לניאקיאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לניאקיאה במרכז התמונה. החץ עם הכיתוב ברוסית מסמן את מיקומה של גלקסיית שביל החלב

לניאקיאהאנגלית: Laniakea) היא קבוצת צבירי העל הכוללת את צביר-על הבתולה שבה שוכנת הקבוצה המקומית שבתוכה גלקסיית שביל החלב. הקבוצה כוללת כ-100,000 גלקסיות אשר מתפרסות על מרחק של 520 מיליון שנות אור (160 מיליון פארסק).

היא הוגדרה בספטמבר 2014 כשקבוצה של אסטרונומים מאוניברסיטאות הוואי וליון פרסמו דרך חדשה להגדיר צבירים לפי מהירות הגלקסיות אשר שוכנות בהם. ההגדרה החדשה של קבוצת צבירי העל המקומית מסווגת את צביר העל המקומי, צביר על הבתולה כחלק מקבוצת צבירי העל המקומית.

מסתו של הצביר היא 1017 מסות שמש, מסה גדולה פי מאות אלפים מאשר מסת הגלקסיה שלנו, כמעט כמו מסת קבוצת צבירי העל שעון המטוטלת (אנ') .

מאפיינים של הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצביר מחולק לארבעה חלקים עיקריים:

הצבירים המסיביים ביותר בקבוצת צבירי העל המקומית הם: הבתולה, הידרה, קנטאורוס, Abell 3565, Abell 3574, Abell 3521, פורנקס, ארידאנוס, ונורמה.

צביר העל כולו מורכב מ-300 עד 500 צבירי גלקסיות קבוצות מוכרים. המספר האמיתי יכול להיות גדול בהרבה מכיוון שרק צבירי העל הידועים יכולים להיראות מהאזור אשר בו אנו נמצאים בשביל החלב.

קבוצות צבירי על הם מהמבנים הגדולים ביותר הידועים ביקום אך גבולותיהם קשיים להגדרה, במיוחד אם אתה נמצא בתוכם.

טלסקופי-רדיו שימושיים לגלות את התנועות של גלקסיות מקומיות.

בתוך קבוצת צבירי הגלקסיות שבו אנו נמצאים רוב הגלקסיות מופנות לכיוון מרכז הקבוצה, לכיוון מרכז מסה.

במקרה של קבוצת צבירי העל המקומית מוקד המשיכה נקרא המושך הגדול, הוא משפיע על תנועת הגלקסיות בקבוצה המקומית (אשר בה נמצאת בין היתר שביל החלב) ועל תנועת שאר הצבירים בקבוצת צבירי העל המקומית.

בניגוד לעצמים המרכיבים אותה, קבוצת צבירי העל המקומית אינה מחוברת בעזרת כוח גרביטציוני והיא צפויה להיקרע לגזרים על ידי האנרגיה האפלה.

שיטת גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרך החדשה לניתוח תנועת גלקסיות, להבחין בתנועה המוזרה של התפשטות היקום מסנן וינר, אשר עובד בשביל מציאת מיקום של עצמים, המאפשר ניתוח בקרבה של 92 מיליון פארסק (300 מיליון שנות אור) ומראה תבניות זרימה.

קבוצת צבירי העל המקומית נראית מתקדמת לכיוונה של קבוצת צבירי העל שפלי (אשר נקראת על שמו של הרלו שפלי), מה שיגרום להן ככל הנראה להפוך בעתיד לקבוצת צבירי על אחת.

האסטרונום הדרום אפריקני טוני פרל טען בשנת 1988 שהסחה לאדום של צביר על הבתולה ושל צביר העל הידרה-קנטאורוס תגרום להם להפוך לצביר על אחד.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצות צבירי העל השוכנים ליד קבוצת צבירי העל המקומית הם: צביר העל שפלי, צביר העל הרקולס, צביר העל קומה, וצביר העל פרסאוס-מזל דגים (Perseus-Pisces).

הגבולות של צבירי העל השכנים וקבוצת צבירי העל המקומית אינם ברורים כך שאין יודעים היכן בדיוק נגמר כל אחד מהצבירים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]