מודל אוטו-רגרסיבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מודל אוטו-רגרסיבי (באנגלית: autoregressive model) או בקיצור AR, הוא משפחת מודלים המשמשים לייצוג סדרה עתית של תהליך סטוכסטי, בו ערך המשתנה המנובא בעל נקודה בזמן, , תלוי ליניארית בערכי אותו המשתנה בזמנים קודמים, וברכיב רעש. המודל משמש לייצוג, לחיזוי, ולניתוח תהליכים אקראיים בעלי תלות עתית.

הגדרה ותכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסימון מייצג מודל אוטו-רגרסיבי מסדר , המוגדר באמצעות הביטוי:

כאשר מייצג את ערך המשתנה בזמן , מייצג את מספר הנקודות בזמן לפני המשמשות לניבוי, הוא פרמטר חופשי המשוערך עבור ערכי בנקודות בזמנים שלפני , הקובע את משקלם בניבוי ו- מייצג רכיב של רעש לבן בנקודה בזמן .

"Figure has 5 plots of AR processes. AR(0) and AR(0.3) are white noise or look like white noise. AR(0.9) has some large scale oscillating structure."
באיור זה מוצגים 5 סדרות עתיות. העליונה מציגה סדרה המורכבת מרעש בלבד (AR0), לאחריה שתי סדרות של מודל AR מסדר 1 ושתי סדרות מסדר 2. הסדרות בתוך כל סדר נבדלות זו מזו בערכי ה-.

משוואה זו ניתנת לכתיבה באמצעות אופרטור ה-LAG (אנ') באופן הבא:

. עבור המקרה הפשוט עבורו , ניתן לכתוב את המודל כך: במקרה זה, תלוי באופן ישיר רק בערכו בנקודת הזמן הקודמת לו , וברעש. עם זאת מאחר ותלות זו קיימת לכל הנקודות בזמן, אז גם נקודות שלפני , יהיו בעלות כושר ניבוי של-, כלומר הקורלציה ביניהן תהא גדולה מאפס בערכה המוחלט. לדוגמה . תכונה זו נכונה גם לסדרים גדולים מאחד. לכן' עבור ניתוח סדרה עתית באמצעות מודל , שימוש בתרשים פונקציית אוטו-קורלציה חלקית (אנ') (או בקיצור PACF) יעיל לקביעת הסדר במקרים רבים. גרף זה, מציג את המתאם חלקי של כל פעם עם נקודה אחרת הקודמת בזמן , בניכוי המתאמים עם שאר הנקודות שבין זמן לזמן .

הרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למודל AR הוצעו עם השנים מספר הרחבות. מהחשובות שבהן ניתן למנות את מודל ARMA (אנ'), המשלב יחד עם AR גם תלות בין רכיבי הרעש של המשתנה בזמנים שונים, באופן דומה לתלות המוצגת במודל Moving-average (אנ'), כמו גם את מודל ARIMA (אנ'), מודל המרחיב את מודל ARMA גם למקרים לא סטיונריים, כלומר כאלו עם שונות ותוחלת המשתנים בזמן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Hyndman, R.J., & Athanasopoulos, G. (2021) Forecasting: principles and practice, 3rd edition, OTexts: Melbourne, Australia. OTexts.com/fpp3.