סוכנות מיפוי לאומית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: שגיאות תרגמת, ניסוחים לקויים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: שגיאות תרגמת, ניסוחים לקויים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

סוכנות מיפוי לאומית (בכמה מדינות זהו גם מכון גאוגרפי לאומי) הוא ארגון או מוסד ממשלתי העוסק במיפוי, מדידות שטח, צילומי אוויר, ורישום מקרקעין (קדסטר) של מדינה. בכמה מדינות משמשת גם סוכנות מיפוי לאומית בתור "מרכז מידע גאוגרפי לאומי". בנוסף לכך סוכנות מיפוי לאומית גם אחראית בדרך כלל על ארגונים גאוגרפיים העוסקים בגיאודזיה, כרטוגרפיה, מערכות מידע גאוגרפי, פוטוגרמטריה, וחישה מרחוק. בנוסף לעבודה הממשלתית סוכנות המיפוי הלאומית עובדת בשיתוף פעולה עם ארגונים ציבוריים ואף מעניקה שירות לאדריכלים, מתכנני ערים, מוסדות חינוך, וארגונים פרטיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוכנות המיפוי הלאומית הראשונה בעולם "סוכנות המיפוי של בריטניה" החלה את דרכה בשנת 1747 כאשר הוצע לסוכנות לערוך את פרויקט המיפוי של סקוטלנד. הסקר דאז נערך במפות של קנה מידה של 1 אינץ' שווה ל-1000 מטרים (1:36,000) ובה בעת נקבעה גם נקודת הטריאנגולציה (רשת טריאנגולציה) הראשית של בריטניה (1783-1853) שהביאה אל הקמתה של הסוכנות הבריטית הקרויה בשם: "סוכנות הסקרים". עבודה מסודרת של הסוכנות למיפוי המדינה החלה רק בשנת 1790 כאשר מועצת המנהלים של הסוכנות הייתה צריכה להכין עבודה בנושא סקר צבאי במידה של אינץ' 1 השווה למייל 1 (1:63,360 קנה מידה). במהלך השלושים השנים לאחר מכן, כשליש משטחה של אנגליה וויילס הופיעו כבר על מפות מסודרות עם נקודות ציון.

בישראל פועל המרכז למיפוי ישראל המשמש בתור סוכנות המיפוי הלאומית לאחר שהוקם על ידי הבריטים בשנת 1920 בתור "מחלקת המדידות של ארץ ישראל" והפך לאחר קום המדינה לאגף המדידות של משרד השיכון עד להקמתו של המרכז הלאומי למיפוי של ישראל בשנת 1988.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]