כנופיית המקלות בגלגלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כנופיית המקלות בגלגלים
The Monkey Wrench Gang
כריכת הספר במהדורה המקורית
כריכת הספר במהדורה המקורית
כריכת הספר במהדורה המקורית
מידע כללי
מאת אדוארד אבי
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן אנרכיסטי
הוצאה
הוצאה Lippincott Williams and Wilkins עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Lippincott Williams & Wilkin
תאריך הוצאה 1975
מספר עמודים 352
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת בבל
תרגום מתן קמינר
סדרה
ספר קודם Black Sun עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא Hayduke Lives
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-397-01084-2
הספרייה הלאומית 002716886
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כנופיית המקלות בגלגליםאנגלית: The Monkey Wrench Gang – מילולית "כנופיית מפתח הצינורות") הוא רומן שנכתב על ידי הסופר האמריקאי אדוארד אבי (1989-1927) ויצא לאור בשנת 1975.

הרומן, המוּכּר ביותר בין ספרי הסיפורת של אדוארד אבי, עוסק בפעולות חבלה מכוונות כנגד ציוד מכני הנדסי ותשתיות, שנועדו לעצור פעולות המזיקות לסביבה הטבעית בדרום-מערב ארצות הברית ולמחות כנגדן. השפעתו הייתה כה רבה עד שהמונח "monkeywrenching" (הטיה של Monkey Wrench – "מפתח צינורות") מסמל כיום בארצות הברית לא רק חבלה ונזק למכונות, אלא גם כל חבלה, אקטיביזם, יצירת חוקים או הפרתם שנועדו לשמר את הטבע הבראשיתי, את המרחבים הפתוחים ואת המערכות האקולוגיות.

הספר יצא בכמה מהדורות. ב-1985, עשר שנים לאחר צאת המהדורה המקורית לאור, הוציאה הוצאת דרים גרדן פרס (Dream Garden Press) לאור, מהדורה מיוחדת שכללה איורים של רוברט קרמב (Robert Crumb) ופרק שכותרתו "סלדום סין[1] בבית" ("Seldom Seen at Home") שנמחק מהמהדורה המקורית.[2] המהדורה האחרונה באנגלית יצאה לאור ב-2006 בהוצאת הרפר פרניאל מודרן קלאסיקס (Harper Perennial Modern Classics). הספר תורגם לכמה שפות, בהן ספרדית, צרפתית וגרמנית. הספר תורגם גם לעברית על ידי מתן קמינר ויצא לאור בישראל בהוצאת בבל ב-2010.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעת הגיבורים הראשיים בספר הם חריגים חברתיים בעלי תודעה אקולוגית – "סלדום סין" סמית (Seldom Seen" Smith" – סמית "הנראה לעיתים רחוקות"), ג'ק מורמוני[3] המתפרנס מהשטת תיירים בנהר הקולורדו; דוק סארוויס (Doc Sarvis), רופא מנתח מוזר, אבל עשיר וחכם; בוני אבצוג (Bonnie Abbzug), העוזרת הצעירה והסקסית שלו; וג'ורג' וושינגטון היידיוק (George Washington Hayduke), דמות חריגה של לוחם לשעבר בכומתות הירוקות שלחם במלחמת וייטנאם. יחד הם מקימים את הקבוצה שבשם הספר שמטרתה להחריב את מה שהם רואים כמערכת המזהמת והורסת את סביבתם, מערב ארצות הברית. תחילה הם מחבלים בציוד מכני דוגמת בולדוזרים המושארים ללא השגחה במחנות עבודה של הקמת כבישים, ואחר כך מפוצצים גשר בעת שרכבת מובילה פחם המופעלת אוטומטית עוברת מעליו. ככל שהם נעשים נועזים יותר ויותר כך הולכות וסוגרות עליהם רשויות החוק. שלושה מתוכם נלכדים, נשלחים למאסר ובסופו של דבר מתחייבים לבצע שירות למען הקהילה בעיירה מרוחקת, והרביעי, ג'ורג' היידיוק, מצליח להימלט לאחר שהוא מביים את מותו.

הספר זכה לתשבחות בשל הבקיאות בפרטים, יכולת ההבחנה, חוכמת הרחוב, והדיוק בתיאור החיים הרחק מהציוויליזציה. אף שנולד בפנסילבניה התאהב אבי במערב ארצות הברית, בייחוד באזור סביב ארבע הפינות, ונהג לבלות ימים בחיק הטבע.

