מייק פנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייק פנס
Mike Pence
לידה 7 ביוני 1959 (בן 64)
קולומבוס, אינדיאנה
שם לידה Michael Richard Pence עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
  • מכללת הנובר (1981)
  • בית הספר למשפטים ע"ש רוברט מקינלי באוניברסיטת אינדיאנה (1986)
  • אוניברסיטת אינדיאנה
  • תיכון צפון קולומבוס
  • אוניברסיטת אינדיאנה - אוניברסיטת פורדו אינדיאנפוליס עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
בת זוג קארן פנס
האתר הרשמי
סגן נשיא ארצות הברית ה־48
20 בינואר 201720 בינואר 2021
(4 שנים)
תחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
מושל אינדיאנה ה־50
14 בינואר 20139 בינואר 2017
(4 שנים)
חבר בית הנבחרים מטעם מדינת אינדיאנה
3 בינואר 20013 בינואר 2013
(12 שנים)
מחוז בחירה המחוז ה-2 בשנים 2001-2003
המחוז ה-6 בשנים 2003-2013
חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סגן הנשיא פנס נפגש עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ינואר 2018
מייק פנס בכותל המערבי, ינואר 2018

מייקל ריצ'רד "מייק" פנסאנגלית: Michael Richard "Mike" Pence; נולד ב-7 ביוני 1959) הוא פוליטיקאי אמריקאי, אשר שימש כסגן נשיא ארצות הברית ה-48 תחת הנשיא דונלד טראמפ בין השנים 2017–2021. קודם לכן כיהן כמושל אינדיאנה, חבר המפלגה הרפובליקנית ולשעבר חבר בבית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז ה-6 של אינדיאנה.

ב-7 ביוני 2023 הכריז על התמודדות בבחירות לנשיאות ב-2024, אך ב-28 באוקטובר 2023 הודיע על פרישתו.[1]

שנותיו הראשונות וראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייק פנס נולד ב-7 ביוני 1959 בעיר קולומבוס שבאינדיאנה. הוריו אדוארד וננסי היו קתולים ממוצא אירי, חברי המפלגה הדמוקרטית. הוא נקרא על שם סבו מצד אמו שהיגר לארצות הברית דרך אליס איילנד, והיה נהג אוטובוס בשיקגו. כנער שימש כעוזר הכומר בכנסייה המקומית.

פנס למד היסטוריה במכללת הנובר, והיה נשיא אגודת הסטודנטים בקולג'. הוא קיבל תואר ראשון ב-1981, ולאחר מכן היה יועץ הקבלה למשך שנתיים, ובמקביל החל ללמוד משפטים באוניברסיטת אינדיאנה באינדיאנפוליס, וסיים את לימודיו ב-1986. אחרי כן החל לעבוד כעורך דין פרטי. התמודד על מושב בית הנבחרים של ארצות הברית ב-1988 ושוב ב-1990, אך הפסיד בשתי הפעמים ליריבו פיל שארפ.

ב-1994 החל להנחות תוכנית אירוח (The Mike Pence Show) מתחנת רדיו בעיר ראשוויל שבאינדיאנה. פנס התבטא על עצמו בתוכנית שהוא "ראש לימבו מוחלש", בהיותו שמרן בדעותיו כמותו אך לא בוטה כמוהו. משנת 1995 עד 1999 הנחה תוכנית אירוח פוליטית.

חבר בית הנבחרים של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס חזר לקריירה פוליטית בבחירות של שנת 2000, והפעם הצליח לזכות במושב בבית הנבחרים, עם הסלוגן שלו מימי תוכניות הרדיו: "נוצרי, שמרן, רפובליקני, בסדר הזה"[2]. כבר בשנה הראשונה לכהונתו קנה לו שם של שמרן נחוש. כך למשל, התנגד לשני חוקים של הקונגרס שיזם הנשיא ג'ורג' ווקר בוש חבר מפלגתו: רפורמה במערכת החינוך והרחבת הכיסוי של תוכנית הביטוח הרפואי לעניים. הוא נבחר מחדש ללא קושי עוד ארבע פעמים.

