מפלת בית אשר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפלת בית אשר
The Fall of The House of Usher
מבוסס על סיפור קצר בשם זה מאת אדגר אלן פו
בימוי רוג'ר קורמן
הופק בידי רוג'ר קורמן, ג'יימס ה. ניקולסון, סמואל ז. ארקוף עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ריצ'רד מת'סון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים וינסנט פרייס
מרק דיימון
מירנה פאהי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה לס באקסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פלויד קרוסבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה American International Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה American International Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 22 ביוני 1960
משך הקרנה 79 דק'
שפת הסרט אנגלית
סוגה אימה
תקציב $300,000
הכנסות $1,450,000
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מירנה פאהי בתפקיד מדלן אשר

מפלת בית אשראנגלית: The Fall of The House of Usher) הוא סרט אימה משנת 1960 בבימויו של רוג'ר קורמן, על-פי סיפור קצר מאת אדגר אלן פו. הסרט מציג הקבלה בין התמוטטותו הפיזית של בית האחוזה של שושלת אשר, ובין הכחדת משפחת אשר בעקבות מחלה מסתורית שהכתה בבני המשפחה, על רקע אהבתם של פיליפ וינטרופ ומדלן אשר. את התסריט כתב ריצ'רד מת'סון, ואת המוזיקה הלחין לקס בקסטר. את הדיוקנאות המופיעים בסרט, צייר בארט שיינברג.

הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית משפחת אשר שוכן בניו אינגלנד, ארצות הברית, בלב ביצה קודרת עם צמחייה מתה, שהייתה בעבר אגם שוקק חיים, אך זיהום מסתורי פגע במים ובקרקע. במקום מתגוררים שני בני אשר האחרונים: רודריק, גבר קשיש, ואחותו הצעירה מדלן. במרתף הבית יש חדר קבורה שבו נמצאים ארונותיהם של בני אשר המתים: הוריהם של רודריק ומדלן, סבם וסבתם, סבא-רבא וסבתא רבתא שלהם. בחדר אחר, תלויים דיוקנאות של בני אשר שהפכו לפושעים בהשפעת המחלה שזיהמה את דמם והטריפה את דעתם. מתחת לבית יש מבוך תת-קרקעי של מעברים, גרמי מדרגות ודלתות סתרים. בקיר החיצוני הולך ונבעה סדק שעתיד להביא להתמוטטות הבית, וכתוצאה מכך הבית רועד, דלתות נטרקות, חפצים זזים, ונגרמות תאונות: גחלים ניתזות מן האח, מעקה של גרם מדרגות נשבר, נברשת נופלת מן התקרה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ וינטרופ התאהב במדלן אשר, בעת שזו שהתה אצלו בבוסטון. השניים התארסו, וכעת הוא בא אל ביתה של מדלן בניו אינגלנד, כדי לקחתה לבוסטון לשאתה לאשה. את פניו מקבל בריסטול, משרתה של משפחת אשר, המסרב לבקשתו של פיליפ לפגוש את מדלן, בהוראת אחיה רודריק, מכיוון שהיא חולה ומרותקת למיטתה. פיליפ מתעקש לשוחח עם רודריק, אשר מסביר לו שנישואיו עם מדלן לא אפשריים, משום שהיא, כמו רודריק, גוססת ממחלה הפוגעת בבני אשר, כתוצאה מזיהום האגם והסביבה. המחלה גורמת לבני המשפחה ללקות בטירוף שבעטיו הם מפתחים תכונות על-אנושיות, וכתוצאה ממנה, רודריק ומדלן סובלים מגרייה קיצונית של חמשת החושים. מדלן נכנסת לחדר במהלך השיחה, רודריק נענה לבקשתה שפיליפ יישאר, אך דורש שיעזוב בבוקר בלעדיה, ודוחה את בקשתה להצטרף לפיליפ.

