מנחם אליעזר מוזס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנחם אליעזר מוזס
אליעזר מוזס
לידה 20 באוקטובר 1946 (בן 77)
ירושלים, פלשתינה (א"י) המנדט הבריטיהמנדט הבריטי
מדינה ישראלישראל ישראל
מפלגה אגודת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
סיעה יהדות התורה, אגודת ישראל
בת זוג חנה מוזס
חבר הכנסת
24 בפברואר 200930 באפריל 2019
(10 שנים)
כנסות 1820
תפקידים בולטים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רבי מנחם אליעזר מוזס

הרב מנחם אליעזר (לייזר) מוזס (נולד בכ"ה בתשרי ה'תש"ז, 20 באוקטובר 1946) הוא פוליטיקאי ועסקן אשכנזי שכיהן כחבר הכנסת מטעם יהדות התורה בכנסות ה-18, ה-19 וה-20. מוזס שימש גבאי ומשמש בקודש של האמרי חיים מוויזניץ'[1], ושליחו של האדמו"ר מוויז'ניץ הרב ישראל הגר ונציג "הסיעה המאוחדת" (סיעה שעיקרה הוא חסידות ויז'ניץ) של אגודת ישראל ברשימת יהדות התורה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזס נולד בירושלים, בן יחיד לשלמה זלמן מוזס, מזכיר אגודת ישראל העולמית ומועצת גדולי התורה. התגייס לצה"ל ושירת בחיל השלישות בתפקיד מאתר נפקדים[2]. למד בישיבת ויז'ניץ, ולאחר נישואיו היה הגבאי של רבי חיים מאיר הגר, האדמו"ר מויז'ניץ, בעל ה"אמרי חיים".

בשנות ה-80 התקרב לחסידות בעלז, ובין השאר שימש כמנהל בית האבות של החסידות "ויזרע יצחק". בשנת תשמ"ט (1989), בתקופת כהונתו של זבולון המר כשר החינוך, נבחר כנציג בעלז מטעם דגל התורה לשמש משנה למנכ"ל המשרד, האחראי על החינוך החרדי והתרבות התורנית.

בשנות ה-90, כאשר אריאל שרון כיהן כשר הבינוי, היה מעורב בהקמת דירות לחרדים בבית שמש ובאשדוד. כונה גם "שר האוצר של חסידות ויז'ניץ"[3] והיה מהעסקנים המרכזיים של החסידות.

בבחירות לכנסת השבע עשרה הוצב במקום ה-11 ברשימת יהדות התורה, ולא נבחר לכנסת.

ב־2007 הקים את חברת הבניין "נחלת אליעזר בית שמש"[4].

לקראת הבחירות לכנסת השמונה עשרה נבחר על ידי רבי ישראל הגר, לימים האדמו"ר מוויז'ניץ, למקום החמישי ברשימת יהדות התורה והשבת - אגודת ישראל-דגל התורה, כמועמדה של "הסיעה המאוחדת" במקום שמואל הלפרט, שכיהן עד אז כחבר הכנסת. במאי 2009 נבחר מוזס ליו"ר סיעת יהדות התורה בכנסת. בעקבות בחירתו העביר את בעלותו בחברת הבניין לנאמנות עיוורת[4].

ב-9 בפברואר 2011, בכנסת ה-18, מונה מוזס לסגן שר החינוך, במקומו של מאיר פרוש שהתפטר מהכנסת ב-6 בפברואר 2011 כחלק מהסכם הרוטציה הפנימי ביהדות התורה בין סיעת שלומי אמונים לבין חסידות בעלזא.

בעקבות עיכוב בתשלום חובות של חברת "נחלת אליעזר בית שמש" שבבעלותו, להם היה ערב אישית, הוטל בשלהי 2012 עיקול על חשבונו של מוזס ומשכורותו מהכנסת, וכעבור זמן קצר הועברה החברה לפירוק ונמכרה לחברת ד"ר שלמה נס ושות' שבשליטת שלמה נס. ב־2017 חויב מוזס בתשלום של שני מיליון ש"ח לחברת ד"ר שלמה נס ושות', על שפרעה חובות שלהם היה מוזס ערב[4][5].

לקראת הבחירות לכנסת ה-21 החליט מרכז אגודת ישראל על החלפתו ביעקב טסלר מחסידות ויזניץ, לאחר 10 שנים בכנסת.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזס מתגורר בירושלים, נשוי לחנה[6] ואב לעשרה. בתו היידי יצאה בשאלה, היא חברת הקהילה הלהט"בית ומשמשת כלוביסטית בכנסת[7] ביולי 2022 הודיעה על התמודדות בפריימריז בליכוד ויצרה תליון זהב שעליו נראה יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. גם בנו יהודה מוזס יצא בשאלה והתמודד בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2024 ברשימת "בית שמש ליברלית" המזוהה עם ישראל ביתנו.[8]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לפני ולפנים: אורחות חיים והליכות עולם מהיכלו הפנימי והמקודש של בעל אמרי חיים מויז'ניצא / מתוך אוצרות בית גנזיו של משמשו רבי מנחם אליעזר מוזס. נערך ונסדר לדפוס ע"י חתנו יעקב ב"ר אברהם שמואל לאזאר ; כתיבה ועריכה: יוסף מאיר האס. (הספר בקטלוג ULI)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנחם אליעזר מוזס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]