נתן אביעזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתן אביעזר
נתן אביעזר, 29 בנובמבר 2014
נתן אביעזר, 29 בנובמבר 2014
נתן אביעזר, 29 בנובמבר 2014
לידה 1938 (בן 86 בערך)
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ישראל, ארצות הברית
מקום לימודים אוניברסיטת שיקגו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תרומות עיקריות
מחקרים בתחום פיזיקת מצב מוצק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נתן אביעזר (וייזר) (נולד ב-1938) הוא פיזיקאי והוגה דעות ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביעזר נולד בשווייץ והיגר בילדותו לארצות הברית. הוא קיבל חינוך דתי והיה פעיל כחניך בתנועת בני עקיבא. את התואר הראשון בפיזיקה קיבל מאוניברסיטת הרווארד, ואת הדוקטורט עשה באוניברסיטת שיקגו. לאחר מכן שימש כמנהל חטיבת המחקר ביבמ, ניו יורק. בעקבות פרוץ מלחמת ששת הימים ב-1967 עלה עם רעייתו דבורה לישראל. הוא קבע את מגוריו בפתח תקווה, והצטרף לסגל האקדמי של אוניברסיטת בר-אילן זמן קצר לאחר מכן.

בשנת 1971 ערך עם משה קוה מחקר שעסק בהתנגדות של מתכות בטמפרטורות נמוכות[1]. אביעזר וקוה הצליחו לתת תיאור מדויק יותר ונכון יותר לתרומתה של האינטראקציה בין הפונונים לאלקטרונים להתנגדות. הנוסחה המקובלת לפני פרסום מחקר זה, שנכתבה על ידי חתן פרס נובל פליקס בלוך, הייתה מבוססת על הנחות שאינן מתקיימות ברוב המתכות הרלוונטיות.

מחקריו של אביעזר עוסקים בפיזיקת מצב מוצק. הוא קיבל משרת פרופסור בשנת 1972 בהמלצתו של פרופסור משה ימר, ולאחר מכן, בשנת 1980, נתמנה לראש המחלקה לפיזיקה וכיהן בתפקיד שלוש קדנציות רצופות. הוא מילא מספר תפקידים נוספים באוניברסיטת בר-אילן, בהם סגן הנשיא למחקר, חבר הסנאט, ויו"ר האגודה לתורה ומדע. משמש כפרופסור אורח באוניברסיטת קיימברידג' וב- The Kovens Convention Center באנגליה. בשנת 1984 נבחר כעמית באגודה האמריקאית לפיזיקה, כאות הוקרה על תרומותיו לחקר התכונות החשמליות של מתכות.

אביעזר משקיע מאמץ בהבנת הקשר בין תורה ומדע והוא נמנה עם ראשי המארגנים של כנס תורה ומדע הנערך מדי שנה. על נושא זה כתב את ספרו "בראשית ברא" שתורגם מאנגלית לעשרות שפות, בהן עברית ויפנית. ספר נוסף שחיבר נקרא "Fossils and Faith"; הספר תורגם לעברית תחת השם "אמונה בעידן המדע". ספר נוסף פרי עטו קרוי "The Anthropic Principle", הספר עוסק באיכות הסביבה.

כיום משמש אביעזר כפרופסור אמריטוס באוניברסיטת בר-אילן.

בשנת 2011 הוציא סרטון אנימציה באורך כחצי שעה המסביר את הרעיון לפיו אין סתירה בין התורה למדע. הסרט נקרא "בראשית ברא", כשם ספרו[2][3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • על תורה ומדע / נתן אביעזר; תרגום מאנגלית: טל דוד כספי. Brooklyn, NY : Ktav Publishing House, תשפ"ג 2023.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Moshe Kaveh and Nathan Wiser (1971). "Failure of the Bloch T5 Law for the Low-Temperature Electrical Resistivity of Metals". Phys. Rev. Lett. 26: 635–636.
  2. ^ כאן בהמשך לקטעים מהספר, באתר rationalbelief.org.il
  3. ^ כתבי כלכליסט, דיבידנדים: הפרופסור המאותגר, באתר כלכליסט, 16 באוגוסט 2012