בלילה, פיליפ מתגנב לחדרה של מדלן ומנסה לשכנעה לבוא איתו לבוסטון למרות סירובו של אחיה, אך רודריק נכנס לחדר ומבקש ממנו שיניח למדלן. פיליפ מתגנב לחדר פעם נוספת מאוחר יותר, אך מדלן לא נמצאת במיטה. הוא מוצא אותה ישנה על הרצפה בחדר אחר, ואז נכנס בריסטול ומסביר שמאז חזרתה מבוסטון, מדלן מהלכת בשנתה, ואסור להעיר אותה, פן תלקה בהלם. למחרת בבוקר, פיליפ לוקח את ארוחת הבוקר לחדרה של מדלן, וכדי שיבין למה היא עומדת למות, היא לוקחת אותו לחדר הקבורה, שם הוא רואה ארון מתים נוסף, המיועד למדלן עצמה. לאחר שהארון של מרים אשר, אמם של רודריק ומדלן, נופל ונפתח, היא מתעלפת. רודריק נכנס ולוקח את מדלן למיטה, ואז מראה לפיליפ את ציורי דיוקנאותיהם של בני המשפחה שהפכו לפושעים, ומוסיף שהתאונות שהתרחשו אינן תאונות בלבד, אלא הבית הוא שגרם אותן, ולמדלן אסור ללדת ילדים, משום שהם יפיצו את המחלה. רודריק מוסיף וטוען שהבית הובא מאנגליה בשלמותו לפני מאות שנים, על כל הרוע הטמון בו. פיליפ לא מאמין לדברים, נכנס לחדרה של מדלן והשניים מחליטים לעזוב. אחרי שפיליפ יוצא, נכנס אליה רודריק, ובין השניים מתנהל ויכוח, שבמהלכו היא מתה. רודריק מאשים את פיליפ במותה של מדלן, משום שהיא לא עמדה בלחצים שלו. השניים ממשיכים בהאשמות הדדיות גם נוכח ארונה הפתוח של מדלן, ולא רואים שאצבעותיה נעות. רודריק סוגר את הארון, והם נושאים את הארון אל חדר הקבורה. לאחר יציאתם, נשמעות מהארון נשימות ולאחריהן צרחה.

לאחר מותה של מדלן, טרם עזיבתו למחרת, פיליפ נכנס למטבח להיפרד מבריסטול, והמשרת מגלה לו שמשפחת אשר סובלת מהיסטוריה של מחלות עצבים, הגורמות לקשיון שרירים ואובדן הכרה. פיליפ מבין מכך שמדלן לא מתה באמת, ממהר לחדר הקבורה ומנפץ את ארונה, אך הארון ריק. רודריק מודה בפניו שבתחילה מדלן לא מתה, אך הוא קבר אותה בעודה בחיים, וכעת היא מתה. פיליפ מסרב להאמין, מחפש אותה, ובריסטול בא לשכנע אותו במותה של מדלן, ולוקח אותו לחדרו. פיליפ נרדם וחולם שהוא יורד לחדר הקבורה, שם נמצאים כל בני אשר המתים, ורודריק מחייך אליו ונושא את מדלן על ידיו החוצה מן החדר. בחלומו, לוקח פיליפ גרזן, מנתץ את השלשלאות מסביב לארון המתים, הארון נפתח, מדלן פוקחת עיניים וצורחת, ופיליפ מתעורר כשבחוץ סערה.

פיליפ הולך לחדרו של רודריק, וזה מציע לו לעזוב מיד כי הסערה עומדת להחריב את הבית סופית. לטענתו, בהריגתה של מדלן הוא הציל את פיליפ ואת האנושות, ולכן אין זה רצח. תוך כדי ויכוח, רודריק צועק "מותי!". פיליפ מבין שמדלן עדיין לא מתה, ושרודריק קולט בחוש השמיעה החריג שלו את נשימותיה ושריטות ציפורניה בארון. הוא נכנס למעברים שמתחת לבית לחפש את מדלן, ומוצא את הארון שלה ריק ומגואל בדם שעקבותיו מובילים אל הדלת. דרך דלת סתרים, פיליפ חוזר אל הבית ומדלן מתנפלת עליו ומנסה לחנוק אותו כשמבט של טירוף בעיניה. בריסטול מגיע, ומדלן נעלמת. בינתיים, רודריק בחדרו, מוציא אקדח מתוך תיבה, מדלן מופיעה בחדר, ורודריק שומט את האקדח. פיליפ נכנס, מדלן מתנפלת על רודריק וחונקת אותו למוות. אש פורצת מהאח, והבית מתחיל לעלות באש. בתמונת הסיום, פיליפ יוצא משער הבית הבוער, והבית מתחיל לשקוע בביצה.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפלת בית אשר בוויקישיתוף