מיקי לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיקי לוי
לידה 21 ביוני 1951 (בן 72)
י"ז בסיוון ה'תשי"א
ישראלישראל ירושלים, ישראל
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה
מפלגה יש עתיד
סיעה

יש עתיד
בעבר:

כחול לבן, יש עתיד – תל"ם
בת זוג נורית לוי
יושב הראש ה־19 של הכנסת
13 ביוני 202113 בדצמבר 2022
(שנה ו־26 שבועות)
כנסות ה־24
חבר הכנסת
5 בפברואר 2013 – מכהן
(11 שנים)
כנסות 1925
תפקידים בולטים נוספים
שירות במשטרה
מדינה ישראלישראל ישראל
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות משטרת ישראל
תקופת הפעילות 1975–2007 (כ־32 שנים)
דרגה ניצב ניצב
תפקידים בשירות
פרסים והוקרה
אות אביר איכות השלטון (2002)

מיקי לוי (נולד ב-21 ביוני 1951, י"ז בסיוון ה'תשי"א) הוא חבר הכנסת מטעם מפלגת "יש עתיד" המכהן כיושב ראש הועדה לביקורת המדינה. בעבר שימש כיושב ראש הכנסת, סגן שר במשרד האוצר, ניצב במשטרת ישראל,[1] מפקד מחוז ירושלים וכנספח המשטרה בארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים לשרה ומצליח לוי, משפחה של יוצאי כורדיסטן וטורקיה, הבכור בין חמישה ילדים. בצה"ל שירת לוי בחטיבת הצנחנים כשש שנים[2]. לאחר שחרורו מצה"ל התגייס למשטרת ישראל ושירת בה בתפקידים בכירים רבים, ואת מרבית שרותו עשה במחוז ירושלים. לוי בעל תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני בחינוך מאוניברסיטת חיפה[3].

שירות במשטרת ישראל ולאחר פרישתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19821987 שירת כקצין אמצעים מיוחדים בימ"מ[4], לאחר מכן כמפקד פלוגה במג"ב ירושלים, קצין אג"ם במג"ב ירושלים, סגן מפקד מג"ב ירושלים, מפקד תחנת הבירה, סגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד מחוז ש"י.

בדצמבר 2000 מונה למפקד מחוז ירושלים[5]. בימים אלו הייתה האינתיפאדה השנייה בראשיתה, ותקופתו כמפקד המחוז הייתה מהסוערות שעברו על ירושלים. כניצב התמודד לוי עם אירועים רבים, בהם סגירת ה"אוריינט האוס", מהומות בהר הבית, התמודדות עם אלימות רבה במגרשי הכדורגל, מעצרים של בכירים בעולם התחתון, אסון ורסאי. יותר מכול הייתה זו התקופה החמה ביותר של האינתיפאדה שבה שוטרי המחוז התמודדו עם גל טרור חסר תקדים. פיגועי ההתאבדות הרבים שהכו בעיר הציבו את לוי בחזית אל מול התקשורת, מה שהפך אותו לדמות ציבורית אהודה בלב הקוצנזוס. לוי לקה בלבו במהלך אחד הפיגועים, אך לא התפנה לקבלת טיפול רפואי עד שאחרוני הפצועים וההרוגים פונו מזירת האירוע.

בשנת 2002 זכה ב-"אות אביר איכות השלטון" של התנועה למען איכות השלטון בישראל ובפרס "איש השנה" של ערוץ 2.

בשנת 2003, עם התקרבות מועד החלפתו של המפכ"ל שלמה אהרונישקי, סומן לוי כאחד מהמועמדים הבולטים לתפקיד המפכ"ל, שכן היה קצין מוערך מאוד בפיקוד הבכיר של המשטרה ובעל אהדה ציבורית רבה. עם זאת, במהלך מפתיע, מינה השר לביטחון פנים, צחי הנגבי, ניצב צעיר יחסית - משה קראדי - שביקש למנות את לוי לנציג המשטרה בוושינגטון, תפקיד שנתפס כתפקיד האחרון של לוי במשטרה על ידי רבים אז, כולל לוי עצמו. בתפקיד זה הרצה בפני פורומים רבים של שוטרים ושריפים אמריקאים שביקשו ללמוד מניסיונו בחזית התמודדות המשטרה אל מול טרור. לוי העיד בפני ועדת אור לבדיקת אירועי אוקטובר 2000 כמומחה לשימוש בכדורי גומי, ואף העיד שניסה את ירי כדורי הגומי על עצמו.