מנקודת המבט של המאה ה-21 חברי הכנופיה שונים מאוד מהתיאור המודרני של תומכי איכות הסביבה בכלי התקשורת. גיבורי העלילה אוכלים הרבה בשר אדום, נושאים נשק חם, נוהגים ללכלך את שולי הדרך באמצעות השלכת פחיות בירה ריקות ונוהגים במכוניות גדולות (דווח שאבי נהג באופן דומה). גם הדעות הפוליטיות ששם אבי בפי הגיבורים אינן הדעות המקובלות כיום בקרב פעילי איכות הסביבה. הם אינם מאמינים בליברליזם, הם תוקפים בעיקר לבנים, אבל גם אינדיאנים בשל התמכרותם לתרבות הצריכה, והם מזלזלים בארגון שמירת הטבע הגדול ביותר, מועדון סיירה. (למרות עדויות סותרות לעיתים טען אבי "אני ליברל, וגאה בכך" כפי שכתב ב-Abbeys' Road).

עבור חברי הכנופיה האויבים הם אלו המפתחים את דרום מערב ארצות הברית – בוזזים את האדמה, מזהמים את האוויר והורסים את הטבע ואת הטוהר המקודש של עולם המדבר של אבי. השנאה הגדולה ביותר ממוקדת בסכר קניון גלן, מבנה מונוליתי מבטון הסוכר נהר פראי יפהפה, ושאותו שואפים הגיבורים להרוס. אחת מהפסקאות הבלתי נשכחות בספר מתארת את דמות הגיבור סלדום סין סמית כשהוא כורע על גשר קניון גלן הצמוד לסכר ומתפלל ל"רעידת אדמה מדו-יקת" שתסלק את "הפקק הזמני" מנהר הקולורדו.

ייתכן שהספר היה השראה לדייב פורמן (Dave Foreman) ומייק רוסלה (Mike Roselle) להקמת כדור הארץ תחילה! (!Earth First), ארגון שימור סביבה הדוגל בפעולה ישירה, שממליץ לעיתים קרובות ליישם את מרבית פעולות הוונדליזם השוליות המתוארות בספר. קטעים רבים בספר מתארים בפרטי פרטים פעולות של ונדליזם וחבלה, כולל שריפת שלטי חוצות בתחילת הספר והשימוש במתקנים משני מסמרים הבנויים כך שלפחות קצה חד אחד תמיד יפנה למעלה (caltrop) על מנת לגרום לנקר בצמיגי מכוניות המשטרה שרודפות אחרי הגיבורים, על מנת ליצור שלד של מדריך למחבלים פוטנציאליים. הפעולות המתוארות בספר מוגזמות במיוחד, משום שמרבית המכשולים שבהם נתקלים היידיוק ושאר הגיבורים גדולים במיוחד ודורשים לכן גישה מוגזמת. ייתכן שהפעולות המתוארות השפיעו גם על הקמת ארגוני שמירת הסביבה כדוגמת החזית לשחרור כדור הארץ.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • National Observer: "סיפור אגדה וולגרי עצוב, מצחיק, ושופע חיוניות... הוא גורם לך לרצות לצאת ולפוצץ סכר"
  • ניו יורק טיימס: "מאז ש"כנופיית המקלות בגלגלים" יצא לאור הפך מר אבי לגיבור תרבות מחתרתי"
  • וושינגטון פוסט: "אחד מטובי הסופרים העוסק במערב ארצות הברית"
  • Houston Chronicle: "כמה יפה ספרו של אדוארד אבי כנופיית המקלות בגלגלים"

על המהדורה העברית כתב ערן בן ימיני, מייסד ארגון מגמה ירוקה:

אבי אינו סופר טבע והוא לא ייתפס בתיאורים ס'-יזהריים, אבל הוא בהחלט סוגד לטבע. זוהי מבחינתו היצירה המושלמת, שם הדברים עובדים הכי טוב: שם הסירה תחליק בקלילות, שם הוא הצליח ללכת על הסלע החשוף ושם הוא ישן היטב ביערות האורן שליד מכתש סאנסט. כמו כל לודיסט אמיתי, המכונה בשבילו היא האויב האמיתי. אבי מאניש את המכונה ורוצח אותה במו ידיו, וכך מתוך להט הלהבות של המכונה הנופחת את נשמתה נשמע קול עמום של פיצוץ[4]

ספר המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hayduke Lives (היידיוק חי) – ממשיך את הסיפור מנקודת הסיום של הספר "כנופיית המקלות בגלגלים".

עיבודים לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2012 הודיעו הנרי ג'וסט ואריאל שולמן, במאי הסרטים קאטפיש ופעילות על-טבעית 3 על כוונתם לביים עיבוד קולנועי לספר "כנופיית המקלות בגלגלים".[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אחד מארבעת גיבורי הספר, ראו בהמשך
  2. ^ AbbeyWeb: The Monkey Wrench Gang
  3. ^ Jack Mormon - כינוי למי שנולד מורמוני, אבל התרחק מהדת
  4. ^ ערן בן ימיני, "כנופיית המקלות בגלגלים" מאת אדוארד אבי - זעם כנגד המכונה, באתר הארץ, 16 ביוני 2010
  5. ^ IMDb