר ישראל היום, 6 באוקטובר 2013
  3. ^ אסף גולן, האם סירי העברית תאבד את הקול?, באתר ישראל היום, 27 בדצמבר 2018