ב-2006 התמודד על הנהגת הרפובליקנים (המיעוט) בבית הנבחרים. בהודעה על כך קרא לחזרה לרעיונות של המהפכה הרפובליקנית בבחירות של 1994 כשהרפובליקנים השיגו רוב בבית הנבחרים. ההתמודדות לא צלחה, והוא הפסיד בהפרש משמעותי מאוד לג'ון ביינר.

במהלך שתים עשרה שנותיו בקונגרס הגיש 90 הצעות חקיקה; אך אף אחת מהן לא נתקבלה כחוק.

ב-2008 המגזין אסקווייר דירג אותו כאחד מעשרת הגדולים בקונגרס. נכתב עליו: "השמרנות המסורתית הצרופה שלו הכניסה אותו לעימות עם הבכירים במפלגתו."

הוזכר בעיתונות כמועמד אפשרי לבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית בשנת 2008[3] ובשנת 2012[4]. ב-2009 היה מראשוני המצטרפים לתנועת מסיבת התה.

מושל אינדיאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחירות 2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2011, הודיע פנס כי הוא יתמודד על מושלות אינדיאנה. בבחירות עצמן ניצח פנס וב-14 בינואר 2013 פנס הושבע כמושל אינדיאנה. התמודד גם על כהונה שנייה בתפקיד, אך פרש לאחר שטראמפ הציע לו את תפקיד סגן הנשיא.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 פנס חתם על חוק האוסר להעלות את השכר וההטבות שעסקים נותנים לעובדיהם, מעל מה שדורש החוק הפדרלי. הוא ביטל את החוק שקבע כי חברות בנייה העוסקות בפרויקטים ציבוריים יידרשו לשלם שכר גבוה לעובדיהם. במשך כהונת המושל הקודם העביר בית המחוקקים של אינדיאנה חוק שקבע שכל אחד יכול לעבוד גם מבלי להצטרף להסתדרות עובדים. החוק המשיך להתקיים בכהונתו שלו למרות ניסיון לשנות אותו.

פנס הוביל קיצוץ במיסים, כאשר בדעתו היה לקצץ את מס ההכנסה ב-10%. לבסוף, קוצץ המס ב-5%, ומס הירושה בוטל. ראש בית הנבחרים של המדינה אמר כי הקיצוצים שנעשו על ידי בית המחוקקים הם הגבוהים ביותר בהיסטוריה של המדינה, כ-1.1 מיליארד דולר.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת כהונתו תמך פנס בהעלאת המימון הממשלתי לגנים לפעוטות, בתי ספר הניתנים כשוברי חינוך וכן לבתי ספר המתנהלים על פי רישיון, אך נתקל בהתנגדות מצד גורמים התומכים בבתי הספר המסורתיים. כשנה לאחר כניסתו לתפקיד ייעד תקציב של 10 מיליון דולר לטובת תוכנית ניסוי של בתי ספר כאלה ברחבי אינדיאנה.

למרות ההצלחה בנושא המימון של בתי ספר אלה, התעמת פנס לא פעם עם ארגוני המורים ועם תומכי בתי הספר הציבוריים הרגילים. הוא התעמת עם מפקחת החינוך במדינה לאחר שמינה מרכז חדש לחינוך שנטל סמכויות רבות מידיה. הם התעמתו על שיטת הבחינות וכן על היחס לתלמידים מקהילת הלהט"ב.

סביבה וחיסכון באנרגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכהונתו של פנס נעשה מאמץ לבטל את התקנים של שימוש באנרגיות מתחדשות. פנס הוא מהתומכים הגלויים של תעשיית הפחם, וכך הכריז גם בנאומו על מצב המדינה בשנת 2015, בו אמר כי חייבים לעמוד על כך שהמלחמה נגד תעשיית הפחם תיפסק. פנס שלח מכתב לנשיא ברק אובמה בעניין תוכנית הסוכנות להגנת הסביבה להסדיר את עניין פליטת הפחמן מתחנות הכוח. במכתב ציין כי מדינת אינדיאנה לא תציית לתוכנית. אינדיאנה הגישה, יחד עם עוד מספר מדינות, תביעה נגד התוכנית, ופנס אמר שהתוכנית לא תבוצע אף אם התביעה לא תתקבל.

