מברגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מברגת אימפקט מתוצרת מקיטה

מברגה היא כלי עבודה חשמלי או נטען שמשמש להברגת ברגים ולעיתים גם לעבודות קידוח קלות.

סוגי מברגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם סוגים שונים של מברגות, ישנן מברגות חשמליות שהפעלתן מחייבת חיבור קבוע לחשמל וישנן מברגות נטענות שבעזרתן ניתן לבצע עבודות ללא חיבור לחשמל. סוג נוסף של מברגות, הוא מברגות המונעות באמצעות מדחס היוצר לחץ אוויר, שימוש במברגות אלו נעשה בעיקר במוסכים ובייחוד בפנצ'ריות.

  • מברגת קלאצ' (מצמד) חשמלית - בסוג מברגה זה המנוע מייצר סיבוב של הביט המחובר לראש המברגה וכך מבריג את הבורג למקומו. בסוג מברגה זה, כאשר ההברגה נעשית קשה, מתבצע ניתוק בין המנוע לגיר המברגה (קלאצ') והמברגה מפסיקה לעבוד על מנת למנוע עומס יתר על המנוע. יתרונה של מברגה זו הוא בהברגות שמצריכות יותר דיוק ועדינות כיוון שאפשר לבחור את עוצמת העבודה של המברגה בצורה יותר מדויקת מאשר מברגת אימפקט. במברגות קלאצ' ראש המברגה יהיה בדרך כלל פוטר שגודלו משתנה ולרוב מגיע עד 10 מ"מ.
  • מברגת אימפקט חשמלית - כמו במברגת קלאצ' המנוע החשמלי מייצר סיבוב וכך מבריג את הבורג. אולם, במברגת אימפקט משולב אלמנט ייחודי וכאשר העומס גדל, המנוע מייצר פולסים של כוח באמצעות מנגנון הלימה בכיוון ציר הסיבוב. באמצעות מנגנון זה, מברגת האימפקט מתאימה לפרוייקטים מסובכים יותר. במברגות אימפקט ראש המברגה בדרך כלל יהיה מחבר רבע אינץ'.[1]
  • מברגון חשמלי - בסוג זה יש למברג מנוע חשמלי קטן וחלש והוא משמש בעיקר לצורך עבודות קטנות וקלות. המברג מעוצב לרוב בצורת מברג ידני ובגודל קומפקטי.

מינוחים נפוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מומנט פיתול - מומנט פיתול הוא נתון המבטא כמה כוח סיבובי יכולה המברגה להפעיל. בישראל ועוד מדינות נמדד בNm (ניוטון-מטר). ככל שמומנט הפיתול יותר גבוה, כך המברגה עשויה להיות גדולה ויקרה יותר.
  • מהירות סיבוב - נתון המבטא מהי מהירות הסיבוב המירבית של המברגה. בהברגות עדינות שמצריכות יותר דיוק, מומלץ לבחור במהירות סיבוב נמוכה.

למברגות ישנן תכונות שונות המותאמות לייעוד העבודה הרצוי.

חלקים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפסנית (אֶחֶז המקדח, פוּטר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפסנית היא ראש המברגה, החלק אליו מתחברים המקדחים השונים.

ישנן מספר תכונות עיקריות:

  • קוטר התפסנית. כלומר, הקוטר המרבי של מקדח שהוא מסוגל לאחוז.
  • סוג הנעילה. ישנן מברגות שאוחזות את המקדח על ידי הידוק ידני, לעיתים בעזרת מכשיר מיוחד להידוק המקדח ("מפתח תפסנית"), ישנן מברגות שהנעילה בהן היא חשמלית וישנן מברגות שבהן לפיתת המקדח נעשית על ידי משיכת התפסנית לאחור והכנסת המקדח. כך, המקדח נתפס בצורה מכנית חזקה.

מתגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל מברגה ישנם מספר מתגים השולטים על פעולת המברגה, ביניהם נפוצים:

  • מתג הפעלה - צורתו כצורת הדק והוא מורכב על ידית האחיזה. במרבית המברגות כיום עצמת הלחיצה על מתג ההפעלה משפיעה באופן ישיר על מהירות הסיבוב של המברגה.
  • מתג שינוי כיוון הסיבוב - למתג זה ישנן שני מצבים: פנימה (ימינה, Right) והחוצה (שמאלה, Left) כאשר המברגה מכוונת על מצב "פנימה" הבורג יוחדר לתוך החומר שאליו מתבצעת ההברגה ואילו כאשר המברגה מכוונת על מצב "החוצה" הבורג יישלף אל מחוץ לחומר הזה.

מנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל מברגה ישנו מנוע חשמלי היוצר את הסיבוב של ראש המברגה. עצמת המנוע משתנה ממברגה למברגה בהתאם לאפיון וייעוד העבודה. במנועים מסורתיים יותר, מעבר המידע מתרחש על ידי מוליכים (בדרך כלל פחמים כמו גרפיט) שסוגרים מעגלים חשמליים תוך כדי סיבוב המנוע. אמנם, הפחמים גורמים לאיבוד אנרגיה ולמנועים גדולים יותר וכמו כן, יש להחליף את הפחמים מידי פעם. ישנם מנועים חדישים בהם מחליפים רכיבים אלקטרוניים את הפחמים (מנוע ללא פחמים, באנגלית: Brushless) וכך אפשר לבנות מנועים יעילים וקטנים יותר. מנועים אלו יהיו בדרך כלל יותר יקרים לייצור ולקנייה.[2]

סוללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מברגות המבוססות על עבודה ללא חיבור חשמל קבוע פועלות על באמצעות אנרגיה האגורה בסוללות. מרבית המברגות כיום משתמשות בסוללות ליתיום בנות 2.4-20 וואט והמספקות זמן עבודה המשתנה בהתאם לאינטסיביות העבודה בכלי. כמו כן, גודל הזרם המירבי (אמפר) משתנה ובדרך כלל יהיה בין 1.5 ל8 אמפר, למרות שיש סוללות שמסוגלות להעביר יותר זרם.

מקדחים - Bit[עריכת קוד מקור | עריכה]

למברגה ניתן לחבר סוגים שונים של מברגים ומקדחים. השימוש הנפוץ ביותר הוא במקדחים בעלי צורה של מברג המשמשים להברגה ומכונים "ביטים" במגוון צורות בהתאם לחריטה השקועה שבראש הבורג. בנוסף לזאת ישנם מקדחים המשמשים לקידוח בסוגי חומר שונים וישנם ראשים המשמשים לשיוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מברגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כל מה שרצית לדעת על מברגת אימפקט, באתר www.maariv.co.il
  2. ^ מה זה מנוע בראשלס, באתר www.argentools.co.il
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.