כיכר השוטר (תל אביב)

כיכר השוטר
HaShotersquare
כיכר השוטר, מבט מצפון לדרום
כיכר השוטר, מבט מצפון לדרום
מידע כללי
על שם השוטר שמואל ויצמן
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר תל אביב
רובע 3
רחובות מסתעפים רחוב בוגרשוב, רחוב טשרניחובסקי
אתרים דיזנגוף סנטר
קואורדינטות 32°04′30″N 34°46′24″E / 32.074969°N 34.773281°E / 32.074969; 34.773281
(למפת תל אביב רגילה)
 
כיכר השוטר
כיכר השוטר
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אנדרטת זיכרון בכיכר השוטר בתל אביב

כיכר השוטר היא כיכר הממוקמת בצומת הרחובות בוגרשוב וטשרניחובסקי במרכז העיר תל אביב. הכיכר נקראה בעבר "חורשת מוריה" על שם בית הספר היסודי "מוריה" אשר היה ממוקם צמוד אליה ברחוב בוגרשוב 67. שם הכיכר הוסב ל"כיכר השוטר" בשנות השבעים לאחר מותו של השוטר שמואל ויצמן שנהרג בעת מילוי תפקידו להנצחתו ולהנצחת שוטרי מחוז תל אביב שנפלו בעת מילוי תפקידם.

מראה הכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכיכר היא כיכר קטנה יחסית, וממוקמת בצומת הרחובות טשרניחובסקי ובוגרשוב, שני רחובות מרכזיים ושוקקי חיים בתל אביב. הכיכר ממוקמת מאחורי דיזנגוף סנטר וסביבה ישנם רמזורים ומעברי חצייה. בסמוך לכיכר ניתן למצוא בתי קפה, מסעדות, חנויות והמקום מהווה מוקד משיכה לתיירים ועוברי אורח רבים. הכיכר מעוטרת בצמחייה ירוקה; עצי אקליפטוס, דקל וכן דשא ירוק. לנוחיות העוברים והשבים ממוקמים בכיכר ספסלי ישיבה מעץ. במרכז הכיכר, מוצבת אנדרטת אבן בהירה לזכר שוטרי מחוז תל אביב שנפלו בעת מילוי תפקידם ועליה הכיתוב "כיכר השוטר, לזכר שוטרי מחוז תל אביב שנפלו בעת מילוי תפקידם". בדופן הימני של האנדרטה מוטבע סמל של משטרת ישראל ובדופן השמאלי של האנדרטה משולבים סמל העיר תל אביב-יפו וסמל קרן תל אביב לפיתוח.

היסטוריה של הכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברה של הכיכר, לפני שנקראה "חורשת מוריה" שמה היה "כיכר ט"ו בשבט". עצי האקליפטוס שבכיכר ניטעו על ידי תלמידות כיתה ז' של בית הספר בנווה צדק בשנת 1925. לאחר מספר שנים, שמה שונה ל"חורשת מוריה" על שם בית הספר "מוריה" שהיה צמוד אליה ועבר לרחוב צייטלין בשנת 1958. בשנת 1972, לאחר הירצחו של שמואל ויצמן, שמה של הכיכר הוסב ל"כיכר השוטר" לזכרו ולזכר שוטרי מחוז תל אביב שנפלו במסגרת מילוי תפקידם.

שמואל ויצמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמואל (מכלוף) ויצמן נולד ב-20 ביולי 1948 במרוקו. הוא עלה לישראל יחד עם משפחתו בשנת 1948 והם השתקעו באשקלון. בשנת 1966 התגייס לצה"ל ובמסגרת שירותו הצבאי, שירת כשוטר צבאי בקריה ובחטיבת הצנחנים.

לאחר מלחמת ששת הימים שירת ויצמן כסוהר במחנה שבויים בעתלית ובמתקני כליאה ברצועת עזה שחלקם היו באותה התקופה תחת ניהולה של המשטרה. לאחר שחרורו מצה"ל, התגייס ויצמן לשורות משטרת ישראל והוצב כסייר במחוז תל אביב. במסגרת מילוי תפקידו השתתף ויצמן במספר רב של פעילויות משטרתיות וזכה בכ-8 פרסים על פעילותו בתוך שנתיים.

ב-22 במאי 1972 נקראו שמואל ויצמן ושותפו, רס"ל יוסף שק"ל, לטפל בפריצה שהתרחשה בבניין בתל אביב; ברגע שוויצמן נכנס לדירה, הוא נורה על ידי הפורץ, חיים בוטיס, שניסה להימלט מיד לאחר התקרית ונתפס על ידי שוטרים מחוץ לבניין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר השוטר בוויקישיתוף