מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי

יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי
National Oceanic and Atmospheric Administration
מידע כללי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
סוכנות אם מחלקת המסחר של ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות בת שירות מזג האוויר הלאומי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 3 באוקטובר 1970
מנהל ריק ספינרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה מרכזי סילבר ספרינג עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 12,000 (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 5,600,000,000 דולר אמריקאי (נכון ל־2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.noaa.gov
קואורדינטות 38°59′35″N 77°01′52″W / 38.993148430323°N 77.03113668971°W / 38.993148430323; -77.03113668971
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דגל הסוכנות

מִנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומיאנגלית: National Oceanic and Atmospheric Administration, ובראשי תיבות NOAA) הוא סוכנות מדעית בתוך מחלקת המסחר של ארצות הברית, המתמקדת במצב האוקיינוסים והאטמוספירה. ה-NOAA מתריעה מפני מזג אוויר מסוכן, יוצרת מפות ורישומים של האוקיינוסים והשמיים, מדריכה את השימוש וההגנה על משאבי האוקיינוסים והחופים, ומבצעת מחקרים במטרה לשפר את ההבנה אודות הסביבה בה אנו חיים. בנוסף לעובדיה האזרחיים, NOAA נתמכת על ידי 300 לובשי מדים המרכיבים את הגיס הממונה של NOAA‏ (NOAA Commissioned Officer Corps). תת-מזכיר המסחר לאוקיינוסים ואטמוספירה הנוכחי במחלקת המסחר של ארצות הברית.

חזון, משימות, ומטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזון הסוכנות הוא "ליצור חברה מודעת המשתמשת בהבנה מקיפה על תפקיד האוקיינוסים, החופים והאטמוספירה, במערכת אקולוגית גלובלית, כך שתוכל לקבל את ההחלטות החברתיות והכלכליות הטובות ביותר".

משימת הסוכנות היא "להבין ולחזות את השינויים האקולוגיים בכדור הארץ, ולשמר ולנהל את משאבי האוקיינוסים והחופים, שימלאו את הצרכים הכלכליים, החברתיים, והסביבתיים של ארצות הברית".

כתמיכה לחזון ולמשימת הסוכנות, ל-NOAA יש ארבע מטרות המנחות את פעולותיה. כל מטרה מתאימה לפעילויות המתמקדות במערכות אקולוגיות, אקלים, מזג אוויר ומים, ומסחר ותחבורה. באופן ספציפי, NOAA פועלת:

  • להבטיח את קיימות השימוש במשאבים, ולאזן את השימושים התחרותיים במערכות האקולוגיות באוקיינוסים ובחופים, תוך הכרה במרכיביהם האנושיים והטבעיים.
  • להבין את השינויים באקלים, כולל שינוי האקלים הגלובלי ותופעת אל ניניו, על מנת שארצות הברית תוכל לתכנן ולהגיב בהתאם.
  • לספק מידע ותחזיות לאירועים מחזוריים במזג האוויר ובמים, כולל סופות, בצורות ושיטפונות.
  • לספק מידע אודות מזג האוויר, האקלים והמערכת האקולוגית, כדי לבטיח את בטיחות, יעילות, וסביבתנות התחבורה הפרטית והמסחרית.

מטרה ותפקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני מטוסי WP-3D אוריון של NOAA.

NOAA ממלאת מספר תפקידים ספציפיים בחברה, ויתרונותיה משתרעים מעבר לכלכלת ארצות הברית, אל תוך הקהילה הבינלאומית:

  • ספקית מוצרי מידע סביבתי - NOAA מספקת מידע ללקוחותיה ושותפיה בנוגע למצב האוקיינוסים והאטמוספירה. דבר זה בא לידי ביטוי באופן ברור על ידי יצירת אזהרות ותחזיות מזג אוויר באמצעות השירות הלאומי למזג אוויר, אך NOAA מספקת מידע גם אודות האקלים, המערכות האקולוגיות והמסחר.
  • נותנת שירותי סדרנות סביבתיים - NOAA היא "סדרנית" האוקיינוסים והחופים של ארצות הברית. בתאום עם הרשויות הפדרליות, האזוריות, המקומיות, השבטיות והבינלאומיות, NOAA מנהלת את השימוש באותם אזורים, מסדירה את הדיג במקלטים הימיים, ומגנה על מינים ימיים מאוימים, או הנמצאים בסכנת הכחדה.
  • מובילה בתחום היישום והמחקר המדעי - NOAA נועדה להיות מקור מידע מדעי מדויק ואובייקטיבי בארבעת התחומים המסוימים, בעלי החשיבות הלאומית והגלובלית שצוינו לעיל: מערכות אקולוגיות, אקלים, מזג אוויר ומים, מסחר ותחבורה.

