מאגר העמק העגול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאגר העמק העגול
Round Valley Reservoir
מאגר העמק העגול ממעוף המטוס
מאגר העמק העגול ממעוף המטוס
מידע כללי
מיקום קלינטון טאונשיפ, ניו ג'רזי
סוג אגם מלאכותי
מידות
שטח 2,300 אקר
מידע נוסף
מדינות באגן הניקוז ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°36′50″N 74°49′22″W / 40.6139°N 74.8227°W / 40.6139; -74.8227
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאגר העמק העגול בעיירה קלינטון (אנ') שבמחוז האנטרדון (אנ'), ניו ג'רזיארצות הברית, הוא מאגר מים שהוקם בשנת 1960 על ידי רשות המים של ניו ג'רזי שהקימה שני סכרים רחבים והציפה את העמק הגדול. המאגר הוא הגדול ביותר בניו ג'רזי. את שמו הוא קיבל על שם העמק העגול הטבעי אותו הוא מכסה.

מאפיינים, חי ופנאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עומק המאגר מגיע ל-55 מטר, ושטחו עומד על 9.5 קמ"ר. הוא מכיל 55 מיליארד גלוני מים, לשימוש במרכז המדינה. המאגר מפורסם בשל מימיו הכחולים והצלולים. צלילותם של המים מאפשר להביט לתוכם כ-6 מטרים.

במאגר מצויים דגי פורל בשפע. המחלקה להגנת הסביבה בניו ג'רזי (New Jersey Department of Environmental Protection) טוענת כי המאגר הוא המקום גידול הטבעי הדרומי ביותר עבור פורל האגם (אנ'). במי האגם מצויים המינים: בס, פיקרל שרשרתי (אנ')שפמנונאים, צלופח אמריקאי (אנ'), פרקה (אנ')טרוטה חומהטרוטת עין-הקשת ועוד.

בסביבת האגם קיים פארק עם מתקני מחנאות, שחייה ומתקני צלילה. מסלולי הליכה ושבילי אופניים.

"משולש ברמודה" של ניו ג'רזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאגר מכונה "משולש ברמודה" של ניו ג'רזי. זמן קצר לאחר שנפתח האגם לדייג, ב-1972, "נבלע" בו האדם הראשון, ומאז עלה מספר הטובעים בו ל-26 איש. גופותיהם של שישה מהם לא נמצאו עד היום, למרות המאמצים לאיתורם. ב-2006 אף נשכרה צוללת לשם כך, אך לא נמצאו עקבות.

יש שאומרים כי בעת הקמתו של המאגר הוא הוצף על יישובים עם בתים ועצים, ואלו עדיין קיימים בקרקעית האגם. את סיבת הנעדרים הם רואים בהסתבכות גופותיהם בסבך העצים שבקרקעיתו. בעלי תפקיד מטעם הרשויות וחובבי דיג מצביעים על התעלומה בתופעת טבע חריגה של משבי רוח התוקפים בפתאומיות את האגם ומטלטלים בחוזקה את השוהים על פניו. הרוחות נגרמות על ידי ההרים הסוגרים את האגם מכל עבריו, וכל משב רוח שחודר ביניהם - נלכד בשטח האגם. הרוחות הלכודות נעות בסיבוביות מעל המים ויוצרות גלים בגובה של עשרות סנטימטרים. לאורך שפת האגם הותקנו פנסים, שבעת שהאגם הופך לסוער, הם מהבהבים ומתריעים בפני בעלי סירות השוחרים לדוג באגם. התופעה מתרחשת לרוב בשעת הבוקר שבין 10 ל-11. בנוסף לתופעה זו, הטמפרטורה הנמוכה של המים, שבמקומות עמוקים עשויה להגיע גם לטמפרטורה של 10 מעלות צלזיוס, מקררת את האדם שנופל לתוכה עד כדי קבלת הלם, התכווצויות הגורמות לבליעת מים, ואף היפותרמיה. דובר משטרת ניו ג'רזי טוען כי הדבר יכול לקחת 30 שניות בלבד מעת הנפילה למים. לדברי הרשויות, טמפרטורת האגם גורמת גם לגופים שבו להישאר מתחת לפני המים, משום שבטמפרטורה זו הגופים לא מתפרקים ולא משחררים גזים שמסוגלים להרים אותם לפני המים. רונדה קווין, פרופסורית מאוניברסיטת סיטון היל (אנ'), שמבקרת את המקום באופן קבוע, רואה גורם נוסף לטביעה הקטלנית הגבוהה במקום; צורתו העגולה, המקשה על השוהה בתוכו למצוא את כיוונו ולאמוד את המרחק הנכון אל שפת האגם. לדבריה, אף שחיינים מיומנים יתקשו לשחות באגם בתנאים קשים אלו.[1]

למרות הסכנה והתעלומה שבאגם, דייגים חובבים ממשיכים לבוא אל האגם ולדוג ממגוון דגיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]