מריה גאטנה אנייזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מריה גאטנה אנייזי
Maria Gaetana Agnesi
לידה 16 במאי 1718
מילאנו, דוכסות מילאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בינואר 1799 (בגיל 80)
מילאנו, הרפובליקה הצ'יסאלפינית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה, פילוסופיה
מקום מגורים איטליה
מקום קבורה בית הקברות הגדול במילאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים חינוך ביתי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת בולוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריה גָאֶטנה אַנְיֶיזיאיטלקית: Maria Gaetana Agnesi; ‏16 במאי 17189 בינואר 1799) הייתה מתמטיקאית ופילוסופית איטלקייה בעידן הנאורות.

אנייזי הייתה הראשונה שחיברה ספר לימוד שעסק בחשבון אינטגרלי ודיפרנציאלי. חברה של כבוד באוניברסיטת בולוניה. את ארבעת העשורים האחרונים לחייה הקדישה ללימודי תאולוגיה (בעיקר פאטרולוגיה) וכן לצדקה וסיוע לעניים ובהמשך סיוע לחולים, לאחר שהפכה את ביתה לבית חולים.

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הספר שכתבה

אנייזי נולדה במילאנו למשפחה עשירה ומשכילה שעשתה את הונה ממסחר במשי. אביה, פייטרו אנייזי, התחתן ב-1717 עם אנה פורטונטה בריוויו, כדי להשתלב באצולה המילאנזית.

בגיל צעיר זוהתה מריה כילדת פלא. היא דיברה איטלקית וצרפתית בגיל חמש; עד גיל אחת עשרה למדה גם יוונית, עברית, ספרדית, גרמנית ולטינית, וכונתה "הנואמת בשבע השפות". בגיל תשע נשאה בפני כמה אינטלקטואלים בולטים נאום בן שעה. הנאום, שחובר על ידי אחד ממוריה ותורגם על ידיה ללטינית, עסק בזכותן של הנשים להשכלה גבוהה.

בגיל שתים עשרה התגלתה אצל אנייזי מחלה לא ברורה, שיוחסה ללימודיה המרובים, והטיפול שהוצע לה היה ריקודים נמרצים ורכיבה על סוסים. הטיפול לא הועיל, והיא החלה לסבול מפרכוסים עזים, שלאחריהם עברה לחיים מתונים יותר. בגיל ארבע עשרה החלה ללמוד גאומטריה ובליסטיקה. שנה לאחר מכן החל אביה לכנס בביתו בקביעות חוג משכילים בולונזים בולטים, והיא הציגה לפניהם סדרה של תזות שעסקו בנושאים פילוסופיים עמוקים. הספר Propositiones philosophicae, שהוא תיעוד הפגישות, שבהן הגנה אנייזי על 191 תזות, פורסם על ידי אביה ב-1738 לאחר הרצאתה האחרונה.

אביה נישא פעמיים נוספות לאחר מות אמהּ, ולמריה היו 20 אחים ואחים למחצה, כולם צעירים ממנה, והיא נשאה באחריות להשכלתם. הדבר מנע ממנה לממש את רצונה להצטרף למנזר. הגם שאביה סירב לרצונה זה, הוא הסכים שמפעם לפעם תחיה כמעט בפרישות, מנותקת מכל אינטראקציה חברתית ומסורה לחלוטין ללימודי מתמטיקה. בזמן זה עסקה בחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי. אחותה הצעירה, מריה תרזה אנייזי פינוטיני (Pinottini), הייתה מלחינה ונגנית צ'מבלו.

תרומתה למתמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי היסטוריון המתמטיקה דירק יאן סטרייק (Struik), אנייזי היא המתמטיקאית החשובה הראשונה מאז היפטיה. עבודתה החשובה ביותר היא הספר "Instituzioni Analitiche Ad Uso Della Gioventù Italiana", שפורסם ב-1748 ותורגם לשפות אחדות. ספר זה הוא העבודה המתמטית הראשונה בידי אישה, שנמצאת בידינו.[1] בעבודה זו שילבה אנליזה מתמטית ואלגברה. עבודתה, שתורגמה בהמשך לאנגלית ולצרפתית, הוקדשה לקיסרית מריה תרזה, שהודתה לאנייזי במכתב אישי ובמתנות.

סוף חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1750, עם מחלתו של אביה, מונתה על ידי האפיפיור בנדיקטוס הארבעה עשר לראשות המחלקה למתמטיקה, פילוסופיה של הטבע ופיזיקה בבולוניה, אך לא כיהנה בתפקיד זה. אנייזי היא האישה השנייה אי פעם שזכתה למשרת פרופסור באוניברסיטה. קדמה לה רק לאורה באסי. ב-1751 חלתה שוב, ורופאיה הורו לה לחדול ממחקריה. עם מותו של אביה שנה אחר כך, הקדישה עצמה ללימודי תאולוגיה ובפרט התמקדה באבות הנצרות. כן החלה לתמוך בעניים, בחסרי הבית ובחולים, חילקה להם את המתנות שקיבלה וגייסה תרומות כדי שתוכל להמשיך לסייע להם. ב-1783 ייסדה וניהלה את "אופרה פיה טריולזיו", בית אבות לקשישי מילאנו, שם חייתה לצד הנזירות שעבדו בו.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמה של אנייזי נקראים מכתש על נוגה, אסטרואיד, ועקומה בשם "עקומת אנייזי" או "המכשפה של אנייזי". בערים מילאנו, מונצה ומשאגו (Masciago) שבאיטליה נקראו רחובות על שמה במלאת מאה שנים לפטירתה.[2] ליום הולדתה ה-296 הוקדש לה דודל, שהציג את תמונתה ואנימציה של יצירת "המכשפה של אנייזי".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מריה גאטנה אנייזי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shirley B. Gray, History of the Name "Witch", California State University, Los Angeles
  2. ^ Shirley B. Gray, Streets Named for Agnesi, California State University, Los Angeles
  3. ^ Maria Gaetana Agnesi's 296th Birthday, באתר גוגל