לוח מחוונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוח מחוונים במכונית מדגם מרצדס SLK200
לוח מחוונים בעל תצוגה אנלוגית במכונית מדגם סיטרואן קסנטיה מעוטר במסגרות כרום. ניתן לראות מימין: מד דלק, מד סל"ד, מד מהירות (בקמ"ש) כולל אודומטר (מד מרחק נסיעה) עם תצוגה דיגיטלית (לא פעיל), מד חום נוזל קירור מנוע וחיווי תיבת הילוכים. ניתן לראות נורת חיווי דלת פתוחה בצבע אדום (בתחתית מד הסל"ד). כמו כן, ישנן נורות חיווי רבות אותן לא ניתן לראות בתצלום
לוח תצוגה והפעלה על הגה של מכונית פורמולה
לוח מחוונים של אופנוע סוזוקי היאבוסה

לוּחַ מַחְוָנִים (מכונה גם דֵּאשְׁבּוֹרְד, מאנגלית: dashboard) הוא לוח בקרה המצוי בכלי רכב, לנגד עיני הנהג, וכולל מחוונים (אנלוגיים או דיגיטליים) המציגים לנהג את נתוני מאפייני הנסיעה של הרכב, כגון מהירות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני המצאת המכונית שימש לוח, שהיה לרוב עשוי מעץ או מחתיכת עור, את רוכבי הכירכרות להגנה מפני שלג, עפר ואבנים שהועפו עליהם מאוכפי הסוסים בעת רכיבה. לוחות אלו היו מונחים לפני הרוכב וחסמו את העפר מפניהם ואיפשרו להם רכיבה נוחה ובטוחה יותר.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברכבים הראשונים הוצגו לוחות שלא כללו נתונים בסיסיים לרבות מד מהירות, מד דלק וכדומה, אלא הכילו לרוב רק סוויץ' (חור הכניסה למפתח המכונית, המשמש להתנעתו). לעומת זאת, כשהתפתחה תעשיית מרוצי המכוניות, שחייבה תצוגת נתונים חיונית במכוניות מרוץ, לוח המחוונים הכיל מחוונים לנהג. כתוצאה מכך, תעשיית המכוניות הכללית הושפעה כולה וכיום כל מכונית מכילה לוח מחוונים המציג לנהג נתונים בסיסיים: מד מהירות, מד דלק, נורות הבהוב, ומד הילוכים. כמו כן, לוח המחוונים מכיל עוד שלל נתונים ואזורי תצוגה המשתנים ממכונית למכונית.

לשם ראייה ברורה, ההגה מעוצב בצורה "חלוּלה", בניגוד להגה שהיה מעוצב בצורת עיגול מלא בראשית תעשיית המכוניות.

במכוניות מרוץ, לרבות מכוניות הפורמולה אין לוח מחוונים - נתוני הרכב מוצגים בתצוגה דיגיטלית על גבי ההגה, שאף הוא מעוצב בצורה שונה ומכיל כפתורי הפעלה ושליטה.[1]

תצוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תצוגה אנלוגית -הלוח הנפוץ שמורכב משעונים אנלוגיים ומחוגים שונים. המציגים את מהירות, סל"ד, וכמות הדלק.
  • לוח מחוונים דיגיטלי - הלוח נשלט על ידי מחשב ומציג נתונים מדויקים בתצוגה דיגיטלית ומספרית מדויקת המוארת בשיטת תצוגה אלקטרופורטית - טכנולוגיית תצוגה היוצרת תמונות על גבי מסך על ידי סידור חלקיקי צבען. תצוגה מסוג זה מכונה לעיתים "נייר אלקטרוני", בשל מראה הדומה לנייר ובשל צריכת החשמל הנמוכה שלה. נפוצה גם תצוגת נתונים על הלוח על ידי שימוש בפיקסלים. כמו כן, יש לוחות בקרה הנשלטים על ידי מפעיל המשתמש במחשב, אך ישנם גם לוחות שמתודרכים ומשתנים על ידי מחשב המכונית.

ברוב המכוניות והאופנועים ישנו שילוב בין שני הסוגים.

דגמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר הכילו לוחות מחוונים רק רכיבים להצגת נתונים בסיסיים: מד מהירות, מד דלק ומד הילוכים.

כיום, יש שלל דגמים וסוגים של לוחות מחוונים המעוצבים בסגנונות שונים ומכילים שלל אמצעי מותרות שלא מחייבים בעת נסיעה: לוח המחוונים יכול לכלול שעון, מסך בו מותקנת תוכנת GPS מובנית, פאנל אודיו - המכיל רדיו ומאפשר קליטת דיסקים, קלטות אודיו ועוד. בלילה, מצוידים לוחות אלו בנורות הארה המאפשרות ראייה ברורה של נתוני הנסיעה. ישנם כמה לוחות המכילים חומר זרחני המחזיר אור, כדי להציג טוב יותר את נתוני הנסיעה בעת נסיעה בלילה.

כמו כן, גם העיצובים של לוחות אלו משתנים ממכונית למכונית. בכמה סוגי מכוניות ישנה מן בליטה עליונה המשמשת כמעין גג ללוח המחוונים, דבר הנועד להצל על הלוח ביום ולמנוע מקרני השמש לעמעם את תצוגתו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Dashboard of an F1 car. f1technical.net