מוצב חממה

מוצב חממה
מידע על המבנה
סוג מוצב עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הבנייה ? – שנות ה-80
תאריך הריסה 2000
נשלט על ידי מערך ההגנה האווירית
קואורדינטות 33°17′13″N 35°35′15″E / 33.286958°N 35.58758°E / 33.286958; 35.58758
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תותח וולקן מורכב על רק"ם

מוצב חממה היה מוצב של מערך ההגנה האווירית של צה"ל בגזרה המזרחית ברצועת הביטחון בלבנון, צפונית מזרחית למושבה מטולה שעל גבול לבנון. המוצב שכן על רכס החממיס ליד רכס אל ח'יאם. המוצב שלט על נתיב חדירה אווירי מעמק עיון ומהמורדות המערביים של הר דב.

דרומית למוצב שכן הכפר מזרעת סירדה, צפונית למוצב שכן הכפר אל-ח'יאם, מערבית לו שכן הכפר חורה ומוצב צה"ל גלגלית, ומזרחית לו שכן הכפר ואזאני.

עד 1987 הוחזק המוצב על ידי מחלקת חי"ר בפיקוד מ"מ מפלוגת (מוצב) נרקיס, בדרך כלל פלוגת מסלול מגדוד של צנחנים או גולני. בנוסף לחיילי החי"ר היו במוצב טנק ועמדת תצפית שהופעלה על ידי חיילי החי"ר. הטנק ביצע מארבי ארטישוק, מעמדה צמודה למוצב, לכיוון עמק עיון ומארג' עיון.

לאחר ליל הגלשונים, החלו לפעול במוצב כוחות נ"מ, שהתחלפו ביניהם כל כמה חודשים, המוצב היה סוללתי והכיל את מפקדת הסוללה וחיילים שאיישו את המוצב. הסוללה איישה גם את מוצב נרקיס (מוצב שהיה בשטח ישראל, דרומית למטולה). למרות שהמוצב היה אחרי קו כחול (פונה בעת הנסיגה), גדר המערכת הייתה לפני המוצב. הכוחות שהיו במוצב היו לוחמים של צ'פרל או וולקן שהתחלפו ביניהם. מטרת המוצב הייתה למנוע חדירת כלי טיס מעמק עיון והגנה קרקעית על הגבול.

תחת דפוס פעולה דומה פעל בגזרה המערבית מוצב הרדוף סמוך לשלומי, שהיה גם הוא תחת פיקוד סוללת נ"מ מגדודי הנ"מ המתנייע. הסוללות במוצבים אלה החזיקו כוננות קרקעית ואווירית כאחד.

מוצב חממה נבנה משני מפלסים:

  1. מפלס עליון - שימש כאזור מבצעי ובו היו: עמדת תצפית לכיוון לבנון, עמדות לחימה מבוטנות מסביב לעמדת תצפית ונגמ"ש שעמד לא רחוק מעמדת התצפית
  2. מפלס תחתון - האזור המנהלי בו היו: מגורים ומספר מבנים ששימשו את החיילים במוצב (משרדים, חדר אוכל, שירותים ומקלחות וחדר תדריכים). הש"ג היה ממוקם במפלס התחתון ולידו היה מטווח קטן ששימש את החיילים

מהמוצב היה ניתן לתצפת על הגזרה המזרחית של רצועת הביטחון לכיוון הכפרים אל-ח'יאם וקליעה וגם לכיוון המורדות המערביים של הר דב.

ב-24 במאי 2000, בעת נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון, ננטש המוצב ופוצץ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוצב חממה בוויקישיתוף
  • מוצב חממה, באתר "מפת סיפור מוצבי אזור הביטחון בלבנון"