מדיניות נשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2014, למרות התנגדות כמה ארגונים, קבע כי יהא זה מותר לאחסן כלי נשק ברכבים נעולים במגרשי חנייה בבתי ספר. לאחר הירי בצ'טנוגה שבטנסי ב-2015 גויסו אנשי התאחדות הרובאים הלאומית (NRA) לאימון לגילוי מטעני נשק סמוי. היו מחברי המשמר של אינדיאנה שתמהו על מעורבותו של ארגון אזרחי זה בסוגיה צבאית. במאי 2015, אשר הצעת חוק המגבילה את התביעות על חברות לייצור נשק. לחוק זה התנגדה בחריפות קארן פרימן-וילסון, לשעבר התובעת הכללית של אינדיאנה, שאמרה: "זוהי הפרה חסרת תקדים של ההפרדה בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת".

במרץ 2016, נכנס לתוקפו חוק המתיר ציד למטרות רווח של איילים שגודלו בחווה.

עניינים מעוררי מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוק להגנת חופש הדת שנחתם באינדיאנה במרץ 2015 הותקף מצד קבוצות שחשו שהחוק מנוסח כך שהוא מתיר אפליה נגד קהילת הלהט"ב. פנס הגיב כי החוק אינו מפלה וכן כתב על כך בוול סטריט ג'ורנל, לבסוף בוצעו שינויים בלשון החוק כך שתימנע הבנה כזו.

בשנת 2016, אישר פנס חוק האוסר על נשים לבצע הפלה מלאכותית מסיבות שנוגעות לאבחון מוגבלויות בעובר[5]. חוק זה תואר כחוק שהפך את אינדיאנה למדינה הראשונה שהוטל בה איסור גורף על הפלות.

ניסה למנוע כניסת פליטים סורים לאינדיאנה ונכשל, כיוון שנפסק שהאיסור שרצה להטיל אינו חוקתי כמה חודשים לאחר מכן הודה בכך.

תכנן להקים רשת חדשות של המדינה שתמומן מכספי האזרחים ותופעל ידי הממשלה. הרעיון ספג ביקורת כיוון שהיה בו כדי לפרנס עיתונים קטנים ואנשי חדשות מכספי משלם המיסים. הרעיון בוטל לבסוף.

סגן נשיא ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הפריימריז במפלגה הרפובליקנית באינדיאנה, תמך בסנטור מטקסס, טד קרוז.

מייק פנס, אוגוסט 2016

מינויו לתפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 ביולי 2016 נבחר על ידי דונלד טראמפ לשמש כסגנו אם טראמפ ייבחר לתפקיד נשיא ארצות הברית[6]. לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 שבהן ניצח דונלד טראמפ את המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, נבחר פנס לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית. הוא סגן הנשיא השישי בתולדות ארצות הברית המגיע מאינדיאנה, לאחר סקיילר קולפקס, תומאס הנדריקס, תומאס מרשל, צ'ארלס וורן פיירבנקס ודן קווייל.

אמר כי המודל לחיקוי עבורו כשיהיה סגן הנשיא הוא סגנו של הנשיא בוש הבן, דיק צ'ייני.

כהונתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בינואר 2017, הושבע מייק פנס לתפקידו כסגן נשיא ארצות הברית, על ידי שופט בית המשפט העליון קלרנס תומאס.

ביקורו במזרח התיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייק פנס נואם בכנסת. 22 בינואר 2018

ב-20 בינואר 2018 נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר[7]. למחרת, נפגש פנס עם מלך ירדן עבדאללה בעמאן[8], ולאחר כמה שעות, אחרי דחיות חוזרות ונשנות, נחת פנס בישראל לביקור מדיני בן שלשה ימים, במהלך ביקורו נועד פנס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.

