מונה בועז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מונה בועז
Mona Boaz
לידה 26 באוקטובר 1959 (בת 64)
קליפורניה, ארצות הברית
ענף מדעי אפידמיולוגית, דיאטנית קלינית, נפרולוגיה, דיאליזה.
מקום מגורים רעננה
מקום לימודים אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, אוניברסיטת המדינה של קליפורניה(אנ'), אוניברסיטת תל אביב
מוסדות ראש היחידה לאפידמיולוגיה ומחקר, המרכז הרפואי וולפסון, המחלקה למדעי התזונה, בית הספר למדעי הבריאות, אוניברסיטת אריאל בשומרון
דף חוקרת באריאל
תרומות עיקריות
מחקר בנושא גורמי סיכון ללקויי תזונה באוכלוסיות שונות.

מונה בועז (נולדה ב-26 באוקטובר 1959) היא ראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל בשומרון.[1] היא אפידמיולוגית ודיאטנית קלינית עם רקע בנפרולוגיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונה בועז נולדה בקליפורניה, ארצות הברית.

את לימודי התואר הראשון שלה בפסיכולוגיה סיימה בשנת 1980 באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. לאחר מכן, בשנת 1989, סיימה לימודי תואר שני בתזונה באוניברסיטת המדינה של קליפורניה (אנ').

עלתה לישראל בשנת 1989 וכעבור כמה שנים החלה בלימודי הדוקטורט שלה באוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופ' מנפרד גרין ופרופ' מנחם פיינרו. המחקר עסק במניעת אירוע קרדיווסקולרית (אוטם שריר הלב, שבץ, מחלת כלי דם פריפרלית ומוות פתאומי) שני באמצעות ויטמין E בחולי המודיאליזה[2].

מכהנת כחברת הסנאט באוניברסיטת אריאל בשומרון, מאז 2016.

מתגוררת ברעננה, היא נשואה ואם לשלושה.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 הצטרפה לסגל בית הספר למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל בשומרון, בו מכהנת כראשת המחלקה לתזונה. מןנתה לפרופסור בשנת 2011.

במסגרת מחקריה העיקריים היא עוסקת באפידמיולוגיה והראתה כי ירידה במשקל לפני אשפוז מסכנת את החולה, ומצאה קשר בין צריכה תזונתית בזמן האשפוז לתמותה תוך שנה[3].

כמו כן, היא מתמקדת בפתרון סוגיות של תת-תזונה בקרב חולי כליות המטופלים בהמודיאליזה. בועז קבעה כי למרות השיעור הגבוה של השמנת יתר בקרב חולי דיאליזה, במיוחד אלו עם סוכרת, הם בסיכון מוגבר לתת-תזונה[4].

בנוסף, היא חוקרת גורמי סיכון ללקויי תזונה[5] באוכלוסיות שונות. בשנת 2019 היא סיימה את הסקר הארצי למצב תזונתי בחולי דיאליזה בישראל.

פעילות במרכז הרפואי וולפסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1993 ל-2001 עבדה כדיאטנית נפרולוגית במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז הרפואי וולפסון.

בשנת 2001 מונתה לראש היחידה לאפידמיולוגיה ומחקר במרכז הרפואי וולפסון[6]. כראש היחידה, עזרה לרוב החוקרים בבית החולים לפתח מחקר, כולל המחקרים שלה. עזבה את בית החולים ב־2019.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' בועז פועלת בין היתר, בארגונים: המרכז הישראלי לחקר וקידום מדיניות בסוכרת (2001–); האגודה הישראלית לסוכרת (2001–); איגוד הכליות, הדיאליזה והשתלות באיחוד האירופי, קבוצת עבודה לרפואת כליות, לב וכלי דם (2009–); ועד המערכת, כתב העת למזון פונקציונלי בבריאות וחולי (2011–); פורום מחקר בריאטרי (2011–); חברה בחברה הבינלאומית לתזונה ומתבוליזם לחולי כליות (2018–).

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בועז חתומה על מעל 200 מחקרים במחקר בסיסי ובנושאים הקליניים.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]