ב-18 בפברואר 2007 פורסמו מסקנות ועדת זיילר שמתחה, בין היתר, ביקורת חריפה על המפכ"ל קראדי, ומנעה את קידומו של המועמד המוביל להחליפו, ניצב אילן פרנקו. קראדי הודיע על התפטרותו מתפקידו, והשר לביטחון פנים אבי דיכטר, הודיע כי המפכ"ל החדש יהיה יעקב גנות, ועל מינוי של מיקי לוי לסגנו. זאת, אף על פי שעל סגן המפכ"ל, בני קניאק, לא נמתחה ביקורת בדו"ח הוועדה. את החלטתו נימק דיכטר שבעקבות השפל המקצועי והתמידי של המשטרה בעיני הציבור הוא נדרש להעמיד פיקוד אחר למשטרה. בעקבות הסרת מועמדותו של גנות וההחלטה על מינויו של ניצב דודי כהן לתפקיד המפכ"ל, הודיע לוי על הסרת מועמדותו לתפקיד סגן המפכ"ל.

בשנים 2013-2008 כיהן כמנכ"ל חברת אגד תעבורה[6].

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירות לכנסת ה-19 וה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הבחירות לכנסת התשע עשרה הודיע על הצטרפות למפלגת "יש עתיד", והתמודדות מטעמה לכנסת. הוא הוצב במקום ה-11 ברשימת המפלגה ונבחר להכנסת התשע עשרה[7]. בהמשך הוא מונה לסגן שר האוצר יאיר לפיד, שהוא יו"ר מפלגתו. הוא כיהן בתפקיד עד לפיטוריו של לפיד ב-4 בדצמבר 2014. היה חבר בוועדת חוץ וביטחון[8].

במאי 2013 עורר לוי סערה כשבמהלך ריאיון לרדיו "קול ברמה" קרא לחרדים "טפילים": "אי אפשר להיות טפילים על הציבור הישראלי"[9], באותו היום התנצל לוי מעל בימת הכנסת, ואמר: "בעידנא דריתחא פלטתי הבוקר מילה מיותרת על החרדים"[10].

(מימין לשמאל), מפקד מחוז ירושלים, ניצב מיקי לוי במהלך טקס התייחדות לזכר קורבנות האסון באולמי ורסאי יחד עם מפקד פיקוד העורף, גבי אופיר, ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, שר התיירות, רחבעם זאבי והרב הצבאי הראשי, ישראל וייס בשנת 2001

בבחירות לכנסת העשרים הוצב במקום ה-11 ברשימת המפלגה לכנסת ונבחר לכנסת בשנית לאחר שבבחירות זכתה המפלגה ב-11 מנדטים[11]. במהלכה שימש כחבר בוועדת הכספים, הועדה המסדרת וכן בוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול ועמד בראש חמש שדולות: השדולה לביטחון הפנים, השדולה למען הדורות הבאים, השדולה למען השוטרים, אנשי שירות בתי הסוהר ולוחמי האש בשירות פעיל ובגמלאות, השדולה למען ירושלים והשדולה לחיזוק יישובי אילת והערבה. באותן שנים, שימש כראש קבוצת הידידות הפרלמנטרית בין ישראל למדינות טורקיה, מיקרונזיה וניו זילנד[12].

הבחירות לכנסת ה-21 וה-22[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת הוצב במקום ה-22 ברשימת "כחול לבן" ונבחר לקדנציה שלישית בכנסת בה המשיך לכהן כחבר בוועדת הכספים[13]. לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושתיים הוצב במקום ה-22 ברשימת "כחול לבן" ונבחר לקדנציה רביעית בכנסת לאחר שהרשימה זכתה ל-33 מנדטים.

הבחירות לכנסת ה-23[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הכנסת העשרים ושלוש הוצב במקום ה-22 ברשימת "כחול לבן" ונבחר לקדנציה חמישית בכנסת. לאחר פיצול סיעת "כחול לבן" נשאר חבר בסיעת יש עתיד - תל"ם. בכנסת העשרים ושלוש המשיך לכהן כחבר ועדת הכספים ובוועדת הקורונה. באוקטובר 2020, לאחר שהפר מספר פעמים את הגבלות הסגר, הודח על ידי יאיר לפיד מחברותו בוועדה[14]. במהלך הקדנציה, שימש כחבר משלחת הכנסת בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) וחבר משלחת הכנסת לאספה הפרלמנטרית של הים התיכון PAM[15].

הבחירות לכנסת ה-24[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נפגש כיו"ר הכנסת עם שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס בעת ביקור ביוון, 2021
לוי נואם בטרקלין שאגאל לצדה של מקבילתו יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי בעת ביקורה בישראל, פברואר 2022

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 בשנת 2021 הוצב במקום השמיני ברשימת "יש עתיד" לכנסת[16].