פנס נאם במליאת הכנסת ונשא נאום פרו-ישראלי אותו סיים בברכת שהחיינו. הנאום זכה לאהדה רבה בישראל ובמחיאות כפיים מצד רוב חברי הכנסת[9]. עם זאת, בתחילת נאומו חברי סיעת הרשימה המשותפת הניפו שלטים עליהם נכתב "ירושלים בירת פלסטין" ומיד לאחר מכן הוצאו מהמליאה בידי סדרנים[10][11]. בנאומו הבטיח סגן הנשיא כי "שגרירות ארצות הברית תועבר לירושלים עד סוף שנת 2019"[12] והתחייב שארצות הברית תימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני ותדרוש תיקונים של הסכם הגרעין עם איראן.

לקראת סיום ביקורו בישראל, הגיע פנס לביקור ב"יד ושם" ולביקור פרטי בכותל המערבי משם המשיך פנס למלון המלך דוד שם פגש בכירים בשגרירות ארצות הברית בישראל. פנס לא המשיך את ביקורו באזור, כמנהג קודמיו, ברשות הפלסטינית, לאחר שברמאללה הודיעו כי יחרימו את ביקורו במחאה על צעדי טראמפ לאחרונה ובראשם נאום ירושלים, שפנס דחף לקיימו[13].

מייק פנס, ספטמבר 2016

בחירות 2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימים הראשונים של 2021, לאחר הפסדו בבחירות, פנה טראמפ בהצעות חוזרות ונשנות לפנס בבקשה שיפסול את ניצחונו של ביידן בבחירות, צעד שאינו בסמכותו החוקתית של פנס על פי קביעת היועץ המשפטי של הבית הלבן[14]. טראמפ חזר על קריאה זו בנאומו בבוקר של 6 בינואר. באותו יום אחר הצהריים פרסם פנס מכתב ציבורי לקונגרס ובו הודיע כי אין בכוונתו לערער על ניצחונו של ביידן[15].

במהלך ההסתערות על הקפיטול (2021), חלק מהמפגינים הציבו את פנס כמטרה. שלושה מפגינים דיברו על כך שברצונם להוציא להורג את פנס בתלייה ואף הכינו לשם כך חבל תלייה[16]. פנס צייץ ב-6 בינואר, בשעה 15:35, "התקפה זו על הקפיטול שלנו לא תיסבל והמעורבים יועמדו לדין במלוא היקף החוק"[17]. מאוחר יותר הוא שוחח עם חברי הסנאט כאשר אלו התכנסו מחדש בלילה של 6 בינואר, באומרו: "היום היה יום חשוך בקפיטול ארצות הברית [...] לאלה שזרעו הרס בקפיטול שלנו היום, לא ניצחתם [...] החופש מנצח. וזה עדיין בית העם"[18][19].

ב-11 בינואר, במהלך הליך ההדחה השני של דונלד טראמפ הציבה ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, אולטימטום בפני פנס להפעיל את הסעיף הרביעי של התיקון ה-25 - הכרזה על נבצרות הנשיא - תוך 24 שעות, אחרת ימשיך בית הנבחרים בהליך הדחה[20]. ב-12 בינואר, במכתב שמוען לפלוסי, הבהיר פנס כי הוא לא יפעיל את סעיף 4 לתיקון ה-25, מתוך אמונה כי אין פעולה זו "לטובת אומתנו או תואמת את חוקתינו". במקביל, רוב בבית הנבחרים, כולל רפובליקני אחד (אדם קינזינגר), קיבל החלטה הקוראת לפנס להפעיל את התיקון ה-25 או שבית הנבחרים יפעל להדיח את טראמפ[21].

דעותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחסו לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס במהלך ביקורו בכנסת.

