נצרתן זיתני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנצרתן זיתני
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: נפוחיתאים
משפחה: נצרניים
סוג: Balistoides
מין: נצרתן זיתני
שם מדעי
Balistoides viridescens
בלוך ושניידר, 1801
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נִצְרְתָן זֵיתָנִי[2] או נצרתן טיטאני (שם מדעי: Balistoides viridescens) הוא דג ימי ממשפחת הנצרניים החי במימי האזור האינדו פסיפי (אך לא בהוואי) עד לעומק של 50 מטר. מין זה השני בגודלו במשפחתו לאחר המין Pseudobalistes naufragium, ממערב האוקיינוס השקט שמגיע לאורך של 1 מטר.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנצרתן הוא דג צבעוני בעל גוני ירוק, אפור, כחול בהיר, צהוב, ורוד, חום כהה ולבן. הוא מגיע לאורך של 75 ס"מ בממוצע והוא בעל ראש גדול משולש עם שפתיים מחודדות גדולות ושיניים חזקות הבולטות החוצה מפיו. העיניים קטנות ומצויות בחלק העליון של הגולגולת והסנפירים קטנים, ללא סנפיר גבי אך עם סנפירי שת גבוהים וזקורים וזנב רחב וחזק. אלה נותנים לו כוח להתפרץ במהירות קדימה, מה שמסייע לו להתנגח בטורפים ודגים יריבים.

זהו דג יחידאי המשוטט לאורך השוניות, ושולף בעזרת חרטומו יצורים קשיחים כמו קיפודי ים, רכיכות שונות, סרטנים, תולעים ואלמוגים. הוא קורע את הטרף לחתיכות עם לסתותיו הגדולות. צורת אכילתו מפוזרת מה שגורם לדגים רבים לאכול מהשיריים שלו, אם כי הוא טריטוריאלי ויתקוף דגים מסיגי גבול. תצפית מאיים בים סוף הראתה נצרתן זיתני המזנק היישר מהמים כדי לתפוס סרטנים בין בריכות גאות ומזנק חזרה למים. דבר זה היה ידוע עד כה רק מדגי מים מתוקים.

דג זה מאיים גם על אנשים, ובהם צוללים שמתקרבים לשטחו יותר מדי. בדרך כלל מדובר בזכר טריטוריאלי או בנקבה מקננת שמנסה להרחיק טורפים. הוא יכול לרדוף אחרי הפולש כמה מטרים ולתקוף כשהוא מתגלגל לצד. נשיכתו יכולה לגרום לפצעים חמורים, אך לא למוות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נצרתן זיתני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]