סטפני הולנשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטפני הולנשטיין
לידה 18 ביולי 1886
לוסטנאו, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 במאי 1944 (בגיל 57)
וינה, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Königliche Kunstgewerbeschule München עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפעה על ידי Walter Thor, Hermann Groeber עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה צלב קרל טרופ
צלב הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטפני הולנשטייןגרמנית: Stephanie Hollenstein‏; 18 ביולי 188624 במאי 1944) הייתה ציירת נוף אקספרסיוניסטית וציירת טבע דומם אוסטרית. אף על פי שהייתה חברה במפלגה הנאצית, היא ניסתה להגן על אמנים עמיתים נגד האשמות כי אמנותם הייתה "אמנות מנוונת", אם כי בדרך כלל ללא הצלחה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה למשפחה של איכרים ועבדה בתחילה כרועה. הציורים הראשונים שלה נעשו באותה תקופה, ובהם ציירת בעלי חיים ורועים, עם מכחולים שעשויים משיער בעלי חיים וצבעים של פירות יער. בשנת 1904 היא התקבלה לאקדמיה לציור במינכן, גרמניה בזכות הרישומים שהציגה כדוגמאות.[1] לאחר שסיימה את הקורסים שם בשנת 1908, היא פתחה בית ספר קטן לציור בשוואבינג, שפעל במשך שנתיים. בשנת 1913, על פי המלצתו של פרנץ פון דפרגר, הוענקה לה מלגה שאיפשרה לה ללמוד במשך שנה באיטליה.

במלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית מלחמת העולם הראשונה היא עברה קורס הכשרה רפואית, ובשנת 1915 נסעה לוורלברג, שם הצטרפה לכוחות הלוחמים, והתחזתה לאדם בשם "סטפן הולנשטיין". אף שחבריה לנשק היו מודעים להתחזות שלה, הממונים עליה לא גילו זאת במשך מספר חודשים. שהתגלתה - היא נשלחה הביתה.

אולם אירוע זה משך תשומת לב ציבורית, והיא הוצבה כציירת מלחמה עבור לשכת העיתונות המלחמתית. בתפקיד זה היא נשלחה לחזית בשלוש הזדמנויות, ובשנת 1916 הייתה בין המקבלים הראשונים של אות כבוד צבאי. מאוחר יותר קיבלה עבודות רבות מהמוזיאון להיסטוריה צבאית.[2]

לאחר המלחמה היא התגוררה בווינה עם בת זוגה פרנציסקה גרוס (1900–1973), שלימים הפכה לרופאה, והשתתפה במספר תערוכות בווינה. פעילותה הופרעה לזמן מה בשנת 1928, בעקבות תאונה שהביאה לשבר כפול בקרסול, אך הצליחה לקבל טיפול טוב, התאוששה לחלוטין, ועשתה מסעות נרחבים דרך גרמניה ואיטליה.

התקופה הנאצית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השלושים הולנשטיין נמשכה לאידיאלים הצבאיים שקידמו הפשיסטים. היא הפכה לחברה סודית במפלגה הנאצית באוסטריה (כשעוד נאסרה רשמית באוסטריה), ואז הצטרפה בגלוי לאחר האנשלוס. מאותה תקופה ועד 1943 הייתה יושבת ראש "אגודת האמניות של רייכסגאו באוסטריה". במהלך כהונתה, היא הגנה על הפסל אלברט בכטולד ואחרים נגד האשמות כי אמנותם הייתה "אמנות מנוונת", הגנה ללא הצלחה מרובה.

בקשתה לתואר "פרופסור" נדחתה בטענה שהיא אמנית מקומית שעבודתה לעיתים קרובות לא הייתה דוגמה טובה. היא התפטרה מתפקידה מטעמי בריאות.

ב-1944 לקתה בהתקף לב ומתה זמן קצר לאחר מכן.

גלריה עירונית לאמנות שנקראה לכבודה נפתחה בשנת 1971.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטפני הולנשטיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ DOCK20, Brief biography, DOCK20 (בגרמנית)
  2. ^ Stephanie Hollenstein, www.neue-ordnung.at