נוה אחיעזר

נוה אחיעזר
מידע
עיר בני ברק
מייסדים פועלי אגודת ישראל
על שם הרב חיים עוזר גרודזנסקי
קואורדינטות 32°04′21″N 34°50′31″E / 32.07261098°N 34.84180927°E / 32.07261098; 34.84180927
שכונות נוספות בבני ברק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רחוב נחשוני, בית הכנסת המרכזי בנוה אחיעזר

נוה אחיעזר היא שכונה בדרום־מזרח בני ברק, מהוותיקות שבעיר. השכונה הוקמה על ידי תנועת פועלי אגודת ישראל ונקראת על שמו של הרב חיים עוזר גרודזנסקי, בעל שו"ת "אחיעזר".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכונה הוקמה בשנת ה'תש"ח מיד לאחר השואה, על ידי חברת "פיתוח" של תנועת פועלי אגודת ישראל כשיכון עולים בו שוכנו פליטים ממלחמת העולם השנייה. במשך השנים התרחבה השכונה והתיישבו בה חוגים חרדיים שונים ביניהם גם מבני עדות המזרח ותימן. באפריל 1957 הונח אבן פינה לשלב ד' של השכונה שכלל 100 יחידות דיור לעולים חדשים[1].

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוה אחיעזר גובלת בכביש גהה ובשכונת רמת עמידר שבעיר רמת גן. רחובה הראשי של השכונה נקרא על שם הרב ד"ר נתן בירנבוים, הוגה הדעות אשר היה מראשי הציונות וחזר בתשובה והצטרף לשורות אגודת ישראל. רחוב אחר נקרא על שם יהודה לייב אורליאן, מחנך והוגה דעות ונשיא פועלי אגודת ישראל בפולין שנהרג בשואה. לפני כמה שנים הוסב שמו של אחד מרחובות השכונה ונקרא על שמו של יהודה נחשוני, עיתונאי והוגה דעות, מראשי פועלי אגודת ישראל, שאף ערך במשך שנים את ביטאון התנועה שערים.

פארק אחד בשכונה נקרא "גן משה" על שם ר' משה ארשטר, עסקן ציבורי איש תנועת פועלי אגודת ישראל. פארק אחר נקרא "גן נח" על שם ר' נח דננברג, מבוני השכונה.

בשכונה קיימים כמה בתי כנסת, ישיבות גבוהות וקטנות, כשהמרכזית שביניהם היא ישיבת "בית מדרש עליון" בראשות הרב ירחמיאל אונגרישר ומונה למעלה מ-500 תלמידים. כמו כן קיימים בשכונה כוללים לאברכים, תלמודי תורה, בתי ספר לבנות, סמינרים - יסודי ועל יסודי, גנים ופעוטונים.

רבני השכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרב יצחק ישעיה וייס - מלבד התמחותו ברבנות, הוא מומחה בנושא יחוס וגנאלוגיה. בעבר אף ערך והוציא לאור את כתב העת צפונות.
  • הרב שלמה מחפוד - לצד הרב האשכנזי הרב וייס מכהן הרב שלמה יוסף מחפוד, אשר מונה לאחר פטירת הרב אברהם צבי וייס לשמש כרב עבור ציבור יוצאי תימן המתגוררים באזור.

עם תושבי השכונה נמנים הרב יגאל כהן מגדולי המחזירים בתשובה, והרב יצחק רצאבי מחשובי רבני תימן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]