נס אדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל הצי האזרחי נס אדום - דגל צי הסוחר הבריטי כיום
נס אדום אנגלי כפי שהיה במאה ה-17
נס אדום בריטי כפי שהיה במאה ה-18

"נס אדום"אנגלית: "Red Ensign") הוא דגל ימי בריטי המורכב מדגל אדום, שבפינתו העליונה הקרובה לניצב נמצא דגל בריטניה. קודם לארגון מחדש שעבר הצי המלכותי הבריטי בשנת 1864 שימש דגל זה את ה"שייטת האדומה" שסיירה באזור הים הקריבי וצפון האוקיינוס האטלנטי. בהמשך הפך הדגל לדיגלו של הצי הסוחר הבריטי והוא משמש כדגלה האזרחי הימי של הממלכה המאוחדת.

בנוסף הוא היווה, יחד עם הנס הכחול, בסיס לדגלן של מושבות בריטניה והמדינות שהיו במקורן מושבות באימפריה הבריטית, כאשר בכל מושבה הוסף סמל המושבה, לרוב במרכז החלק הרחוק מהניצב.

מקור הדגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של הדגל בתחילת המאה ה-16. הדגל שימש את המושבות המסחריות של בריטניה, והונף על ספינות סוחר פרטיות, והוכר בצו מלכותי, בניגוד למושבות הכתר שהשתמשו בדגל הכחול אותו נשאו ספינות צי מלכותיות. חוק האיחוד 1707 אשר איחד את סקוטלנד, אנגליה וויילס לממלכה המאוחדת קבע גם עיצוב חדש לדגל האדום הבריטי - שבו התנוסס בראש הדגל דגל בריטניה.

בשנת 1801 משנוספה אירלנד לאיחוד הבריטי - שונה הדגל ונוסף לו צלב פטריק הקדוש.

חוק צי הסוחר, 1854 הורה כי הנס האדום הוא הדגל המדויק להנפה של ספינות צי סוחר בריטיות. הוראה זו אושררה מחדש בחקיקה הבריטית במשך השנים (ב-1889, 1894 (סעיף 73) ובשנת 1995).

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נס אוסטרליה האדום

נס אוסטרליה האדום משמש עדיין אוניות סוחר אוסטרליות, וכן דגל אשר מונף בבתים פרטיים ובאירועים לא רשמיים. הממשל האוסטרלי משתמש בנס הכחול - דגל אוסטרליה הרשמי.

צי הסוחר האוסטרלי רשאי להניף רק נס אדום אוסטרלי, אולם אוניות נופש רשאיות להניף כל אחד משני הדגלים.

ברמודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נס אדום של ברמודה

ברמודה, מושבת כתר בריטית משתמשת בנס אדום שעליו נמצא סמל ברמודה. השימוש בדגל החל באופן לא רשמי בשנת 1910 עת ניתן לברמודה השלט ההרלדי שלה, ובשנת 1967 הפך הדגל לדגל ברמודה הרשמי.

הסמל, בצבעי ירוק ולבן, מראה אריה אדום מחזיק מגן המראה את הספינה "מסע בים" טובעת. ספינה זו טבעה בחוף ברמודה בשנת 1609, בעקבות סופת הוריקן.

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נס קנדה האדום

המונח "נס אדום" משמש בעיקר לכנות את נס קנדה האדום - שהיה בפועל דגל הלאום של קנדה. השימוש בדגל החל בשנת 1867 ובשנת 1892 הדגל אומץ רשמית כדגל צי הסוחר של קנדה. בשנת 1924 הונף רשמית בכל שגרירויות קנדה ברחבי העולם, והחל משנת 1945 הונף על כל בנייני הממשל הקנדיים.

במרכז הדגל מופיע סמל קנדה.

לקנדה יש גם דגל כחול המשמש את הצי המלכותי הקנדי.

נס קנדה האדום הוחלף בשנת 1965 לאחר וויכוח ציבורי בדגל עלה האדר.

ניו זילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

נס ניו זילנד האדום
דוגמה לנס אדום שבשימוש המאורים.

נס ניו זילנד האדום מורכב מדגל בריטניה בקצהו העליון של הדגל הקרוב לניצב, והצלב הדרומי - המיוצג על ידי ארבעה כוכבים בעלי חמישה קצוות - במרכז הדגל. הדגל הפך לדגל הרשמי של צי הסוחר הניו זילנדי בשנת 1901.

דגל זה ממשיך להיות מונף באזורים המאוריים של ניו זילנד, בהתאם לחוק "ההגנה על דגלים, סמלים ושמות" משנת 1981. החוק מתייחס למנהג המאורי לצייר על הדגלים ולרשום את שם השבט או המשפחה המאורית עליו - בדוגמה לעיל - טאקיטימו (TAKITIMU) היא קבוצת שבטים מאוריים.

כיום, אוניות סוחר ניו זילנדיות יכולות לבחור להניף את הדגל הכחול של ניו זילנד או את נס ניו זילנד האדום.

דרום אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נס דרום אפריקה האדום כפי שהיה בשנת 1910

איחוד המדינות של דרום אפריקה השתמש בנס האדום של דרום אפריקה כדגל לאום בין השנים 1910 ו-1928. על הדגל מצויר שלט האצולה של דרום אפריקה. דגל זה, כמו גם הדגל הכחול של דרום אפריקה, לא זכו לתמיכת הציבור.

פלשתינה-א"י[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל צי הסוחר של פלשתינה תחת המנדט הבריטי

המנדט הבריטי בארץ ישראל היה בשנים (1920-1948), והחל מיום 16 דצמבר שנת 1927 [1] תוקנה תקנה מספר 917 המחייבת ספינות ואוניות הרשומות בפלשתינה-א"י (בנמל יפו, היחיד עד 1933-6) להניף דגל צי סוחר של "פלשתינה תחת המנדט הבריטי". אוניות שהיו רשומות בנמלים זרים הניפו דגלי מדינת נמל הבית שלהן, גם אם היו בבעלות חברות עבריות הרשומות בפלשתינה-א"י.

אכיפת תקנה 917 החלה ככל הידוע רק עם רישומה של האונייה 'הר כרמל' [2] שהייתה בבעלות חברה עברית בשם 'לויד ימי ארץ ישראלי', בחודש מאי 1935.

דגל צי הסוחר המנדטורי היה נס אדום שכלל עיגול לבן עם הכיתוב PALESTINE. הדגל בוטל בידי אדמירלות צי הסוחר הבריטי ביום 15 במאי 1948, עם סיום המנדט והקמת מדינת ישראל. לבקשת הסוכנות היהודית הסכימה האדמירלות שספינות ישראליות הנמצאות בלב ים ימשיכו לשאת את הנס האדום עד הגעתן לנמל הבית שלהן. בהמשך חזרה בה האדמירלות מהסכמתה בכל הנוגע לספינות המשייטות בימים מרוחקים ונמצאות מרחק שבועות רבים מחופי ישראל, והודיעה שספינות אלה אינן זכאיות עוד להגנת הצי המלכותי הבריטי, שכן רישומן הבריטי אינו בתוקף עוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נס אדום בוויקישיתוף