מסור עגול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסור עגול שולחני

מסור עגול הוא מסור הפועל עם להב עגול שחותך על ידי סיבובו במהירות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצאת המסור הסובב מיוחסת לטביתא באביט. לבאביט מיוחסת התובנה שלהב עגול יהא יעיל יותר מלהב ישר, והמצאת המסור הסובב הראשון, אשר שימש במנסרה החל משנת 1813. המסור היה מחובר למנוע שהופעל בכוח מים, כדי להקל על ניסור עצים.[1] ככל הנראה, צפתה באביט בגברים מנסרים עץ, ועלה בדעתה שמחצית התנועה שלהם מבוזבזת. המסור הסובב הראשון שייצרה מצוי באולבני במדינת ניו יורק.[2] בהיותה שייקרית, לא ניסתה לרשום פטנט על אף אחת מהמצאותיה. שלוש שנים לאחר המצאת המסור הסובב, רשמו שני צרפתים פטנט על ההמצאה, עליה למדו מקריאת עיתונות שייקרית.[1]

ההיסטוריון מ' סטיבן מילר גורס שבאביט לא הייתה הממציאה הראשונה של המסור הסובב, לפי מועד הצטרפותה לשייקרים. לדבריו, המסור הסובב הומצא בכפר השייקרים מאונט לבנון, בידי איימוס בישופ או בנג'מין ברוס, בשנת 1793, או לחלופין שלא היה המצאה שייקרית כלל.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסור העגול נכנס לשימוש במהלך המאה ה-19, ובמהלך המאה ה-20 השתכלל מאוד, וכיום ישנם סוגים רבים של מסורים עגולים: מסור עגול לחיתוך עץ בצורות שונות כמו מסור עגול ידני, מסור עגול שולחני, מסור זווית (המכונה תכופות "גרונג/פנדל"); דיסק חיתוך, מסור שורף ומסור קר לחיתוך מתכת; מסורים לחיתוך אבן, בטון, קרמיקה ושיש; מסורים לחיתוך פלסטיק ועוד.

בארץ נפוצים הכינויים: סקיל סאו - מסור עגול חשמלי ידני (המסור יוצר לראשונה על ידי חברת סקיל, ומכאן שמו), קרייזיק - מסור עגול חשמלי שולחני, לרוב עם עגלה שדוחפת את החומר אל הלהב (קרייזיג - מסור עגול בגרמנית), גרונג/פנדל - מסור זווית (Miter Saw), מסור שורף - מסור שולחני לחיתוך מתכת עם דיסק שוחק. מסור וידיה - מסור קר לחיתוך מתכת. כמו כן, נפוץ בישראל להשתמש במונח "מסור עגול" לתיאור מסור עגול ידני בלבד, אף על פי שקיים מגוון סוגים של מסורים עגולים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסור עגול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 כריסטיאן בקסוורט, The Shaker Legacy: Perspectives on an Enduring Furniture Style, הוצאת Taunton,‏ 2000, מסת"ב 9781561583577, עמ' 12.
  2. ^ קלרה אנדיקוט סירז, Gleanings from Old Shaker Journals, הוצאת הוטון מיפלין, 1916, עמ' 275.
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.