מתוך הכרה בחיוניות הבנת האתגרים העומדים בפני האנושות ועל מנת ליצור פתרונות מתאימים, NOAA מקיימת מספר פעולות. חמשת "הפעולות הבסיסיות" הן:

  • ניטור וצפייה במערכות כדור הארץ, באמצעות מכשור ורשתות איסוף נתונים.
  • הבנת ותיאור מערכות כדור הארץ, דרך מחקר וניתוח הנתונים.
  • הערכת וחיזוי שינויים במערכות אלו לאורך זמן.
  • עיסוק, ייעוץ, ויידוע הציבור והארגונים השותפים במידע חשוב.
  • ניהול משאבים לטובת החברה, הכלכלה והסביבה.

היסטוריה ומבנה הסוכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל הגיס הממונה של NOAA.

NOAA הוקמה ב-3 באוקטובר 1970, לאחר שנשיא ארצות הברית דאז, ריצ'רד ניקסון, הציע להקים מחלקה חדשה, שתשרת את הצורך הלאומי "... להגנה טובה יותר של נפש ורכוש מפני פגעי הטבע ... להבנה טובה יותר של הסביבה הכוללת ... [ו]להובלת פיתוח ומחקר לשימוש מושכל במשאבי הימים ..." NOAA יצרה איחוד של שלוש סוכנויות קיימות, מבין הוותיקות ביותר בממשל הפדרלי. הן היו ה-U.S. Coast and Geodetic Survey שהוקמה ב-1807, לשכת מזג האוויר (Weather Bureau) שהוקמה ב-1870, ולשכת הדיג המסחרי (Bureau of Commercial Fisheries) שהוקמה ב-1871. NOAA הוקמה כתת-מחלקה במחלקת המסחר של ארצות הברית, באמצעות "תוכנית הארגון מחדש מס' 4 מ-1970" (Reorganization Plan No. 4 of 1970). דרך קשריה ל-U.S. Coast and Geodetic Survey,‏ NOAA חגגה 200 שנות שירות ב-2007.

NOAA פועלת באמצעות שישה משרדים מרכזיים, ויותר מ-12 תתי-משרדים.[1] כמו כן היא מפעילה גיס ממונה הפועל לשירותה.

החל משנת 1975 המנהל מפעיל מערכת לוויינים GOES.

הגיס הממונה של NOAA[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילויות NOAA נתמכות ומבוצעות על ידי כ-300 אנשי שירות לובשי מדים המאוגדים תחת הגיס הממונה של NOAA ‏(NOAA Commissioned Corps). אנשי הגיס הממונה מתפעלים את המטוסים והספינות שבשירות NOAA, ומשרתים בתפקידי מחקר וניהול.

משרדים מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו שירות מזג האוויר הלאומי של ארצות הברית (NWS).

שירות מזג האוויר הלאומי (NWS)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משימת שירות מזג האוויר הלאומי (NWS) היא לספק "תחזיות ואזהרות בנושא מזג האוויר, ההידרולוגיה והאקלים, לארצות הברית, לטריטוריות שברשותה ולמקווי המים והאוקיינוסים הסמוכים לה, להגנה על החיים והרכוש ולפיתוח הכלכלה הלאומית". המשימה מבוצעת באמצעות אוסף מרכזים לאומיים ואזוריים ויותר מ-120 פקידי תחזית מזג אוויר, אשר מספקים תחזיות מזג אוויר, עצות ואזהרות על בסיס יומי. הם מספקים יותר מ-734,000 תחזיות מזג אוויר, יותר מ-850,000 תחזיות על מצבי הנחלים, ויותר מ-45,000 אזהרות מזג אוויר כל שנה. המידע המסופק על ידי NOAA רלוונטי גם לגבי ההתחממות העולמית והידלדלות שכבת האוזון. NWS מפעילה את NEXRAD, רשת ארצית של רדארי דופלר היכולים לאתר משקעים ולקבוע את מהירותם. הרבה מן המידע משודר על ידי NOAA ב-NOAA Weather Radio, רשת משדרי רדיו המשדרים תחזיות מזג אוויר, הצהרות ואזהרות מזג אוויר 24 שעות ביממה.

