לעולם לא עוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבן חקוק בשבע שפות - "לא עוד!"
אנדרטה במחנה דכאו ועליה הכיתוב "לעולם לא עוד" ביידיש (קיינמאל מער), בצרפתית (Plus jamais), באנגלית (Never Again), בגרמנית (Nie wieder) וברוסית (Больше никогда)

לעולם לא עודיידיש: קיינמאָל מער; באנגלית: Never Again; ברוסית: Никогда больше; בפולנית: Nigdy Więcej) הוא ביטוי המתאר לקח שלמד העם היהודי מהשואה ולפיו אסור שפשע כזה - רצח עם גזעני, אכזרי ושיטתי - יתרחש בשנית.

בהקשר למדינת ישראל הביטוי משמש כמוטו לאחת ממטרות הקמתה: הבטחת ביטחון העם היהודי ודאגה לכך שרצח עם שיטתי כנגד העם היהודי לא יתרחש בשנית. הביטוי נפוץ בהקשר של צבא יהודי והגנה עצמית, כאשר ההקשר הוא שכוח יהודי לוחם וחמוש יבטיח שהעם היהודי לא יעמוד שוב חסר מגן. הביטוי משמש גם כהצדקה להתחמשות של ישראל והפעלת צה"ל למרות ביקורת בינלאומית. בין השאר נטען שהנשק הגרעיני שלכאורה יש לישראל נועד להבטיח ש"לעולם לא עוד" יעמדו היהודים, ובפרט ישראל, בפני השמדה, וזאת על ידי הרתעה אסטרטגית וברירת שמשון.

הביטוי משמש גם מוטו לצבאיות היהודית ונפוץ בנאומים מדיניים, טקסי זיכרון,[1][2] בעיתונות, במאמרי דעה, בפרסומים שונים ועוד.
הביטוי גם נמצא בשימוש בקרב ארגונים שונים, בהם הליגה להגנה יהודית; בשנת 1971 כתב מנהיג הליגה, הרב מאיר דוד כהנא, את ספרו הראשון וקרא לו בשם "Never Again". להקת המטאל Disturbed כתבה שיר בשם "Never Again" שנושאו הוא השואה ומניעת שואה נוספת נגד העם היהודי. בשנת 2000 יצא ספרו של ההיסטוריון מרטין גילברט: Never Again: A History of the Holocaust.

יש המכלילים אותו למוסר השכל אוניברסלי: על הקהילה הבין-לאומית להבטיח ולפעול שרצח עם לא יתרחש בשנית, כפי שהתרחשה השואה. כך למשל עשה שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי שימוש בביטוי "לעולם לא עוד" בהתייחס לצורך של ארצות הברית להגיב צבאית על המתקפה בנשק כימי בסוריה שביצע נשיא סוריה בשאר אל-אסד.[3]

הרב מאיר כהנא בספרו "הליגה להגנה יהודית" כתב פרשנות נוספת לביטוי זה: ”הסיסמה המחשמלת "לעולם לא עוד" לא נועדה להכריז שלא תתרחש עוד פעם שואה. לא ייתכן להצהיר דבר כזה, כי המציאות היא שכל עוד שוכנים יהודים בין לא-יהודים, יש סכנה שתהיה שואה. אלא, פירוש הסיסמה הוא שאם, חס ושלום, תהיה עוד שואה או גילוי אנטישמיות אחר, לעולם לא תחזור על עצמה אותה פסיביות אדישה ופחדנית מצד אחים יהודיים — "לעולם לא עוד" שערוריית שתיקה. את הייעוד הזה היצבנו לעצמנו, וכך יצא לדרך המאבק למען יהודי ברית המועצות”.[4]

ב-7 באוקטובר 2023, בעקבות מתקפת הטרור של חמאס על ישראל בה אלפי מחבלים טבחו וביצעו פשעים נגד האנושות בכ-1,145[5] ישראלים וחטפו 253 בני אדם נוספים - בהם קשישים, נשים וילדים - הואר שער ברנדנבורג בברלין בצבעי דגל ישראל. ב-9 בנובמבר הואר השער בצבעי כחול-לבן ועליו היה כתוב "לעולם לא עוד זה עכשיו!" בגרמנית.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לעולם לא עוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]