פנס הוא תומך נלהב של ישראל ונחשב לידיד אמת שלה. פנס תומך בזכותה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן כדי למנוע ממנה השגת נשק גרעיני ותמך בזכותה של ישראל להשתמש באמצעים קטלניים לאכיפת הסגר על רצועת עזה. הוא ביקר בישראל ב-2014, בעת שהיה מושל אינדיאנה, ביקור שמומן על ידי הארגון "נוצרים מאוחדים למען ישראל"[22]. ב-2016 חתם על חוק לפיו מדינת אינדיאנה לא תסחר עם חברה שמחרימה את מדינת ישראל. התבטא כי ישראל היא "בעלת הברית היקרה ביותר של אמריקה". מתנגד למדינה פלסטינית.

ביולי 2017 נאם בכנס של הארגון "נוצרים מאוחדים למען ישראל", שם אמר:

"לראות את ישראל זה לראות כיצד אלוהי אברהם, יצחק ויעקב שומר על הבטחותיו. כמו אצל כולם כאן, התמיכה שלי בישראל נובעת מהאמונה הנוצרית שלי. שירי הארץ ועם ישראל היו ההמנונים של ימי נעורי. אני ובני ביתי מתפללים לשלום ירושלים ולכל מי שרואה בה את ביתו. זכות גדולה נפלה בחיקי לשמש כסגן לנשיא שאכפת לו מאוד מבעלת הברית היקרה לנו ביותר."

המקור באנגלית
"To look at Israel is to see that the God of Abraham, Isaac, and Jacob keeps his promises. Like all of you, my passion for Israel springs from my Christian faith. The songs of the land and the people of Israel were the anthems of my youth. As for me and my house, we pray for the peace of Jerusalem and all who call her home. It’s really the greatest privilege of my life to serve as Vice President to a President who cares so deeply for our most cherished ally."
Mike Pence to CUFI: I Support Israel Because I Am a Christian, באתר "CBN News", ‏18 ביולי 2017

בינואר 2018 הגיע פנס לביקור קצר בישראל כסגן נשיא ארצות הברית, וב-22 בינואר נשא נאום פרו-ישראלי בכנסת[23]; כמו כן, ביקר פנס ב"יד ושם" ובכותל המערבי[24]. ונפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשנת 2022 העניקה לו אוניברסיטת אריאל בשומרון תואר דוקטור לשם כבוד[25].

מדיניות חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס תומך בסחר רחב של ארצות הברית עם מדינות זרות. תמך בסחר עם סין ובהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה. תמך במלחמת עיראק ובמהלכה ביקר עם ג'ון מקיין בשוק עיראקי כהוכחה לכך שהמצב בעיראק השתפר הודות להתערבות האמריקאית. לפני התערבות נאט"ו בלוב הודה לנשיא אובמה ולקלינטון על היוזמה ואמר: "קדאפי חייב ללכת".

הגירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס תומך בהנהגת מדיניות הגירה קשוחה, הכוללת פיקוח נוקשה על הגבולות ואכיפה של איסור העסקת שוהים בלתי חוקיים. תמך בחוק שיסדיר העסקת עובדים זרים על ידי סוכנויות שיתאימו בין עובדים למעסיקים. דעתו היא כי אזרחות צריכה להיות מוענקת לבן להורים שלפחות אחד מהם הוא אזרח ארצות הברית ונולד בארצות הברית, לבנם של מהגרים שהם תושבי קבע, או בן למי שאינו אזרח אך משרת שירות פעיל בכוחות המזוינים של ארצות הברית. אמר כי המדיניות של אריזונה בעניין מהגרים היא "ניסיון ואמונה להשליט סדר בקהילותיהם".

הלחימה בפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוגע להצעה להפחית את העונש עבור עבירות קלות של שימוש בקנאביס אמר פנס כי יש להפחית את הפשיעה, ולא את העונשים.

ב-2016 חתם על חוק שקבע שבתנאים מסוימים עברייני סמים יוענשו בעונש של מינימום עשר שנות מאסר בפועל.

ב-2014 שלח מכתב לתובע הכללי של ארצות הברית, אריק הולדר, והודיע שאינדיאנה לא תמלא אחר הקווים המנחים למיגור אונס אסירים שנחתמו בקונגרס, משום שהם יקרים יתר על המידה, וצעדים אחרים מיושמים נגד התופעה.