שירות הדיג הלאומי (NMFS)[עריכת קוד מקור | עריכה]

NMFS אחראית להסדרת וניהול משאבי הימים החיים (כלומר בעלי חיים ימיים) ואזורי מגוריהם בתחומי המים הטריטוריאליים של ארצות הברית (כ-370 ק"מ מהחוף). NMFS מעריכה וחוזה את מצב "מאגרי" הדגים, דואגת לאכיפת תקנות הדיג הן באוקיינוסים והן באזורי גידול מלאכותיים, וכן פועלת למנוע את דיג בזבזני. השירות אחראי גם לטפל בבעלי חיים ימיים מוגנים או הנמצאים בסכנת הכחדה כגון לווייתנים וצבי ים.

שירות המידע ונתוני הלוויינים הסביבתיים הלאומי (NESDIS)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמיית אמן של לאנדסאט 7 ששוגרה ב-1999

NESDIS הוקמה על ידי NOAA על מנת שתפעיל ותנהל עבורה את תוכניות הלוויינים הסביבתיים של ארצות הברית, ועל מנת לנהל את המידע שנאסף על ידי NWS וסוכנויות ומחלקות ממשלתיות אחרות. מידע הנאסף על ידי NWS, הצי האמריקאי, חיל האוויר האמריקאי, רשות התעופה הפדרלית האמריקאית ושירותים מטאורלוגיים ברחבי העולם, מאוחסנים במרכז הלאומי למידע אקלימי (National Climatic Data Center) באשוויל, קרוליינה הצפונית. NESDIS מפעילה גם את המרכז הלאומי למידע גאופיזי (National Geophysical Data Center) בבולדר, קולורדו, את המרכז הלאומי למידע אוקיינוגרפי (National Oceanographic Data Center) בסילבר ספרינג, מרילנד, את המרכז הלאומי למידע שלג וקרח (National Snow and Ice Data Center) ואת המרכז הלאומי למידע פיתוח החופים (National Coastal Data Development Center). מרכזי מידע אלו משמשים מדענים סביבתיים בכל רחבי העולם.

NESDIS מפעילה ומנהלת מספר לוויינים הנמצאים במסלולים גאוסטציונריים ומסלולים קוטביים. ב-1960 שוגר הלוויין TIROS-1, הלוויין הראשון של NOAA, למסלול גאוסטציונרי. תוכנית TIROS ממשיכה לפעול גם כיום ומפעילה 5 לוויינים, שהאחרון שבהם שוגר בפברואר 2009. ב-1979 שוגר הלוויין הראשון של NOAA למסלול קוטבי. ב-1983 קיבלה NOAA את האחריות על תפעול תוכנית לאנדסאט הפעילה גם כיום.

שירות האוקיינוסים הלאומי (NOS)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספינה "Henry B Bigelow" של שירות הדיג הלאומי של NOAA.

שירות האוקיינוסים הלאומי (NOS) מתמקד בשמירת האוקיינוסים והחופים של ארצות הברית בטוחים, בריאים ופרודוקטיביים. המדענים, המומחים ומנהלי המשאבים שעובדים ב-NOS מבטיחים תחבורה ימית בטוחה ויעילה, מקדמים פתרונות מתקדמים להגנה על קהילות המתגוררות בסמוך לחופים, ומשמרים את אזורי החופים והימים.

משרד מחקר האוקיינוסים והאטמוספירה (OAR)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרד מחקר האוקיינוסים והאמוספירה (OAR) היא זרוע המחקר של NOAA, והעומדת מאחורי המוצרים והשירותים הסביבתיים שמטרתם כאמור היא להגן על החיים והרכוש ולקדם את המסחר בארצות הברית. המחקרים, המבוצעים על ידי NOAA וארגונים נוספים, מתמקדים בשיפור הבנת התופעות הסביבתיות כגון סופות טורנדו, הוריקן, שינויי אקלים, התפרצויות שמש, שינויים באוזון, תופעת "אל ניניו" (ו"לה ניניה"), פריון מרבצי דגים, זרמי ים, אירועים תרמיים בתחתית האוקיינוסים ובריאות המערכת האקולוגית בחופים. המשרד מפתח גם טכנולוגיות ומערכות תצפית מתקדמות. המשרד כולל 7 מעבדות פנימיות, 14 מעבדות מחקר חיצוניות שותפות, 6 מרכזי מחקר תת-מימיים ועוד מספר תתי-משרדים.

משרד תכנון ושילוב התוכניות (PPI)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרד תכנון ושילוב התוכניות (PPI) הוקם ביוני 2002 על מנת לשפר את שיטת הניהול הפנימית בתוך NOAA, ובין משרדי ההנהלה לעובדים בשטח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]