מפקדת העומק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפקדת העומק
סמל המפקדה
סמל המפקדה
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צבא הגנה לישראל
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות ינואר 2012 – הווה (כ־12 שנים)
מקים היחידה אלוף שי אביטל
פיקוד
יחידת אם המטה הכללי
דרגת המפקד אלוף  אלוף
מפקד נוכחי אלוף נמרוד אלוני
מפקדים פירוט בהמשך הערך
סמל המפקדה בגרסת תג הכתף

מפקדת העומק היא מפקדה בצה"ל, שייעודה תכנון, הפעלת הכוח והובלת מבצעים מיוחדים ורב-זרועיים ארוכי טווח במרחב המוגדר כעומק האסטרטגי של מדינות האויב של ישראל.[1]

בראש המפקדה עומד קצין בדרגת אלוף. המפקד הנוכחי הוא האלוף נמרוד אלוני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצעי עומק רב-זרועיים התחילו עוד לפני הקמת המפקדה. פשיטות קומנדו היו נפוצות בצה"ל למן ראשית קיומו עם הקמתה של יחידה 101, פשיטות תגמול מעבר לקו הירוק בשנות ה-50 וה-60. בחלק מהפשיטות האלה, כגון פעולת כראמה, השתתפו יחידות מחילות שונים כגון חיל רגלים וחיל שריון.

שימוש בתובלה אווירית היה נפוץ לפשיטות עמוקות יותר לתוך שטח מדינות אויב. שימוש זה במסוקים היה נפוץ מאוד במלחמת ההתשה. חרף השימוש ההולך והגובר במסוקים להטסת כוחות מיוחדים לפעולה מאחורי קווי האויב, סירב הרמטכ"ל דאז, רא"ל חיים בר-לב להקים מפקדה שתרכז את הפעילות הזאת.[2]

כבר בשנת 1982 התקבלה ההחלטה במטה הכללי של צה"ל כי יש להקים מפקדה שתרכז הפעלת כוחות מאחורי קווי האויב. אולם בשל מלחמת לבנון הראשונה נדחה יישום ההחלטה. במקביל הוקמה ביוזמת מוקי בצר מפקדת כוחות אוויר מיוחדים אשר היוותה מודל ראשוני למפקדת העומק.[3] בשנת 1986 הוקמה מפקדת עומק בראשות האלוף דורון רובין, שהיה עתיר הניסיון במבצעים מיוחדים כיוצא חטיבת הצנחנים. בעקבות מבצע כחול וחום שהסתבך, בוטל הרעיון ומפקדת העומק פורקה. הגוף היחיד שהמשיך לפעול היה מפקדת השליטה המטכ"לית למבצעים מיוחדים (המשמ"מ).[4]

במלחמת לבנון השנייה, לאחר שהתברר שהצבא מתקשה לתאם בין היחידות ולהוציא לפועל בזריזות מבצעים מיוחדים אישר הרמטכ"ל דני חלוץ את המלצת ראש אמ"ץ, אלוף גדי איזנקוט והטיל על תא"ל טל רוסו, ששימש כיועץ לראש אמ"ץ לפעילות יחידות מיוחדות, לעמדו בראש מפקדה מאולתרת שיזמה והוציאה לפועל מספר מבצעים מיוחדים.[5] הצוות בפיקודו כלל שורה של קצינים בכירים, בקבע ובמילואים, יוצאי יחידות מיוחדות ואגף המודיעין.[6] בין המבצעים שיזם הצוות ניתן למנות את מבצע חד וחלק ומבצע יער הנגב.

הקמת המפקדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההחלטה על הקמת המפקדה התקבלה בשנת 2011 על ידי הרמטכ"ל בני גנץ, לאחר עבודת מטה שנעשתה בין השאר על ידי האלופים עידו נחושתן, אביב כוכבי וגדי איזנקוט.[7] איזנקוט עמד בראש צוות שבחן את הנושא לאחר שסיים את תפקידו כאלוף פיקוד הצפון. הרמטכ"ל, גנץ, הנחה את האלוף איזנקוט לברר האם בגין השינויים האסטרטגיים במזרח התיכון ובשל איום הג'יאהד העולמי קיים צורך בשינוי ההיערכות של צה"ל. הצוות בראשות איזנקוט זיהה כי צה"ל זקוק למפקדה בין-זרועית אשר תהיה אחראית למבצעים משולבים בעומק האויב, זאת משום שגזרות האחריות של הפיקודים המרחביים כיום מוגבלות וכוללת שטח של כמה עשרות קילומטרים מעבר לגבול, ומשום שהעימותים העתידיים אינם כוללים רק כוחות ליניארים, דוגמת גייסות שריון כי אם סימולטנים, בהם מעורב העומק, ובו למשל, בסיסי שיגור של רקטות, כל העת.

