סירחאן סירחאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סירחאן סירחאן
לידה 19 במרץ 1944 (בן 80)
ירושלים, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Sirhan Bishara Sirhan עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ירדן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • בית הספר התיכון ג'ון מויר
  • מכללת העיר פסדינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סירחאן בישארה סירחאןאנגלית: Sirhan Bishara Sirhan; בערבית: سرحان بشارة سرحان; נולד ב-19 במרץ 1944 בירושלים למשפחה נוצרית-פלסטינית) הוא רוצחו של הסנאטור והמועמד לנשיאות ארצות הברית רוברט קנדי, אחיו הצעיר של הנשיא ג'ון פיצג'רלד קנדי. סירחאן ירה בו ב-5 ביוני 1968, באקדח. ההתנקשות בוצעה לאחר שקנדי זכה במדינת קליפורניה בבחירות המקדימות למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירחאן סירחאן נולד בשכונת מוסררה בירושלים המנדטורית. לדברי אמו, סירחאן סבל מטראומה בשל אירועי מלחמת העצמאות, כולל מותו של אחיו הבכור, אשר נהרג כאשר נדרס על ידי רכב צבאי שניסה לחמוק מירי. לאחר המלחמה, בני המשפחה קיבלו אזרחות של ירדן, אשר סיפחה את מזרח ירושלים. בהיותו בן 12, משפחתו היגרה לארצות הברית. זמן קצר שהתה בניו יורק, ואחר כך השתקעה בפסדנה (Pasadena) שבקליפורניה, שם עשה את לימודיו התיכוניים, ובהמשך, למד בקולג' המקומי. למרות ההגירה לארצות הברית, סירחאן סירחאן נותר אזרח ירדני.

כיוון שממדי גופו היו קטנים יחסית, גובה 1.65 מ' ומשקל 54 ק"ג, סירחאן עקר לזמן מה לקורונה (עיר), כדי לנסות להפוך לפרש (מקצוע), תחום בו ממדי גוף קטנים מהווים יתרון, ובו זמנית, עבד באורווה. ניסיון זה נזנח עת ספג פגיעת ראש בתאונת מרוצים.

בהתבגרו, סירחאן סירחאן החליף תכופות את השתייכותו הכנסייתית: בפטיזם, הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי, וב-1966, הצטרף לאחד מענפיו של מסדר צלב הוורד.

ההתנקשות בקנדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 ביוני 1968 (שנה בדיוק לאחר מלחמת ששת הימים), בשעה 12:15 לאחר חצות, זמן קצר לאחר שקנדי נשא דברים באוזני תומכיו, סירחאן ירה באמצעות אקדח בקנדי ובקהל שהקיף אותו, במלון אמבסדור (Ambassador) בלוס אנג'לס. קנדי נפגע מכדור אחד בראשו, ושני כדורים פגעו בגבו. כדור רביעי פגע בחליפתו ועבר דרכה. כמה מן הנוכחים במקום (ביניהם רייפר ג'ונסון, המנצח בקרב 10 באולימפיאדת רומא), נאבקו עם סירחאן, השתלטו עליו עד מהרה, ופרקו אותו מנשקו. קנדי, שנלקח לבית חולים, מת מפצעיו למחרת היום. חמישה מן הסובבים את קנדי נפצעו והחלימו במהלך הזמן. בחקירה במשטרה ב-9 ביוני, ארבעה ימים לאחר הרצח, סירחאן מסר את הודאתו בפשע.

המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפטו של סירחאן נערך בפברואר עד אפריל 1969. עורכי דינו היו אמיל זולא ברמן (Berman) וגרנט קופר (Cooper). בזמן המשפט היה עיסא נח'לה, ראש הנציגות הפלסטינית לאו"ם באותה תקופה, יועץ לעורכי דינו של סירחאן, וישב לצידם במשך שלושה שבועות במשפט. הוא ניסה להפוך את המשפט לבמה להצגת בעיית הפליטים הפלסטינים, אך זכה להתנגדותו של ברמן[1]. ב-3 במרץ 1969 הודה ברצח בבית המשפט. בחקירתו, ואחר כך במשפטו, סירחאן טען כי המניע למעשהו היה תמיכתו של רוברט קנדי במדינת ישראל לאחר ניצחונה במלחמת ששת הימים. (הרצח אירע ביום השנה למלחמה). רוברט קנדי לא היה ידוע כתומך מובהק של ישראל, אך ההנחה היא שהמתנקש לא עמד על ההבחנה בין הדרגות השונות של התמיכה בישראל, באשר כל המתמודדים על הנשיאות, בין אם היו תומכי ישראל מובהקים ובין אם לאו, הצהירו במהלך הפריימריז על תמיכתם בישראל. מאוחר יותר טען סירחאן כי "פעל באופן לא מודע, אולי כתוצאה משטיפת מוח היפנוטית"[2]. אך יומנו, וכן הכנות שערך למעשה ההתנקשות, כמו סיור במלון בימים שטרם ההתנקשות, סתרו לחלוטין טענה זו. סירחאן הורשע ונידון למוות, אך גזר הדין הומר במאסר עולם בשנת 1972, לאחר שבית המשפט העליון של קליפורניה הכריז שעונש המוות אינו חוקתי.

תקופת מאסרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שסירחאן כשיר מבחינה חוקית לשחרור מוקדם, 15 בקשותיו הראשונות לשחרור נדחו. בשנת 2021 אישרה הוועדה לשחרור אסירים את שחרורו, ונקבע כי סירחאן יעמוד בבדיקה של תשעה חודשים עד שיוחלט סופית אם לשחררו[3].

גווין ניוסם מושל קליפורניה טען כי הוא עדיין מהווה "איום לבטיחות הציבור" ובשימוע הבא שנקבע לו בפברואר 2023[4], נדחתה שוב בקשתו לשחרור על תנאי. הוא יהיה רשאי להגיש בקשה נוספת בפברואר 2026.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סירחאן סירחאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]