מחלת החיתולית הכפית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחלת החיתולית הכפית
תחום ראומטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנטומי עקב (איבר) עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1233178 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D036981
סיווגים
ICD-11 FB40.1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחלת החיתולית הכפית (מוכר מאוד בשם דורבן באנגלית: Plantar fasciitis) היא מצב בו ישנם כאבים בעקב כף הרגל ברקמת החיתולית הכפית (plantar fascia) המחברת את עצמות כף הרגל ועוטפת את השרירים במקום. כאבים אלו מופיעים בזמן דריכה והליכה, והסובלים מהתופעה מדווחים על הכאב בעיקר בבוקר בקימה מהמיטה או אחרי פעילות פיזית. עוצמת הכאב נעה מבינונית עד קשה ויכולה להגיע עד כדי קושי ניכר בהליכה ואף צליעה. ללא טיפול מתאים הבעיה עלולה להפוך כרונית ולגרום לפגיעה תפקודית משמעותית.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבחון מתבצע בדרך כלל על פי האנמנזה וכן באמצעות מישוש האזור ועריכת צילום רנטגן למרות שניתן לראות בחלק מהמקרים זיז גרמי בולט שהתפתח בעצם העקב אין זו הסיבה לכאב. הכאב נובע מדלקת בגידים ופציעות ברקמה. הרופא עשוי להשתמש גם בבדיקות הדמיה אחרות כמו MRI או אולטרה סאונד.

הסבר לתופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגישה הנפוצה מסבירה את התופעה כהיווצרות דלקת מקומית ברקמה העמוקה בכף הרגל. ישנה גישה נוספת השוללת זאת וסוברת כי אין עדות לקיומה של דלקת באזור, ומסבירה תופעה זו כמצב של תהליך ניווני ברקמת כף הרגל הנגרם כתוצאה מעומס יתר על האזור. גישה אחרת טוענת כי התופעה נובעת עקב מתחים ולחצים רגשיים.

הגורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורמים לתופעה נובעים בשל אחד או יותר מהמקרים הבאים: עודף משקל, שהיה ממושכת בעמידה, פעילות אינטנסיבית בעמידה, שינוי מכה ישירה, מבנה לא תקין של כף הרגל (רגל שטוחה, קשת גבוהה, פנייה כלפי פנים), חוסר איזון שרירי ועוד. באופן כללי התופעה נגרמת מעומס יתר על כף הרגל ובייחוד על רקמת החיתולית הכפית (plantar fascia).

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנוחה, הפחתת משקל, הפחתת הפעילות בזמן הטיפול, הגמשה ומתיחות לשרירים הרלוונטיים, חיזוקי שרירים, חבישה מיוחדת להפחתת העומס, סד לילה (night splint), מדרסים מיוחדים, קומפרסים קרים, לגלגל את כפות הרגליים על כדור טניס בזמן ישיבה, במקרים חמורים של התופעה ניתן להקל על המטופל בעזרת משככי כאבים והזרקות של סטרואידים לאזור. במקרים קשים אף יותר מתבצע ניתוח כירורגי שבו מנתקים חלקית את הרצועה מהעקב ולעיתים אף כורתים חלק קטן ממנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.