כלב ים נזירי מצוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןכלב ים נזירי מצוי
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי כלב
משפחה: כלבי ים
שבט: כלבי ים נזריים
סוג: Monachus
מין: כלב ים נזירי מצוי
שם מדעי
Monachus monachus
ארמן, 1779
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כֶּלֶב יָם נְזִירִי מָצוּי (ידוע גם בשם כֶּלֶב יָם נְזִירִי יָם תִּיכוֹנִי; שם מדעי: Monachus monachus) הוא מין בסוג היחידי "Monachus" שבעבר סווג בסוג כלב ים נזירי. זהו אחד היונקים הנדירים ביותר בעולם. מדובר במין כלב הים עם האוכלוסייה הקטנה ביותר מבין כל כלבי הים בעולם. הוא נמצא בסכנת הכחדה, ואוכלוסייתו כוללת רק כמה מאות פרטים בוגרים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלב ים נזירי ים תיכוני הוא כלב הים היחיד שהסתגל לחיים בימים טרופיים וסובטרופיים[3]. הוא פעיל ביום ובלילה וצד בשעות הגאות. חוש השמיעה שלו אינו מפותח, אולם חושי הראייה, ריח ומישוש מפותחים למדי[3]. במים עכורים, נעזרים כלבי הים הנזיריים בשפמם לצורך התמצאות.

כלב ים זה נמצא בחלקים של הים התיכון, במזרח האוקיינוס האטלנטי, ובאזורים אחרים בחוג הסרטן. במהלך המאה העשרים נכחד מרוב מדינות הים התיכון. נקבת כלב הים נמנעת מלהמליט או מלטפל בגוריה בקרבת בני אדם, לכן התגברות הבנייה והתיירות בחופי הים התיכון פוגעת בהתרבותו. דייג יתר בים התיכון הוא גורם משמעותי נוסף המשפיע באופן שלילי על אוכלוסיית כלבי הים.

שרדו שלוש אוכלוסיות עיקריות: אחת בים האגאי באיי יוון וטורקיה, השנייה בארכיפלג הפורטוגלי מדיירה, והשלישית באוקיינוס האטלנטי בגבול מרוקו-מאוריטניה[4]. הקבוצות נבדלות זו מזו ולא תועד קשר ביניהן. מספר אזורים מבודדים יחסית עם תנאים טובים להמלטות וגידול (עם נקרות באזור החוף) הוכרזו כשמורות טבע סגורות לטובת כלבי הים הנזיריים.

ביוון, כלבת הים ארגירו הפכה לאטרקציה, כשהייתה מגיחה לחופיו המתויירים של האי סאמוס, ונשכבת על מיטות החוף כאחת התיירות[5]. הרשויות ביוון דאגו להפריד בינה לבין האוכלוסייה, כדי למנוע נזק הדדי. דווח כי ארגירו פגעה בשתי תיירות בעת שחייתן, ייתכן שתוך כדי משחק. ב-2017 היא נהרגה בירי ודקירה בידי אלמונים[6][7].

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"יוליה", כלבת ים שהופיעה בחופי יפו במאי 2023

בישראל נצפו פרטים בודדים בצפון החוף של הים התיכון, שכנראה הגיעו מחופי לבנון. בשנת 1934 ניצודו אם וגור בחוף דור-הבונים. החוקר ישראל אהרוני מספר שנתפסו אם ושלושה גורים בחוף הכרמל, ומאז נכחדו מנוף הארץ.

בסוף 2009 התקבלו במחמל"י שני דיווחי על כלבי ים שנראו מול החוף. בשנת 2010 צולמה נקבה בשם "מאיה" ליד המרינה בהרצליה. זמן קצר לאחר מכן, נצפה כלב ים נזירי זכר באזור ראש הנקרה[8][9] וב-2012 נצפה על ידי דייגים בחוף הבונים[10]. ביוני 2014 נצפה שוב כלב ים נזירי ליד ראש הנקרה[11] ושוב באפריל 2015[12]. ב-4 בנובמבר 2018 נצפה כלב ים נזירי סמוך לחוף בת גלים שבחיפה[13].

במאי 2023 עלתה כלבת ים שכונתה "יוליה" לנוח בחוף ביפו[14][15]. ככל הנראה הגיעה לאחר מסע ארוך מטורקיה[16]. למעט גיחות קצרות לים, היא נותרה לנוח על החוף במשך כמה ימים, כדי להשיר את פרוותה. מדובר בתיעוד הראשון של כלב ים שעלה ליבשה בחוף ישראלי, ומשך סקרנים וחובבי טבע. בשל כך מיקמה רשות הטבע והגנים גדרות סביבה והציבה שמירה בנקודה, כדי למנוע הפרעה[17].

