מרכז שרשרת הדורות

מרכז שרשרת הדורות
מוצג מרכזי במקום
מוצג מרכזי במקום
מוצג מרכזי במקום
מידע כללי
סוג מוזיאון עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת העיר העתיקה
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים הקרן למורשת הכותל המערבי
מייסדים הקרן למורשת הכותל המערבי
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–2006
קואורדינטות 31°46′37″N 35°14′04″E / 31.776925°N 35.234308333333°E / 31.776925; 35.234308333333
מרכז שרשרת הדורות
(למפת ירושלים העתיקה רגילה)
 
מרכז שרשרת הדורות
מרכז שרשרת הדורות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרכז שרשרת הדורות הוא מוזיאון ליד הכותל המערבי בירושלים, העוסק בשרשרת הדורות של העם היהודי ובמרכזיותה של ירושלים בשרשרת זו. האתר הוקם ומנוהל על ידי הקרן למורשת הכותל המערבי.

במרכז שרשרת הדורות מיצג מיוחד הנמצא במנהרה העוברת במספר חללים תת-קרקעיים, ובהם יצירות מפוסלות בזכוכית, משחקי תאורה, עשן, קול, הולוגרמות ומוצגים ארכאולוגיים. במקום מוצגת שרשרת הדורות של עם ישראל. הפרויקט בנוי באתר ארכאולוגי מתחת לפני הקרקע במקום שנחשף לצד הכותל המערבי. המיצג בנוי משני פרקים המעוצבים כיצירה ייחודית שלובה של פיסול בקרני אור, עשן וזכוכית ומלווה בפסקול הכולל מוזיקה, קטעי קריינות וסיפור.

הפרק הראשון נקרא "שרשרת השמות" והוא מתחיל באברהם אבינו ומסתיים בקיר הנצחה לחללי צה"ל שנפלו בקרבות על ירושלים. המבקרים יוצאים למעין מסע בזמן על פני הדורות. המבקרים נעים בטור עורפי על פני גשר מתכת צר המוליך דרך שבעה חללים שכל אחד מהווה אזכור לפרק מרכזי בתולדות האומה. לצידי הגשר תשע יצירות זכוכית, פרי ידיו של אמן הזכוכית ג'רמי לנגפורד, המייצגות תקופה שמשכה קרוב ל-3,500 שנה. היצירות בנויות מעשרות אלפי שכבות זכוכית מפוסלת במשקל כולל של כ- 90 טון זכוכית שנוצרו מתוך זכוכית גולמית במשקל 150 טון. עמוד הזכוכית הגבוה ביותר נישא לגובה תשעה מטרים ומשקלו כ-15 טון. על גבי היצירות חרוטים שמות של אנשים מהתקופות ההיסטוריות המתאימות לכל יצירה.

הפרק השני נקרא "היכל האור" והוא יצירה תיאטרלית של קרני אור בחלל חשוך כאשר הקהל יושב מסביב. דמות אדם, מוקרנת על גבי מסך בתוך אלומת אור ועשן ומספרת את סיפורו של רבי ישראל הלוי, על פי "סיפורו של צנחן", הסיפור המקורי של פרופ' משה עמירב שהיה צנחן שנפצע בשחרור ירושלים במלחמת ששת הימים. הסיפור, שהופיע בספר שער האריות - הקרב על ירושלים בחווית לוחמי חטיבת הצנחנים, עבר עיבוד והתאמה. את החלל חוצה יריעת בד חצי שקופה. כל אחד מהמבקרים רואה במעומעם מולו את בני הקבוצה היושבים מעבר ליריעה.

המקום עוצב על ידי אליאב נחליאלי בשיתוף עם אמן הזכוכית ג'רמי לנגפורד. המיצג הופק על ידי אודי ארמוני. מרכז שרשרת הדורות הוקם על ידי הקרן למורשת הכותל המערבי בעזרת תורמים. המרכז נפתח לקהל בתחילת ינואר 2006 לאחר שבע שנות הקמה ו-18 שנים של חפירה ארכאולוגית. הקרן למורשת הכותל המערבי זכתה בפרס Thea, פרס של ארגון הגג הבינלאומי של יוצרי מוזיאונים ופארקים נושאיים המאגד אלפי עובדי תעשיית הפארקים הנושאיים בארצות הברית ובאירופה. הפרס הוענק עבור עיצוב, תכנון וביצוע מרכז שרשרת הדורות. טקס חלוקת הפרסים נערך בלוס אנג'לס בחודש מרץ 2008.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]