כרמן ריינהרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרמן ריינהרט
Carmen Reinhart
לידה 7 באוקטובר 1955 (בת 68)
הוואנה, קובה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק אוניברסיטת מרילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד הכלכלן הראשי של הבנק העולמי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס הכלכלה של המלך חואן קרלוס (2018)
  • Clarivate Citation Laureates (2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.carmenreinhart.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כרמן מריה ריינהרטאנגלית: Carmen Reinhart, נולדה ב-7 באוקטובר 1955) היא כלכלנית אמריקאית ילידת קובה, ופרופסור לכלכלה בינלאומית בבית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת הרווארד. בעבר כיהנה בתפקידים בכירים באוניברסיטת מרילנד, בלשכה הלאומית למחקר כלכלי ובמוסדות מחקר כלכליים נוספים, בעיקר כאלה העוסקים בקשרים מסחריים בין ארצות הברית לקובה ולמדינות אמריקה הלטינית.

פרסמה מאמרים רבים בנושאי כלכלה. במאי 2020 מונתה לתפקיד הכלכלנית הראשית של הבנק העולמי.

ריינהרט מדורגת בין הכלכלנים המובילים בעולם, בהתבסס על פרסומים וציטוטים מחקריים. זכתה בפרס מטעם חואן קרלוס הראשון, מלך ספרד, בתחום הכלכלה, וכן בפרס על שם אדם סמית מטעם האיגוד הלאומי לכלכלה עסקית בארצות הברית.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם כרמן מריה קסטליאנוס בהוואנה, קובה, והיגרה לארצות הברית עם משפחתה בגיל 11. הם התגוררו בפסדינה, קליפורניה, ולאחר מכן בדרום פלורידה, שם גדלה. למדה כלכלה בקולג' במיאמי, וסיימה תואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת פלורידה הבינלאומית, תואר שני בכלכלה באוניברסיטת קולומביה בשנת 1981, ותואר דוקטור באוניברסיטת קולומביה בשנת 1988, בהנחייתו של רוברט מנדל.

ריינהרט החלה לעבוד בשנת 1982 בחברת Bear Stearns (אנ') ולאחר שלוש שנים מונתה לכלכלנית הראשית בחברה. בשנות התשעים מילאה מספר תפקידים בקרן המטבע הבינלאומית, בהם סמנכ"לית מחלקת המחקר. משנת 2012 ריינהרט מרצה כפרופסור לכלכלה בינלאומית בבית הספר למדע המדינה על שם ג'ון פיצג'רלד קנדי באוניברסיטת הרווארד. כמו כן נמנית בין חברי המועצה המייעצת של המכון למחשבה כלכלית חדשה.

בשנים גם 2011 ו-2012 נכללה בדירוג 50 הכלכלנים המשפיעים ביותר של כתב העת Bloomberg Markets (אנ').

במאי 2020 מונתה לתפקיד הכלכלנית הראשית של הבנק העולמי.

ריינהרט נשואה ואם לבן.

מחקר ופרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריינהרט ופרסמה מאמרים מחקריים במגוון נושאים כלכליים, בהם מקרו-כלכלה, מימון בינלאומי, תזרימי הון בינלאומיים, בקרת הון, אינפלציה, משברי חוב בנקאיים ומדינתיים, קריסות מטבע וזיהום כלכלי (אנ'). מאמריה התפרסמו בכתבי עת מובילים, בהם Quarterly Journal of Economics, וכן בעיתונים כלכליים כלליים, בהם האקונומיסט, וול סטריט ג'ורנל, וושינגטון פוסט וניוזוויק.

כרמן ריינהרט פרסמה בשנת 2011, ביחד עם קנת' רוגוף, את הספר "הפעם זה אחרת: שמונה מאות שנים של איוולת פיננסית"[1], בו הם מציינים קווי דמיון בין משברים כלכליים לאורך ההיסטוריה, הן בכלכלות מתקדמות והן בשווקים מתפתחים. הספר תורגם ליותר מ-20 שפות וזכה בפרס על שם פול סמואלסון.

ריינהרט ורוגוף חקרו את המשבר הכלכלי העולמי (2008) והשוו בינו לבין משברים כלכליים אחרים שהיו בשנים 1982, 1991 ו-2000[2].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאמר של ריינהרט ורוגוף משנת 2010 בשם "Growth in a Time of Debt" הם בודקים עד כמה יעילה מדיניות של צמצום כלכלי, או צנע, בכלכלה שבה יש מדיניות פיסקלית ללא חוב חיצוני. המסקנות העיקריות במאמר מתייחסות ליחס שבין חוב חיצוני לתוצר מקומי גולמי. על פי הנתונים שהובאו במאמר, יחס של 60% פוגע מעט בצמיחה הכלכלית, ואילו יחס של 90% פוגע בה קשות וגורם להאטה בצמיחה של כ-50%.

כלכלנים רבים לא הסכימו עם מסקנות המאמר, וטענו שהוא התבסס על נתונים חלקיים או שגויים[3]. בנוסף לכך התגלו בו טעויות מתודולוגיות וחישוביות. ריינהרט ורוגוף טענו כי מסקנותיהם נותרו בתוקף, למרות הטעויות, וגם כלכלנים רבים אחרים סברו כך[4]. בשנת 2013 התנצלו ריינהרט ורוגוף על הטעויות החישוביות, וכן פרסמו מאמר מתוקן עם נתונים מעודכנים, ומיתנו בו את המסקנה הסופית[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כרמן ריינהרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חנן שטיינהרט, ‏הפעם זה ייגמר אחרת? מגזר ההייטק שוב התנתק מהמציאות, באתר גלובס, 28 ביולי 2018.
  2. ^ אורי פסובסקי, "בעשור הקרוב יהיה הרבה יותר קשה לעשות כסף", באתר כלכליסט, 21 בפברואר 2015.
  3. ^ דין בייקר, האם הנהגת צנע מועילה לכלכלה?, באתר כלכליסט, 23 באפריל 2013.
  4. ^ אתר למנויים בלבד ראגורם ראג'אן, קרוגמן טעה במתקפתו על ריינהרט ורוגוף, באתר TheMarker‏, 19 באוגוסט 2013.
  5. ^ יונתן קירשנבאום, ‏בנק ישראל מזהיר מהחוב ומסתמך על מאמר שנוי במחלוקת, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 2 בפברואר 2021.