משפחת שיקופיצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משפחת שיקופיצקי
עטיפת הספר הראשון בסדרה
עטיפת הספר הראשון בסדרה
מידע כללי
מאת שפרה גליק
איורים שפרה גליק
הוצאה
הוצאה הוצאת פלדהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
מהדורות נוספות
מספר כרכים 10
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9781598269031
הספרייה הלאומית 002481166
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משפחת שיקופיצקי ורחוב שיקופיצקי (בגרסת היידיש: שפיגעליצקי [שפיגעל = מראה]) היא רצועת קומיקס הומוריסטית של הסופרת והמאיירת החרדית שפרה גליק.

רצועת הקומיקס ראתה אור משנות ה-90 של המאה ה-20 בשבועון הילדים "ילדים" של עיתון משפחה, עד חשוון תשע"ט נובמבר 2018. בשנים הראשונות התמקדה הסדרה בקורות "משפחת שיקופיצקי", רצועות אלו ראו אור בסדרה בת חמישה ספרים שיצאה לאור בהוצאת פלדהיים, בהמשך עברה הסדרה לעסוק ב"רחוב שיקופיצקי", וחמשת הספרים הבאים בסדרה נקראים בשם זה.

שמה של המשפחה הוא הלחם של המילים "שיקוף" ו"פיצקי" (קטן, בסלנג), ומטרתה לשקף אנקדוטות שכיחות בחיי משפחה. כל טור או כמה טורים בסדרה עוסקים באנקדוטות שונות מחיי משפחת שיקופיצקי שלה ארבעה ילדים: תמימה, יסכה, קהת וקלונימוס, וטומן בחובו עוקץ בעל מוסר השכל.[1]

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יסכה - האחות הבכורה, לומדת בכיתה ו' ובהמשך הסדרה בכיתה ז'. אוהבת להעיר לשני אחיה הצעירים ובעיקר לאחותה תמימה, ומרבה לדאוג לקלונימוס. אוהבת לערוך קניות, לקרוא ספרים, להזמין חברות לביתה ללמוד ולטייל עימהן, ולהיות מרוממת או לפחות שוות זכויות לאחיה הקטנים.
  • תמימה - האחות השנייה, תלמידת כיתה ד' ובהמשך הסדרה כיתה ה'. רוצה שיעריכו אותה, ושיתנו לה ציונים טובים כמו לאחותה הבכורה יסכה. היא חולמנית ומבולגנת ומרבה לשחק ומאידך לריב ולהסתכסך עם קהת.
  • קהת - ילד בינוני, השלישי במשפחה, לומד בכיתת מכינה (קדם כיתה א') ובהמשך הסדרה בכיתה א'. אוהב לשחק בארגז הדמיוני שלו וליסוע בדמיון עם קלונימוס בכלי רכב שונים למחוזות רחוקים. בכריכת הספר השני מופיע איור של קהת יושב עם אחיו בארגז שלו המצטייר ככדור פורח. מאחר תמיד להסעה הלוקחת אותו לתלמוד התורה. הדמות העליזה והשובבה בסדרה. מרבה לשחק ומאידך לריב עם תמימה.
  • קלונימוס - התינוק, מרבה לקבל מכולם תשומת לב, בספר הראשון חוגגים לו הילדים את יום הולדתו הראשון, מאוחר יותר בסדרה הוא חוגג יום הולדת שנתיים. ברוב הסדרה הוא אינו יודע לדבר, אך הוא משמש את הדמות הסקרנית, הבוכה ובעלת תשומת הלב הגדולה. מחשבותיו התמימות כתובות פעמים רבות בבועות מחשבה. בהמשך הסדרה הוא אומר חצאי מילים ומדבר מעט בשיבושים כאופייני לגילו.
  • אבא, אמא, סבא וסבתא - מופיעים מדי פעם ומשקפים את הסטריאוטיפ המקובל לכל אחד מארבע הדמויות: אמא - עסוקה ומבשלת, קוראת לארוחת ערב, לפעמים יוצאת לסידורים. סבא - מספר סיפורים מימי ילדותו ונותן מתנות, וכן הלאה. לפעמים מופיעות דמויות נוספות מהוויי המשפחה או בית הספר - דודה, מורה, חברים וחברות ועוד.

רחוב שיקופיצקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך הסדרה בני המשפחה עוברים לרחוב שיקופיצקי, ומכירים שם מגוון דמויות חדשות כמו למך (חברו של קהת), שלומציון (אחותו של למך), זוג הקשישים זלדה וזונדל, גרשון הגאון והתאומות דיצה וניצה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.