מוחמד אבן עבד אל-והאב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחמד אבן עבד אל-והאב
محمد بن عبد الوهاب
לידה 1703
'Uyayna, ערב הסעודית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 ביוני 1792 (בגיל 89 בערך)
א-דרעיה, אמירות א-דרעיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מֻחַמַּד אִבְּן עַבְּד אלוַהָאבּ (ערבית: محمد بن عبد الوهاب , 1703 - 20 ביולי 1792) היה תאולוג אסלאמי, מייסד התנועה הווהאבית. הוא הקים את התנועה במטרה "לטהר את האסלאם מן האמונות התפלות שדבקו בו מאז המאה ה-9". אבן עבד אלוהאב היה בעל בריתו של מוחמד אבן סעוד ועזר לו להקים את המדינה הסעודית. בכך נוצרה ברית בין השושלות אשר נמשכת עד היום. צאצאי אבן עבד אלווהאב, משפחת אל-א-שיך, הובילו ומובילים את העולמא השולטים במוסדות הדת בסעודיה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן עבד אלוהאב נולד ככל הנראה בשנת 1703 לשבט הערבי בנו תמים באלעוינה, כפר באזור נג'ד בסעודיה. הוא החל ללמוד אסלאם בגיל צעיר, בעיקר עם אביו, עבד אלוהאב. משפחתו הייתה חברה באסכולה החנבלית של המשפט המוסלמי. הוא למד בבצרה (בדרום עיראק) עם מלומדים מוסלמים, הוא העיד על עצמו שביקר בערים הקדושות מכה ואלמדינה ואף ביצע את מצוות העלייה לרגל ולימוד עם חכמים אסלאמיים שם.

במכה, המופתי החנבלי, אבן הומאידי, הבחין באבן עבד אלוהאב כתלמיד עני, יהיר והתריס מול מוריו, דבר שהדאיג את אביו. כתוצאה מכך, אבן עבד אלווהאב לא סיים את לימודיו, אך לא ידוע האם סולק מבית הספר או שפשוט נשר.

באלמדינה, למד תחת מוחמד חיה אלסינדהי אותו הכיר דרך מורה שנה קודם לכן. היה זה אלסינדהי שלימד את אבן עבד אלוהאב לדחות את ההערצה הפופולרית לקדושים וקבריהם. אף על פי כן, כמעט כל המקורות ההיסטוריים מסכימים כי הרעיונות הרפורמיסטיים שלו גובשו בתקופתו בבצרה. בשנת 1740 הוא חזר לבית בו גדל והחל לגבש סביבו מעגל של מאמינים, ביניהם השליט המקומי, עת'מאן אבן מועמר. בתמיכתו של אבן מעמר, החל אבן עבד אלוהאב ליישם כמה מהרעיונות שלו לרפורמה. ראשית, בצטטו תורת האסלאם האוסרת תפילה בקבר, הוא שכנע את אבן מעמר להרוס את קברו של זיד אבן אל ח'טאב, בן לוויה של מוחמד, אתר שהיה נערץ על ידי המקומיים. שנית, הוא הורה על מוות בסקילה על ניאוף, מנהג שנעשה נפוץ באזור והוא עצמו ארגן את סקילתה של אישה שהודתה בניאוף.

פעולות אלה זכו לתשומת לב של סולימאן אבן מוחמד אבן ג'וריר משבט בני חאלד, העומד בראש שבטי אלחאסה וקטיף, שהחזיק השפעה משמעותית בנג'ד. אבן ג'וריר איים על אבן מועמר שהוא לא יאפשר לו לגבות מס קרקעות תמורת כמה נכסים שהיו בבעלותו של אלחאסה אם הוא לא יהרוג את אבן עבד אלוהאב. אמנם אבן מעמר סירב לעשות זאת, אך אבן עבד אלוהאב נאלץ בכל זאת לעזוב.

ההסכם עם אבן סעוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סילוקו מן אלעוינה, אבן עבד אלוהאב הוזמן להתיישב בא-דרעיה השכנה על ידי השליט שלה מוחמד אבן סעוד. עם הגיעו לא-דרעיה, הסכימו מוחמד אבן סעוד ומוחמד אבן עבד אלווהאב כי יחד, הם יחזירו את הערבים אל עקרונות ה"אמת" של האסלאם כפי שהם ראו אותם. ההסכם, שנחתם בשנת 1744 ובעקבותיו נכבש חבל נג'ד, היווה את תחילתה של המדינה הסעודית הראשונה (אמירות א-דרעיה) והמנוע הדתי-אידאולוגי לפעולתה. אמירות זו פעלה עד לשנת 1818 והיוותה את הבסיס לערב הסעודית של היום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]