חתם על חוק לאישור הוצאה להורג במקרה של רצח בעריפת ראש.

תומך בהטלת מגבלות חריפות על הימורים מקוונים בחקיקה פדרלית.

הפלה מלאכותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס הוא מתנגד חריף להפלה מלאכותית, עובדה שהביאה לתמיכה רבה בו מצד פעילים שמרנים ותיקים. ניסה שלוש פעמים לעצור תקציבים מטעם המדינה לארגונים המספקים שירותי ביצוע הפלות[26]. ב-2002, ביקר את מזכיר המדינה, קולין פאוול, שאמר בנאום ש "חשוב מאוד שצעירים יגנו על עצמם מכל הידבקות במחלות מין על ידי שימוש בקונדומים". פנס אמר כי "דברים אלה מסמנים יום עצוב, אמר שאמצעים אלה הם גרועים בהגנה מפני מחלות, מיליוני צעירים הוטעו אולי לא במתכוון, בעניינים שטעות בהם מסכנת חיים". הביע תמיכה בקיום יחסי מין מתוך פרישות בלבד.

הביע התנגדות חריפה למהלך שהוביל ברק אובמה לביטול ההגבלות על מחקר בתאי גזע עובריים. בהקשר לכך אמר: "לפי אמונתי, אין זה מוסרי ליצור חיים של בן אנוש ואחרי כן להשחיתם, רק לצורכי מחקר. פריצות הדרך המדעיות הפכו את המחקר הזה בתאי גזע עובריים למיושן ובלתי נצרך".

זכויות להט"ב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס עם קודמו בתפקיד סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, 2016

פנס הוא מתנגד בחריפות להרחבת זכויות להט"ב. טוען שאין שום סיבה להכיר בהם כמיעוט נחשב כמו שאר המיעוטים, סבור כי יש למנוע מהומוסקסואלים שירות בצבא משום שהימצאותם בשורות הצבא מחלישה את הלכידות של יחידות הצבא. עוד אמר כי צריך לבצע בדיקת חשבונות על מנת לוודא ששום כסף ממשלתי לא מועבר לארגוני להט"ב, ויש להשקיע כסף זה בטיפולי המרה. התנגד לחוק העסקה ללא אפליה על בסיס זהות מינית, ואמר בהיותו חבר בית הנבחרים שהתמוטטות חברתית תמיד נגרמה על ידי הידרדרות ביחסי הנישואין והמשפחה. מתנגד לנישואים חד-מיניים ותומך באיסור חוקתי על כך, אך לא העביר חוק כזה בעת כהונתו כמושל, מלבד זאת אשתו של פנס, קארן פנס, היא מורה בבית ספר נוצרי המגדיר את עצמו "ללא תלמידים ומורים להט"בים[27].

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס התנגד להעלאת שכר המינימום ב-2007 מ-5.15$ ל-7.25$ בטענה שהדבר יפגע בפועלים.

ביטוח לאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס תמך בתוכנית של ג'ורג' ווקר בוש לרפורמה בביטוח הלאומי, שתאפשר השקעה פרטית בחלק מהסכום המשולם לביטוח לאומי והורדת חלק מן ההטבות למשתתפים בעלי הכנסה גבוהה. הוא עצמו הציע תוכנית דומה אך אגרסיבית יותר לפני כן. שתי התוכניות לא אושרו לבסוף. תומך נלהב של חוק הפטריוט.

ביטוח בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס הצביע נגד חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה, והשווה את תמיכת בית המשפט העליון בחוק לפיגועי 11 בספטמבר, אמירה עליה התנצל תוך זמן קצר. הוא הצביע נגד תקנות על עניין הטבק בארצות הברית בטענה שהדבר גורם לתוספת של ביורוקרטיה, ופרסם בעיתון כי בניגוד להיסטריה שמפגינים התקשורת והפוליטיקאים, רק שליש מהמעשנים מתים מסיבוכי עישון, ותשעים אחוזים מהמעשנים לא סובלים מסרטן הריאה. לפי נתונים רשמיים, בעיית העישון באינדיאנה, מדינת מגוריו של פנס, היא מהחמורות ביותר בארצות הברית.