ב-13 ביוני נבחר ליושב ראש הכנסת, בתמיכה של 67 חברי הכנסת מול 52 שהצביעו לחבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס[17]. מיד עם כניסתו לתפקיד ניהל את השבעת הממשלה החדשה, ממשלת ישראל ה-36. לוי כיהן בתפקיד זה עד 13 בדצמבר 2022.

הכנסת ה-25[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הבחירות לכנסת העשרים וחמש הוצב במקום השמיני ברשימת "יש עתיד" לכנסת ה-25 ונבחר לכהן בכנסת ה-25.

ב-13 בדצמבר סיים את תפקידו כיו"ר הכנסת לאחר היבחרו של חבר כנסת יריב לוין לתפקיד יו"ר הכנסת[18].

בכנסת העשרים וחמש מונה לוי ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה כמועמדה של מפלגת יש עתיד, כשעל פי הסכם רוטציה עם המחנה הממלכתי נקבע כי יתחלף עם חילי טרופר.[19][20]

ב-5 בנובמבר 2023 סילק לוי מהוועדה בראשותו את נציגי פורום קהלת תוך שהטיח בהם שהם אשמים בטבח במתקפת הפתע על ישראל.[21] בעקבות זאת ננזף לוי על ידי ועדת האתיקה שהבהירה שהוא אינו מוסמך למנוע כניסת נציגי ארגון כלשהו לועדה בראשותו.[22] בתחילת ינואר 2024 הצהיר לוי שיש לשחרר את החטופים בכל מחיר, כולל שחרור של 6,000 מחבלים והפסקת הלחימה.[23]

חקיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין החוקים שנחקקו ביוזמת לוי לאורך שנות כהונתו כחבר כנסת,

