מאקרו (תכנות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
עורך המאקרו jEdit

במחשבים, מאקרו היא תוכנה או תת-תוכנה המאפשרת למשתמש הקצה להגדיר סדרת פקודות הניתנת למחשב כפקודה אחת. פקודה זו ניתן להפעיל בעזרת לחיץ חדש שהמשתמש הגדיר, צירוף מקשי קיצור חדש, מתוך תפריט תוכנת המאקרו, או בדרכים נדירות יותר (כמו בעזרת שעון המחשב).

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חיסכון בזמן ובמאמץ עבור משתמש שגילה שהוא חוזר שוב ושוב על אותה סדרת פעולות. חיסכון זה בזמן ובמאמץ דרוש במיוחד למשתמשים שלקותם מאיטה אותם או דורשת מהם להשקיע מאמץ גופני או מנטלי רב יותר מזה שמשקיעים משתמשים חסרי לקות בתפעול המחשב.
  • מניעת שגיאות בהפעלה של סדרת פעולות שהמשתמש גילה שהיא חוזרת ושהוא נוטה לשגות ביישומה. מניעת שגיאות כאלה נחוצה במיוחד למשתמשים שלקות גופנית (כמו רעד באצבעות) או לקות קוגניטיבית מגבירה את הסיכוי שלהם לטעות בהפעלת המחשב.
  • הגדרת דרך הפעלה חדשה לפקודות קיימות: היכולת להגדיר מקשי קיצור ולחיצים מאפשרת שימוש בתוכנות המאקרו למטרה זו מלבד הגדרת סדרת פקודות כפקודה אחת. יש להגדיר סדרת פקודות בת פקודה אחת כפקודה חדשה בעזרת המאקרו. שימוש זה הופך פקודה שגרתית שלא נוח להפעיל לפקודה שגרתית שכן נוח להפעיל. הגדרת דרך הפעלה חדשה לפקודה קיימת חשובה במיוחד לאנשים שבשל לקותם (למשל, לקות ראייה) לא נוח להם להפעיל פקודה קיימת (למשל, קשה להם לאתר לחיצים והם מעדיפים מקשי קיצור)
  • עקיפת מגבלות של תוכנות המחשב שנוצרו בשל עיצוב לקוי או באופן מכוון.

דרכי הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מספר דרכים להגדיר סדרת פקודות כפקודה חדשה בעזרת תוכנת מאקרו:

  • הקלטה – סרגל תוכנת המאקרו מכיל לחיץ הקלטה ולחיץ הפסקת הקלטה. כל הפעולות שהמשתמש עושה בין הלחיצה על הלחיץ הקלטה לבין הלחיצה על ההפסקה יוגדרו בתור פעולתה של הפקודה הבודדת החדשה.
  • תכנות קל (במידה וצריך תכנות ממושך, מעמיק או כזה שדורש מיומנות, אזי לא מדובר בהפעלת תוכנת מאקרו אלא בתכנות לכל דבר).
  • הקלטה ועריכה בעזרת תכנות קל – אחרי שמקליטים סדרת פעולות שתוגדר כפעולה בודדת, ניתן להורות לתוכנת המאקרו שתציג את סדרת הפעולות הזו כסדרת פקודות בשפת תכנות – דהיינו קוד תכנות. מי ששולט בשפת התכנות של תוכנת המאקרו יכול לערוך את הקוד.

דוגמאות להגדרת סדרת פקודות כפקודה חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אדם המעוניין לשלוח עותק ממכתב אלקטרוני לאלפי כתובות המצויות ברשימה לא יכול לעשות זאת בעזרת פעולה בודדת של שליחת מכתב והעתקת כל הרשימה לכתובת השולח משום שספק האינטרנט הגביל פעולה זו כדי להתגונן משולחי דואר זבל. על כן אותו אדם יכול להגדיר שתוכנת המאקרו תשלח בלחיצת כפתור את המכתב לעשרים הכתובות הראשונות שברשימה, תמחק את עשרים הכתובות האלה מן הרשימה כך שהכתובות הבאות אחריהן יהיו הראשונות ברשימה. כמו כן הוא יכול להגדיר שתוכנת המאקרו תפעיל בלחיצת כפתור אחת חמישים פעמים את סדרת הפקודות הקודמת.
  • אדם שמבלבל את סדר האותיות במילים רבות בשל דיסגרפיה, אינו מסתפק בזה שמעבד התמלילים יסמן את שגיאות הכתיב שלו בקו אדום תחתון. זאת משום שיש לו גם דיסלקסיה והוא מבזבז זמן רב על ניתוח הכתיב השגוי לצורך תיקונו. אותו אדם יתקין גם תוכנת הקראה על המחשב שלו ותוכנה זו תקריא כל מה שמסומן במעבד התמלילים. הוא מעוניין בפעולה פשוטה שבלחיצת כפתור מקריאה את המילה האחרונה בתמליל המסומנת בקו אדום תחתי. הוא מעוניין שבלחיצת כפתור אחת מעבד התמלילים יחזיר את הסמן אל שגיאת הכתיב האחרונה (יש פקודה כזו למעבד התמלילים), יסמן אותה בעצמו (במקום שהמשתמש יילחץ על כפתורי החצים ועל השיפט) ויפעיל את צירוף המקשים שמפעיל את תוכנת ההקראה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]