מימון קמפיין בחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010, כשפורסם פסק דין Citizens United v. FEC, של בית המשפט העליון, שיבח פנס את הפסיקה. פסק הדין קבע שתאגידים רשאים לממן תעמולת בחירות ללא הגבלה דרך גופי התרמה חוץ-מפלגתיים, זאת על פי התיקון הראשון לחוקת ארצות הברית. על פסיקה זו אמר:

”החירות ניצחה היום בבית המשפט העליון. הפסיקה היום במקרה של האזרחים המאוחדים מקדמת אותנו בצעד אחד לעבר חזונם של האבות המייסדים בעניין חופש הביטוי, חזון שמוערך על ידי כל האמריקנים, שקונגרס אחד אחראי להגן עליו. הגנת חופש הביטוי מובנה בראש ובראשונה הגנה על זכותו של האזרח הפרטי להביע בקול רם את התנגדותו או תמיכתו בנציגיו הנבחרים. העובדה שבית המשפט הפך החלטה תקדימית של 20 שנה מעידה כמאה עדים על החשיבות הרבה של הסוגיה.”

שינוי האקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס איננו מקבל את הקונצנזוס בקהילה המדעית שפעילות האדם היא הגורם העיקרי לשינוי האקלים. הוא כתב ב-2001 שזהו מיתוס, וכדור הארץ צונן יותר ממה שהיה לפני חמישים שנה. ב-2009 אמר למנחה ברשת NBC שיש סקפטיות הולכת וגדלה בקהילה המדעית בעניין. ב-2016 אמר שברור שפעילות האדם משפיעה על הסביבה והאקלים. הוא הוביל את המאבק הרפובליקני בחוק אנרגיות מתחדשות בארצות הברית, שהובל על ידי הדמוקרטים.

אבולוציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשנשאל על אמונה בתורת האבולוציה, השיב פנס: "אני מאמין שאלוהים ברא את כל העולם, הים, היבשה, וכל מה שבהם. איך הוא עשה זאת? אשאל אותו ביום מן הימים". אמר לעמיתיו בכנס בשנת 2002: "ביום מן הימים יבינו כל המדענים שרק התאוריה של תכנון תבוני, יכולה להסביר, אם כי אולי בצורה קצת רחוקה מהשכל, את היקום המוכר לנו כיום".

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנס משתייך לזרם הנוצרי האוונגליסטי. מתאר את עצמו כ"נוצרי, שמרן, רפובליקני, בסדר הזה". נשוי לקארן פנס מאז 1985 ואב לשלושה: מייקל, שרלוט ואודרי. בתקופות שבהם פנס היה חבר הקונגרס, המשפחה התגוררה במחוז ארלינגטון שבוירג'יניה הסמוכה לוושינגטון די. סי. מייקל הוא סגן משנה (second lieutenant) בחיל הנחתים של ארצות הברית. אחיו הבכור הוא גרג פנס, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השישי של מדינת אינדיאנה.

