נימה גלקטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנים ביקום בקנה מידה גדול. ניתן לראות בבירור את רשת קורי העכביש של מקורות האור

נימת גלקסיותאנגלית: Galaxy filament), הכוללת את הסוג קיר גדול, היא מונח בקוסמולוגיה המתאר את המבנים הגדולים ביותר ביקום הידועים כיום לאנושות. כל אחד מהם הוא אוסף של עצמים הסמוכים יחסית זה לזה ויוצרים מבנה דמוי פתיל באורך טיפוסי של 200 מיליון שנות אור. בין נימת גלקסיות אחת לרעותה יש מרחבים עצומים של ריק. מרכיביה הגדולים ביותר של נימת גלקסיות הם צבירי-על, המוחזקים יחד על ידי כוחות הכבידה ההדדיים ביניהם .

עפ"י המודל הסטנדרטי של הווצרות היקום, נימות גלקסיות נוצרות בצורה מאורכת, ועוקבות בדומה לקורי עכביש, אחר פתילים של חומר אפל. סוברים שהחומר אפל הוא הקובע את צורתם של המבנים ביקום בקנה המדה הגדול ביותר. לגבי החומר הנצפה, דהיינו כוכבים, פלנטות, אסטרואידים וכו', הוא מה שיוצר קירות ארוכים ודקים של צבירי-על לאורך הפתיל..

גילוי של מבנים גדולים מאשר צבירי-על החל בשנות ה-80 של המאה ה-20. ב-1987 האסטרונום ר. ברנט טולי מאוניברסיטת הוואי זיהה קבוצות של צבירי-על. ב-1989 התגלתה נימת הגלקסיות CfA2 Great Wall שאורכה כ-500 מיליון שנות אור, ואחריה ב-2003 נימת הגלקסיות Sloan Great Wall שאורכה 1.37 מיליארד שנות אור. ב-11 בינואר 2013 גילו חוקרים קבוצת קוואזרים עצומה בשם Huge-LQG. זוהי קבוצה של 73 קוואזרים הנמשכת לאורך 4 מיליארד שנות אור. בנובמבר 2013, בעזרת מעקב אחר התפרצויות גמא, גילו אסטרונומים את הקיר הגדול של הרקולס-כתר צפוני, "הקיר הגדול" הגדול ביותר שהתגלה, נכון ל-2018. זהו המבנה הגדול ביותר ביקום ואורכו 6 עד 10 מיליארד שנות אור.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]