  • תיקון לחוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים (מס' 5) אושר ונכנס לתוקף בפברואר 2016 (יחד עם מיכל רוזין) הקובע כי אם הורשע אדם בעבירה של נהיגה בחוף הים, בית המשפט רשאי בנוסף לכל עונש אחר שקבע, להורות בצו על איסור שימוש ברכב בו נעברה העבירה לתקופה מרבית של 120 ימים. אם החליט בית המשפט לעשות שימוש בסמכות זו, יודיע על כך לרשות הרישוי. בנוסף, החוק מתקן את סעיף 8 לחוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים וקובע כי אם היה לשוטר או למפקח יסוד סביר להניח כי אדם נהג ברכב בניגוד לחוק באופן שיש בו כדי לסכן חיי אדם או לגרום פגיעה ניכרת בסביבה, יודיע על כך לקצין משטרה בדרגה שאינה פחותה מפקח, שרשאי, אם יש לו יסוד סביר להניח כי יוגש כתב אישום נגד אותו אדם, למסור לאותו אדם הודעת איסור שימוש ברכב שבו נעברה העברה לתקופה של 30 ימים וליטול את רישיון הרכב[24].
  • תיקון לחוק עסקאות גופים ציבוריים (מס' 10) אושר ונכנס לתוקף באוגוסט 2016 בו נקבע שבהתקשרות בעסקה למכירת נכס או למתן שירות בין המדינה או גוף מתוקצב ובין ספק שהוא תושב ישראל יועברו חשבוניות, שוברי קבלה, הודעות זיכוי וחשבוניות מס בדרך דיגיטלית בלבד. בתוספת לחוק נקבעו גופים של המדינה או סוגי עסקאות של אותם גופים שלגביהן הכלל האמור לא יחול[25].
  • תיקון לחוק הבטחת הכנסה (מס' 55) אושר ונכנס לתוקף בינואר 2020 הקובע כי מי שהגיע לגיל פרישה ומבירור התביעה לפי הוראות סעיף 13 נקבע כי הוא זכאי לגמלה לפי הוראות סעיף 2(א)(4) גם בעד תקופה שקדמה לחודש שבו הוגשה תביעתו, תשולם לו הגמלה גם בעד אותה תקופה, אך לא יותר מאשר בעד תקופה של 12 חודשים שקדמו בתכוף לחודש שבו הוגשה התביעה ולא בעד תקופה שבה טרם הגיע לגיל פרישה[26].
  • חוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור מהכספים המועברים אליה מממשלת ישראל (יחד עם אלעזר שטרן ואבי דיכטר) אושר ונכנס לתוקף ביולי 2018 הקובע כי בסוף כל שנה יביא שר הביטחון לאישור הקבינט דו"ח המפרט את סך הכספים ששילמה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם בשנה שחלפה. בשנה שלאחר מכן, מתוך הכספים שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית בהתאם לפרוטוקול פריז, יוקפא בכל חודש סכום בשיעור של 1/12 מהסכום שנקבע בדו"ח של שר הביטחון. רק אם בדו"ח של שר הביטחון ייקבע כי הרשות הפסיקה את התשלומים, יהיה רשאי הקבינט להחליט על העברת הסכום שהצטבר לרשות, כולו או חלקו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נשוי לנורית, אב לארבעה ילדים וסב לנכדים ומתגורר במבשרת ציון. אחיו הצעיר רונן נהרג בתאונת דרכים. כחצי שנה לאחר מכן, ב-13 בנובמבר 1990, נהרג אחיו פיני, בזמן ששירת במילואים, בידי מחבל שחדר מירדן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלעד שפינדל, ‏היחידה הפופולרית בקרב חברי הכנסת ה־19 – הצנחנים, באתר ‏מאקו‏, 14 בפברואר 2013
  2. ^ מיכאל נחמן, אחד על אחד עם מיקי לוי, "זמן מבשרת", 24 באפריל 2011
  3. ^ חבר הכנסת מיקי לוי - פרטים אישיים, באתר main.knesset.gov.il (ארכיון)
  4. ^ אפרת וייס, בחירתו של צחי, באתר ynet, 8 באוגוסט 2003
  5. ^ בן כספית, לא רק ברק אוהב לחגוג בנסיעות עבודה לחו"ל, באתר nrg‏, 17 באוקטובר 2009
  6. ^ ניצב בדימוס מיקי לוי מונה ליו"ר אגד תעבורה, באתר ynet, 18 בפברואר 2008
  7. ^ צביקה ברוט, יש רשימה: הנבחרת הסופית של יאיר לפיד, באתר ynet, 2 בנובמבר 2012
  8. ^ חבר הכנסת מיקי לוי - תפקידים בכנסת ה-19, באתר main.knesset.gov.il (ארכיון)
  9. ^ חזקי שטרן, ‏סגן שר האוצר מיקי לוי על הציבור החרדי: "טפילים", באתר כיכר השבת, 24 באפריל 2013
  10. ^ מיקי לוי חוזר בו: "מתנצל שקראתי לחרדים טפילים", באתר כיכר השבת, 24 באפריל 2013
  11. ^ ביש עתיד ציפו ליותר: "גם אופוזיציה היא אופציה", באתר www.israelhayom.co.il (ארכיון)
  12. ^ חבר הכנסת מיקי לוי - תפקידים בכנסת ה-20, באתר main.knesset.gov.il (ארכיון)
  13. ^ חבר הכנסת מיקי לוי - תפקידים בכנסת ה-21, באתר main.knesset.gov.il (ארכיון)
  14. ^ דניאל רוט-אבנרי, ח"כ מיקי לוי הודח מוועדת הקורונה, באתר ישראל היום, 5 באוקטובר 2020
  15. ^ חבר הכנסת מיקי לוי - תפקידים בכנסת ה-23, באתר main.knesset.gov.il (ארכיון)
  16. ^ רשימות המועמדים לכנסת העשרים וארבע, ילקוט הפרסומים 9476, התשפ"א, 14 במרץ 2021
  17. ^ מורן אזולאי, לפני השבעת הממשלה: מיקי לוי נבחר ליו"ר הכנסת, באתר ynet, 13 ביוני 2021
  18. ^ יריב לוין נבחר ליו"ר הכנסת; נתניהו: "מינוי זמני מאוד", באתר ynet
  19. ^ ח"כ מיקי לוי נבחר לעמוד בראשות הוועדה לענייני ביקורת המדינה, באתר הכנסת, ‏9 בינואר 2022
  20. ^ יש עתיד הודיעה: זה התפקיד החדש של מיקי לוי, באתר "סרוגים"
  21. ^ סיון חילאי, ח"כ מיקי לוי לאנשי פורום קהלת: אתם אחראים לאסון, באתר ynet, 6 בנובמבר 2023
  22. ^ עטרה גרמן, ‏"אין לך סמכות": ועדת האתיקה מעמידה את מיקי לוי במקום, בעיתון מקור ראשון, 8 בנובמבר 2023
  23. ^ "כל מחיר! להחזיר אותם הביתה. עכשיו! עכשיו!" - ח"כ מיקי לוי אמר בשדולה בדמעות, סרטון בערוץ "ערוץ כנסת", באתר יוטיוב (אורך: 01:04)
  24. ^ חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים (תיקון מס' 5), התשע"ו–2016, באתר הכנסת
  25. ^ חוק עסקאות גופים ציבוריים (תיקון מס' 10 והוראת שעה), התשע"ו-2016, באתר הכנסת
  26. ^ חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 55), התשפ"א-2020, באתר הכנסת
מיקי לוי - תבניות ניווט