פנס אוהד את קבוצת הבייסבול שיקגו קאבס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייק פנס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ""זה לא הזמן שלי": סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס פורש מהמרוץ לנשיאות ב-2024". הארץ. נבדק ב-2023-10-29.
  2. ^ 5 faith facts about Mike Pence: A ‘born-again, evangelical Catholic’, Religion News Service
  3. ^ Who is Mike Pence?, Washington Post
  4. ^ Curse of the 2012 GOP candidate? - First Read - msnbc.com, ‏2009-06-27
  5. ^ מחאה: נשים מתקשרות למושל ומספרות על המחזור, באתר ynet, 5 באפריל 2016
  6. ^ טראמפ הכריז רשמית: מושל אינדיאנה מייק פנס יהיה סגני, וואלה, עמרי נחמיאס, 15 ביולי 2016
  7. ^ סוכנויות הידיעות‏, בדרך לירושלים עוצרים בקהיר: סגן נשיא ארה"ב נפגש עם א-סיסי, באתר וואלה!‏, 20 בינואר 2018
  8. ^ אוריאל בארי, ‏רגע לפני ישראל: מייק פנס נפגש עם מלך ירדן, באתר "סרוגים", 21 בינואר 2018
  9. ^ נתניהו: "מרוצה מנאומו החם של פנס", באתר כיפה, 23 בינואר, 2018,
    אריק בנדר, יניר קוזין, ‏"נאום פנס ריגש, חברי המשותפת הוכיחו שהם נציגי ארגוני הטרור בכנסת", באתר מעריב אונליין, 22 בינואר 2018.
  10. ^ אלירן קרסנטי, "עודה: הרשימה המשותפת תחרים את נאום פנס", באתר ערוץ 20, 20 בינואר 2018.
  11. ^ טל שלו ויקי אדמקר‏, מהומה בנאום פנס בכנסת: חברי הרשימה המשותפת הניפו שלטים - והוצאו, באתר וואלה!‏, 22 בינואר 2018.
  12. ^ טל שלו‏, פנס הודיע בכנסת: "השגרירות תיפתח בירושלים עד סוף 2019", באתר וואלה!‏, 22 בינואר 2018.
  13. ^ איתי בלומנטל, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס נחת בישראל, באתר ynet, 21 בינואר 2018.
  14. ^ אלנה וייס, Pence Says He Doesn't Have Power To Reject Electoral Votes, באתר NPR‏, 6 בינואר 2021 (באנגלית)
  15. ^ פיטר ניקאס, Pro-Trump supporters have flooded DC to protest president's election loss, באתר CNN‏, 6 בינואר 2021 (באנגלית)
  16. ^ ynet, מסדר זיהוי: האינטרנט מחפש את מתפרעי הקפיטול, באתר ynet, 9 בינואר 2021
  17. ^ Levenson, Michael (2021-01-06). "Today's Rampage at the Capitol, as It Happened". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2021-01-07.
  18. ^ Capitol riot: Trump officials quit after mob storms Congress building, BBC News (באנגלית בריטית)
  19. ^ Pence to Rioters: ‘You Did Not Win', NBC4 Washington (באנגלית אמריקאית)
  20. ^ Democrats give VP Mike Pence ultimatum to remove Trump from White House, באתר BBC News‏, 11 בינואר 2021 (באנגלית)
  21. ^ אלנה וייז, House Approves 25th Amendment Resolution Against Trump, Pence Says He Won't Invoke, באתר NPR‏, 12 בינואר 2021 (באנגלית)
  22. ^ אתר למנויים בלבד אליסון קפלן סומר, מדכאו ועד פילדלפיה: מייק פנס מתייצב כשגרירו של טראמפ לענייני יהודים, באתר הארץ, 27 בפברואר 2017
  23. ^ יניר קוזין, ‏"נאום פנס ריגש, חברי המשותפת הוכיחו שהם נציגי ארגוני הטרור בכנסת", באתר מעריב אונליין, 22 בינואר 2018
  24. ^ איתמר אייכנר וישי פורת, לפני שיעזוב: פנס יבקר ב"יד ושם" ובכותל, באתר ynet, 23 בינואר 2018
  25. ^ אוניברסיטת אריאל מעניקה תואר ד"ר לשם כבוד למייק פנס ודיוויד פרידמן, באתר ערוץ 7, 1 במרץ 2022
  26. ^ ג'רוזלם פוסט, ‏לפיד וגבאי נגד מייק פנס: "מתנגדים לעמדותיו ביחס להפלות, הומואים וגיוס נשים לצבא", באתר מעריב אונליין, 22 בינואר 2018
  27. ^ גרדיאן, ראש ממשלת אירלנד הביא את בן זוגו לארוחה עם מייק פנס, מתנגד ידוע להומואים, באתר הארץ, 17 במרץ 2019