משה ליכטמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

משה ליכטמן, הוא מהנדס ואיש עסקים ישראלי. כיהן בתפקידים בכירים במיקרוסופט, בין היתר כסגן נשיא החברה העולמית. משנת 2006 עד פרישתו ב-2011, ניהל את מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח - מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. מ-2012 משה הוא מייסד ומנהל משותף של קרן הצמיחה IGP ובמקביל הוא משקיע אנג'ל אקטיבי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר לימודיו, התגייס ליכטמן לחיל האוויר, שירת כטייס פנטום ונלחם במלחמת לבנון הראשונה. את תחילת דרכו בלימודים אקדמאים החל בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון בחיפה, במסלול המשולב של חשמל ומדעי המחשב בהנדסת מחשבים. בתקופה בה תחום המחשבים טרם נפוץ כתב את "המדריך השלם לשפת C" יחד עם עמית רש חברו לספסל הלימודים. הספר, שהיה אחד הספרים הראשונים בעברית בתחום זה, זכה להצלחה רבה. ליכטמן סיים את לימודיו בטכניון עם תואר בהנדסת מחשבים מהפקולטה להנדסת חשמל בשנת 1986, והחל לעבוד בחברות שונות. לליכטמן תואר שני במנהל עסקים מ-MIT.

ב-1991 הגיע ליכטמן לעבוד במיקרוסופט, והתקדם במהירות לתפקידי מפתח בחברה. בין היתר נתמנה לסגן נשיא במטה החברה בארצות הברית. בשנת 1998 מונה לסגן נשיא האחראי לאסטרטגיה של מיקרוסופט בתחום הטלוויזיה טלוויזיה הדיגיטלית, וב-1999 קודם למנהל העולמי של עסקי האינטרנט של החברה. בשנת 1999 הוביל את הפיתוח והיה אחראי על חטיבת Microsoft TV, שבה הוביל את הפיתוח, את השיווק ואת המכירות של קווי המוצר של מיקרוסופט בתחום הטלוויזיה בכבלים וה-IPTV, וכן את פרישתם אצל מפעילי הרשתות הגדולים בעולם. כמו כן ניהל מרכז פיתוח במונטריאול על בסיס חברת הזנק שנרכשה על ידי מיקרוסופט, ולאחר מכן ניהל את מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בעמק הסיליקון. לפני שניהל את Microsoft TV, כיהן כסגן נשיא במטה החברה וב-1999 מונה למנהל MSN. תחת הנהגתו צמח מספר משתמשי MSN, והכנסותיו ברחבי העולם גדלו ב-400%. הוא הפך לפורטל הפופולרי ביותר באירופה, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד ובכמה מדינות באסיה. עם זאת, בארצות הברית נותר הפורטל במקום השלישי אחרי יאהו ו-AOL. ליכטמן כיהן כנשיא של Softimage, חברת בת בבעלות מלאה של מיקרוסופט.

מאז סוף שנות ה-90 משקיע בחברות פרטיות כאנג'ל, והשקיע בעשרות חברות הזנק. 17 מהם כבר נמכרו או הנפיקו. על שמו של משה ליכטמן רשומים שבעה פטנטים בארצות הברית לבדה.[1]

ב-26 באפריל 2006 התמנה ליכטמן, לאחר 15 שנים בתפקידי ניהול בכירים בחברה ועם חזרתו עם משפחתו לישראל, לנשיא מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. הוא יזם והקים את מרכז המו"פ בהרצליה והפך את ישראל לאחד משלושה מרכזי הפיתוח האסטרטגיים של מיקרוסופט מחוץ לארצות הברית. בהנהגתו של ליכטמן הגיע מרכז המו"פ האסטרטגי, על שני אתריו - בהרצליה ובחיפה, לשיעורי צמיחה של כ-400% בתוך שנתיים, הן באמצעות גיוסים רחבי היקף והן באמצעות רכישות של חברות הזנק ושילובן המלא במרכז. במהלך חמש השנים שכיהן ליכטמן בתפקיד היה לו חלק משמעותי ביצירת שיתופי פעולה בין החברה העולמית לתעשייה המקומית, האחרון והבולט שבהם הוא פריים-סנס, שאחראי לטכנולוגיה העומדת בבסיס ה-Kinect. בנוסף, הוביל ליכטמן רכישות של שבע חברות ישראליות נוספות על ידי מיקרוסופט, בסכום כולל של מאות מיליוני דולרים. במאי 2008 השיקה מיקרוסופט את הקמפוס החדש של מרכז המו"פ בהרצליה על ידי מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר שהגיע לישראל, מהלך בו הייתה למשה ליכטמן מעורבות עמוקה.

ב-1 ביוני 2011 הודיע ליכטמן על פרישה ממיקרוסופט לאחר חמש שנים כנשיא מרכז הפיתוח בישראל ו-20 שנה במיקרוסופט, והוחלף על ידי סמנכ"ל הטכנולוגיות הראשי של המרכז, יורם יעקובי. בעת עזיבתו של ליכטמן, העסיק מרכז המו"פ על שני אתריו כ-600 עובדים.

ב-2012 הקים ליכטמן יחד עם חיים שני את קרן ההשקעות IGP המתמקדת בהשקעות ובליווי חברות הייטק ישראליות בשלב הצמיחה. מאז הקמתה, השקיעה הקרן מאות מיליוני דולרים בעשרות חברות עם מכירות של עשרות עד מאות מיליוני דולרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]