ב-31 במאי 2023, עלתה "יוליה" לחוף עזה אך הוברחה במהרה חזרה למים. כלבת הים "יוליה" נעה מחוף לחוף בישראל במשך חודשיים[18].

בשאיפה מנסים להשיב את כלבי הים לחופי ישראל ולאפשר את התבססותם[19], קודמה יצירת בתי גידול חדשים. במסלול אחד, שהשיג מימון וקיבל את אישור רשות הטבע והגנים, נקבע שישוחזרו 2 מערות טבעיות בשמורת הטבע ראש הנקרה על פי מודל שנוסה בהצלחה בקפריסין. המסלול השני של הפרויקט כלל הקמת בית גידול מלאכותי באזור המרכז, שהיה בתהליך הרצה[20].

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקבות כלב הים הנזירי הים-תיכוני ממליטות אחת לשנתיים בממוצע. בלידה, אורכו של כלב ים נזירי הוא בסביבות 80 ס"מ. לרוב הגורים נולדים במערות, מאורות ונקרות, רחוק מעין האדם. זאת בשל העובדה שהנקבות נמנעות מהמלטה או מטיפול בגורים באזור עם נוכחות של בני אדם. בדרך כלל הגורים נולדים בעיקר בסתיו. בגיל שבועיים הם מסוגלים לשחות ולצלול. בגיל 18 שבועות הם נגמלים מיניקה.

הם מגיעים לבגרות מינית בסביבות גיל ארבע. בבגרות הוא צומח עד לכ-230–280 ס"מ[3]. משקלו הממוצע של זכר הוא 320 ק"ג ומשקל הנקבה 300 ק"ג. צבע פרוותם הוא חום או אפור כהה ובטנם לבנה. תוחלת חייהם הממוצעת נעה בין 20 ל-25 שנים.

פרווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרווה שומרת על כלב הים מחוץ לים, אם כי רוב שעות היממה יבלה במים. בניגוד לרוב היונקים, כלבי ים משירים את פרוותם בבת אחת. תהליך ההשרה בכלב ים נזירי ים-תיכוני נמשך כשבועיים. בשלב הראשון הפרווה הופכת לחומה, ובשלב השני היא נושרת. תחילה מהראש והסנפירים ואחר כך מהגב והבטן. במהלך ההשרה כתמי הפרווה והעור המת מתקלפים, ואז צומחת פרווה חדשה. התהליך דורש אנרגיה מרובה ולכן במהלכו נוהגים כלבי הים לרבוץ על החוף, לרוב במערות, כדי לחסוך באנרגיה[21].

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי ים הם פעילי יום וניזונים מדגים (סרדינים, דגי סולית ומולית), מרכיכות, תמנונים ודיונונים, עד ל-3 ק"ג ביום. הם מעדיפים לצוד את טרפם באזורי ים פתוחים, המאפשרים להם לנצל את מהירותם באופן יעיל יותר.

הם מקבלים מים מתוקים מהדגים שהם אוכלים, משריפת רקמות שומן (Blubber) או מ"שתייה" של מי ים. הכליות שלהם מותאמות להפרדת המלח ולסילוקו דרך מערכת השתן.

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר נחשב כלב הים הנזירי המזרח תיכוני לאחד מ-12 היונקים הנדירים בעולם[17]. בעקבות זאת הוגדר כב"סכנת הכחדה חמורה" (אנ'). עם זאת, החל משנת 2015 הצטברו נתונים המצביעים על עלייה קלה בתת-האוכלוסיות של כלבי הים הנזיריים בים התיכון. נתונים אלו הביאו לעדכון סטטוס השימור ל"סכנת הכחדה" (אנ').

כלב הים הנזירי הים תיכוני מוגן משפטית בכל תפוצתו באמצעות חוקים לאומיים, אמנות אזוריות ובינלאומיות ובתקנות האיחוד האירופי. צעדי חקיקה ופעולות מחקר, ניהול ושימור להגנה יעילה על אוכלוסיות כלבי הים הנזיריים הים תיכוניים, קיימות בשמורת הטבע של איי דזרטש בארכיפלג מדיירה שבפורטוגל, בפארק הימי הלאומי של אלוניסוס, האיים הספורדיים הצפוניים, באזור הימי המוגן של צפון קרפטוס-סאריה ובאזור האסור לטיול בחצי האי גיארוס ביוון, באזור ללא דייג של חצי האי קאפ בלאן, וכן בשמורה שנוצרה כדי להגן על מערות גורי כלבי הים הנזיריים בקאבו בלנקו שבסהרה המערבית. בטורקיה מבוצעות פעולות דומות בחמישה אתרים בחופי במדינה.