הוחלט כי במפקדה ישרתו כמאה קצינים וחיילים, והיא תהיה כפופה ישירות לרמטכ"ל. ניהול זירת העומק על ידי המפקדה יאפשר לרמטכ"ל ולסגן הרמטכ"ל שלא לעסוק בשגרה בעומק האסטרטגי של האויב, ותנהל באופן קבוע את המבצעים הנערכים הרחק מקווי החזית וכן גזרות שלמות בעומק האויב, כולל טיפול בהברחות אמצעי לחימה ללבנון ולרצועת עזה. בנוסף, המפקדה אחראית למיצוי יכולתן של היחידות המיוחדות עליהן תפקד בעת מלחמה או במבצעים מיוחדים שיתבצעו בעומק האסטרטגי של האויב (יחידות אלו יישארו כפופות לזרועות והפיקודים אליהם הן שייכות).[8] בעקבות הקמת היחידה, מפקדת השליטה המטכ"לית למבצעים מיוחדים בפיקוד של גיל תמיר בוטלה.

המפקד הראשון של מפקדת העומק היה שי אביטל שמונה לתפקיד בינואר 2012. אף שפרש מצה"ל בשנת 2002, שב לשרת לצורך תפקיד זה. בין הנימוקים למינויו היה ניסיונו המקצועי ביחס לדור האלופים שכיהנו באותה עת.[9][10] לתפקידי מטה במפקדת העומק מונו קצינים נוספים בעלי ניסיון עשיר ביחידות מיוחדות, בהם תא"ל מוני כץ כראש המטה, ותא"ל גל הירש ששימש במילואים כסגנו של אביטל[11] ולתפקידים נוספים מונו חגי פלג ועמוס בן אברהם.

מפקדי מפקדת העומק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תקופת כהונה הערות
שי אביטל ינואר 2012 - ספטמבר 2014 במהלך כהונתו התנהל מבצע צוק איתן
רוני נומה ספטמבר 2014 - פברואר 2015
טל רוסו פברואר 2015 - מאי 2017 שימש בתפקיד במסגרת מילואים בתנאי קבע
מוני כץ מאי 2017 - אוגוסט 2020
איתי וירוב אוגוסט 2020 - יולי 2023 כיהן במקביל כמפקד המכללות הצבאיות[12]
נמרוד אלוני יולי 2023 - מכהן במקביל כמפקד המכללות הצבאיות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפקדת העומק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צה"ל מקים מפקדת עומק למבצעים רב-זרועיים בעומק האסטרטגי, באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 15 בדצמבר 2011.
  2. ^ עמנואל סקל, הסדיר יבלום? ספריית מעריב, 2011, עמוד 45
  3. ^ מוקי בצר, "לוחם חשאי", הוצאת כתר, 2015, עמודים 366-370.
  4. ^ רון בן ישי, צה"ל מחזק את הזרוע הארוכה, באתר ynet, 16 בדצמבר 2011.
  5. ^ גל פרל, מי שלא מעז, מערכות, 21 בפברואר 2023
  6. ^ עמוס הראל ואבי יששכרוף, קורי עכביש, הוצאת ידיעות אחרונות, 2008, עמודים 331–332, "פעילות היחידות המיוחדות רוכזה בידי מפקדה שהוקמה במטכ"ל ב-21 ביולי 2006, בראשותו של תא"ל טל רוסו, יוצא סיירת מטכ"ל ויחידת שלדג, ובעבר מפקד יחידת מגלן. רוסו, שהמלחמה תפסה אותו בין תפקידים ובלי תעסוקה ממשית, פעל בכפוף לראש אגף המבצעים, גדי איזנקוט, וריכז סביבו צוות של קצינים בכירים, בקבע ובמילואים, רובם יוצאי יחידות מיוחדות ואנשי מודיעין. הרמטכ"ל, דני חלוץ, אישר את הקמת הצוות לאחר שהצבא הבין כי הוא מתקשה לתאם בין היחידות ולהוציא לפועל בזריזות מבצעים מיוחדים. רוסו ראה במלחמה כר פורה למבצעים מהסוג הזה: צה"ל, טען, מתמודד עם אויב שאינו ערוך באופן חזק בעומק, אלא רק ברצועה צרה בקרבת הגבול"
  7. ^ אמיר אורן, שעתו הקשה של "האיום הביטחוני", באתר הארץ, 26 בינואר 2013
  8. ^ עמוס הראל, פיקוד נחוץ, מפקד שנוי במחלוקת, באתר הארץ, 18 בדצמבר 2011
  9. ^ אמיר אורן, מה עומד מאחורי הקמת מפקדת העומק בצה"ל, באתר הארץ, 16 בדצמבר 2011
  10. ^ אלוף נועם תיבון מונה למפקד הגיס הצפוני, באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 19 בינואר 2012
  11. ^ יואב זיתון, 6 שנים ללבנון: גל הירש חוזר כסגן מפקד במיל', באתר ynet, 9 בפברואר 2012
  12. ^ קובי פינקלר, אלוף איתי וירוב מחליף בתפקידו את אלוף מוני כץ אשר כיהן כמפקד מפקדת העומק במהלך שלוש השנים האחרונות ופורש כעת מצה"ל., באתר ערוץ 7, 18 באוגוסט 2020