מלווה מלכה (תוכנית רדיו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מלווה מלכה הייתה תוכנית רדיו ששודרה במוצאי שבת בקול ישראל. בגרסתה הראשונה הייתה התוכנית אחת מהתוכניות הוותיקות ביותר בעולם הרדיו בישראל, ואחת מתוכניות הדגל של קול ישראל - תחילה במסגרת המדור להווי ומסורת יהודית וב-2003 החל שידורה במתכונת חדשה ברשת ב ושודרה עד סגירת רשות השידור במאי 2017.

התוכנית בגרסתה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית עלתה לראשונה בעריכת אפרים די-זהב, ולאחריו ערך אותה במשך שנים רבות בנימין צביאלי. התוכנית שודרה במוצאי שבת, כשעתיים לאחר צאת השבת, ונמשכה כחצי שעה. התוכנית פנתה לציבור הדתי, וכללה חדשות, שיחות בנושאי יהדות ופרקי חזנות.

בשנות השמונים, עקב ירידה דרסטית באחוזי ההאזנה לתוכניות הדת, ירדה גם היא כמו שאר תוכניות הדת "פרקי היום בתנ"ך" ו"קבלת שבת".

התוכנית משנת 2003[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 חודש שידור התוכנית "מלווה מלכה", במתכונת חדשה, שכללה שידור בן שלוש שעות, ברשת ב' של קול ישראל, מחצות מוצאי שבת ועד השעה שלוש לפנות בוקר. התוכנית, לפי הגדרתה באות הפתיחה, היא "עם הציבור החרדי ועליו", כשכל שידור מיוחד לנושא מסוים, בעיקר נושאים פנימיים מתוך עולמו של הציבור החרדי והדתי, ומוגש בהגשה 'ידידותית' גם לציבור הכללי.

במשך חמש שנים ערך את התוכנית העיתונאי ואיש הרדיו אברהם בנמלך, כשלצידו המגיש איזי מן. בשנת 2008, פרש בנמלך לגמלאות, ואת מקומו מילא אבי שמידט. כמה שנים מאוחר יותר, במסגרת רה-ארגון וקיצוצים בקול ישראל, הוחלט לבטל שידורים חיים בשעות הקטנות של הלילה, שעלויותיהם גבוהות. במסגרת קיצוצים אלו ירדה שוב התוכנית "מלווה מלכה" מלוח השידורים למשך כמה שבועות, אך בעקבות מחאות רבות של מאזינים קבועים נוכחו מנהלי קול ישראל בפופולריות הרבה שלה, והחליטו על החזרתה ללוח השידורים של הרדיו.

העורך האחרון שהיה לתוכנית הוא אבי שמידט והגיש אותה איזי מן. חברי הפאנל מנו אנשים קבועים, בין המשתתפים באופן קבוע בתוכנית הם הרב ישראל גליס, המגיש בין השאר גם טור פובליציסטי אקטואלי מזווית אישית, אליעזר שפר והרב ישראל דנדרוביץ המגיש פינה במחשבה יהודית, המשלבת את נושא התוכנית עם פרשת השבוע, לרוב באמצעות סיפור חסידי.

הפורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל שבוע נבחר נושא מוגדר הקשור לפעילות המגזר החרדי ולתרבותו, כאשר האורחים באולפן נבחרים על פי מעורבותם בנושא, והם בדרך כלל רבנים ועסקנים נחשבים בציבור החרדי, שרואים בתוכנית פלטפורמה ראויה ונקייה להגיע אל קהלי יעד מרוחקים יותר. בשעה הראשונה מוצגים הנושא והאורחים, הדוברים שאף משמיעים דברי פתיחה. לאחר מכן, בשעה השנייה והשלישית, הם מרחיבים את דבריהם והשיחה נכנסת לעומק הנושא.

בתוכנית ישנן פינות קבועות, בהן פינת אזכרות, שבה מוזכרים ימי השנה של גדולי ישראל החלים בשבוע הקרוב. כמו כן משודרת פינה על אירועים חשובים וכינוסים מרכזיים בציבור החרדי. עוגן נוסף: שיחת רב - בשנים הראשונות שידר הרב משה גרילק פינה על פרשת השבוע, אחריו שידר הרב שלמה וילק, ובשנים האחרונות משדר הרב ישראל דנדרוביץ פינה על מחשבה יהודית. בתוכנית משודרת חידה על דמויות או סוגיות בעולם החרדי. בשנים הראשונות שודרה חידה בדמות כתב חידה, לא פעם מחורז, שמאחוריו הסתתרו דמות או אירוע. בשנים האחרונות מביאה החידה קטעי הקלטות מאוצר הסרטייה של קול ישראל, והמאזינים מתבקשים לזהות על מי או על מה מדובר.

התוכנית הייתה מעין אוטונומיה של תרבות חרדית ונשמרו בה, למשך כל שעותיה, כל תרבויות השיח החרדיות. כך גם המוזיקה שנוגנה הייתה מוזיקה חסידית או לחלופין פיוטית מן המקורות. גם לאחר תום התוכנית, משעה 3 לפנות בוקר ועד לפתיחת תוכניות הבוקר של יום ראשון, נוגנה רק מוזיקה חסידית חרדית יהודית.

אות הפתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך עשרות שנים היה קול ישראל פותח את שידוריו במוצאי שבת בביצועו של אפרים די-זהב לפיוט למוצאי שבת, "המבדיל בין קודש לחול", ועם השנים הפכה המנגינה לסימן היכר לצאת השבת. ב-2005 החזירה רשות השידור את ביצועו לתוכניות מוצאי השבת של רשת ב'. מנגינת "המבדיל בין קודש לחול" הייתה אות הפתיחה לתוכנית "מלווה מלכה". אחרי שנה שונה אות הפתיחה, ובמקומו מנוגנת מנגינת "שירו למלך" לחנו של הרב הלל פלאי שביצע יידל ורדיגר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]