בכל טווח המינים ננקטו פעולות נרחבות על מנת לעורר זהירות בקרב האוכלוסיות המקומיות. למשל, הגנה על מערות הרבייה, הגבלת הצייד והדייג, עצירת שיטות דייג מזיקות[22], פיתוח תוכניות ניטור ופרוטוקולי התערבות, וכן הגברת כושר השיקום של פרטים חולים ופצועים, בדגש על גורים. נחתמו הסכמים, אמנות והסכמים רבים (ברמה אזורית, לאומית ובינלאומית) כדי להגן על כלבי ים נזירים, וסדנאות וכנסים הפגישו מדענים כדי לדון בנושאים ובעיות של שימור כלבי הים הנזיריים. יתר על כן, גופים ופורומים בינלאומיים העלו יוזמות והצעות על מנת לשפר את האיומים הקיימים, ולהפחית לחצים מצד מגזרים רלוונטיים. במסגרת ה"אמנה בדבר שימורם של מינים נודדים של חיות בר" בוצעה רשימת פעולות, כגון הקמת מנגנונים לתיאום ומימון השימור, ניטור וחקר האוכלוסייה, הגנה על בתי גידול וחינוך סביבתי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כלב ים נזירי מצוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כלב ים נזירי מצוי באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Med Monk Seal, Regional Activity Centre for Specially Protected Areas (באנגלית)
  3. ^ 1 2 3 ארז ארליכמן, תשוש על החוף: גור כלב ים נדיר חולץ ביוון, באתר ynet, 8 במרץ 2011[2]
  4. ^ Protection of the Mediterranean Monk Seal Colony of the Cap Blanc Peninsula - IUCN SOS, IUCN SOS, ‏4 באפריל 2021
  5. ^ [1]
  6. ^ ‘Argyro’ the Emblematic Seal of Samos Shot and Killed (video), GreekReporter.com, ‏6 באוגוסט 2017
  7. ^ keeptalkinggreece, Famous Monk Seal of Samos confirmed dead: “Argiro” was brutally killed, Keep Talking Greece, ‏5 באוגוסט 2017
  8. ^ ארז ארליכמן, הפתעה במים: כלב ים נדיר נצפה בראש הנקרה, באתר ynet, 20 בינואר 2010
  9. ^ הארץ - כלב ים נזירי - מין נדיר ביותר - נצפה שוב בחופי ישראל, הפעם בנהריה
  10. ^ ארז ארליכמן, כלב ים נזירי נצפה ע"י דייגים בחוף הבונים, באתר ynet, 12 בפברואר 2012
  11. ^ ארז ארליכמן, הפתעה למטיילים: כלב ים נצפה בראש הנקרה, באתר ynet, 21 ביוני 2014
  12. ^ ארז ארליכמן, כלב ים נזירי ים-תיכוני, מהיונקים הנדירים בעולם, נצפה בצפון הארץ, באתר ynet, 13 באפריל 2015
  13. ^ כלב ים נדיר נצפה סמוך לחוף בת גלים בחיפה, באתר ynet, 4 בנובמבר 2018
  14. ^ נעה פישר, אירוע נדיר במיוחד: כלבת ים נצפתה בחוף במרכז הארץ, באתר ynet, 12 במאי 2023
  15. ^ אתר למנויים בלבד צפריר רינת, כלבת ים נצפתה לראשונה בחופי ישראל, באתר הארץ, 13 במאי 2023
  16. ^ ממשיכים לדווח מהשטח: כלבת הים הנזירית עדיין איתנו על החוף - רשות הטבע והגנים, באתר רשות הטבע והגנים, ‏6 באפריל 2023
  17. ^ 1 2 נעה פישר, שמירה על כלבת הים הנדירה, שהגיעה לחוף במרכז הארץ, באתר ynet, 13 במאי 2023
  18. ^ בעזה מדווחים: כלבת הים "יוליה" הגיעה לחופי הרצועה – והוחזרה למים | חדשות 13, באתר רשת 13
  19. ^ פישר, נעה (2023-03-03). "חוקרים מנסים להשיב את כלבי הים הנדירים לחופי ישראל". Ynet. נבדק ב-2023-09-15.
  20. ^ מערכת תל אביב אונליין, ד"ר אלסר, איפה יוליה עכשיו - ומתי היא תחזור?, באתר תל אביב אונליין, ‏2023-06-28
  21. ^ כלבת ים. ביפו? - מדע גדול, בקטנה, באתר מדע גדול, בקטנה, ‏באפריל 2023
  22. ^ למשל, דיג באמצעות מכמורת