כוכב (סמל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סמל הכוכב, כאידאוגרמה, מסמל בדרך כלל כוכב אסטרונומי שעל שמו הוא נקרא, ובנוסף משמש בהרלדיקה, באמנות ובתחומים נוספים.

שימוש סמלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב עם 10 קודקודים וכוכבים עם 5 קודקודים בסורגי שער של מסגד בבנגלור, קרנאטקה

בהרלדיקה הכוכב הוא הסמל למעמד אבירי, וכל צו של האבירות כולל את הסמל הזה בדרך כלשהי. משתמשים בו גם לציון קדנסיה, אות חניכה, לבן השלישי.

באומנות הנוצרית, ברונו הקדוש נושא צלב על חזהו; דומיניק הקדוש, המברט הקדוש ופטר הקדוש של אלקנטרה נושאים כוכב על ראשם או מצחם.[1]

מספר כוכבים בשורה יכולים להצביע על סקלה של מגוון איכויות. ככל שמספר הכוכבים גבוה יותר, כך האיכות גבוהה יותר.

כוכב בעל שישה קודקודים (ייתכנו חמישה, אך מקרה זה נפוץ פחות) קשור לחוק וסדר בארצות הברית, ויוצר את הבסיס לתג השריף.

סמל הכוכב יכול לשמש כחיזוק על התנהגות נאותה או הישג ראוי לציון.

תוכנות רבות משתמשות בכוכב לסימון פריטים כחשובים במיוחד, למשל בדפדפנים רבים יש כפתור עם כוכב להוספת הדף לסימניות.

כוכב מחומש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפנטגרם, כוכב מחומש המצויר בחמישה קווים ישרים.
כוכב מחומש מוזהב

כאשר הכוכב המחומש מצויר עם קודקודים במרחקים שווים, צלעות שוות וזווית של 36° בכל קודקוד, נקרא לפעמים כוכב מחומש מוזהב[2], בשל יחס הזהב המופיע בו במספר מקומות כיחס בין האורכים של קטעים שונים.

אם מחברים את קודקודי הצדדים, נוצר פנטגרם. פנטגרם הוא הצורה הפשוטה ביותר של מסלול אוילרי של מצולעי כוכבים, ולו משמעויות סמליות של מיסטיקה וכישוף. הפנטגרם הוא אוניקורסלי, משמע שניתן לציירו כשם שמציירים קו, בלי להרים את היד מן הדף.

הכוכב המחומש המוזהב הוא אידאוגרמה נפוצה מאוד בעולם המערבי, והוא מקושר במיוחד לכוח צבאי ומלחמתי. בארצות קומוניסטיות (כמו סין ווייטנאם) ישנם סמלים (הפטיש והמגל) שגם הם מכילים כוכבים מחומשים.


הכוכב המחומש מופיע בדגלים של 35 ארצות, ומעריכים שהוא הופיע לראשונה ב-1777 על דגלה של ארצות הברית, שהוכרזה לא מכבר. כמו כן, הוא נפוץ בהרלדיקה של ארצות הברית, ועומד בניגוד לווקסילולוגיה, בה הוא נדיר יותר מהכוכב המשובע.

הכוכב המחומש מופיע בצירוף עם סהר בדגלי מספר ארצות על מנת לסמל אסלאם, לדוגמה הוא מופיע כחלק מהסמל של האימפריה העות'מאנית.

כוכב מחומש ירוק הוא גם סמלה של אספרנטו, והוא מופיע בפינה השמאלית העליונה של דגלה.


בבולאות הכוכב המחומש מסמל בולים שלא הוחתמו.

בעת העתיקה, הכוכב המחומש ייצג את סמל הטירוף.

כוכב מחומש סגול הוא סימן המסחר של חברת סלקום.

כוכב משושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוכב המשושה הוא נדיר כאידאוגרמה בתרבויות המערביות[2]. באסטרולוגיה הוא מציין כוכב יציב, כוכב שנראה כי אינו זז בהשוואה לשאר הכוכבים בשמיים.

אם מחברים את הקצוות המשותפים של הכוכב המשושה, כך שנוצרים שני משולשים שלובים, מתקבל סמל המכונה מגן דוד, שהוא סמל היהדות הנפוץ והמודרני ביותר (מגן דוד משמש גם בנצרות, אך לא לעיתים קרובות).

כוכב משושה מוכר בעולם המערבי כסמלם של כוחות אכיפת החוק. בארצות הברית למשל, תג השריף הוא בצורת כוכב משושה.

כוכב משושה, המוכר בשם "Bierstern" או "Brauerstern", היה סמלה של גילדת יצרני הבירה.[3] בישראל זהו כסמלה של בירה "גולדסטאר".

צורה אחרת של כוכב שכזה מופיעה בסמל הנקרא "כוכב החיים" (Star of Life). הסמל מורכב מ3 מלבנים המצטלבים זה בזה, היוצרים צורת כוכב, ומטה אסקלפיוס במרכזו. סמל זה משמש כוחות חירום רפואיים בארצות הברית.

כוכב משושה אוניקורסלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב משושה אוניקורסלי: ניתן לצייר אותו במשיכת עיפרון אחת

כוכב משושה אוניקורסלי הוא כוכב משושה שניתן לצייר אותו כשם שמציירים קו (באופן דומה לצורה בה מציירים כוכב מחומש): בלי להרים את היד מן הדף. הקצוות של כוכב זה הם יותר "חדים" מאלה של כוכב משושה רגיל ("מגן דוד").

הכוכב הזה משמש כאחד מסמלי הפילוסופיה הדתית האוקולטיסטית ת'למה, שם ניתן לפעמים למצוא פרח בעל חמישה עלים במרכזו.

בהיותו מקושר לתורת הנסתר ולכישוף (בדומה לפנטגרם), הסמל גם הופיע ככזה גם בתרבות הפופולרית, למשל במשחק הקלפים יו-גי-הו! (וגם באנימה יו-גי-הו! דו-קרב מפלצות) שם הסמל מופיע באחד מקלפי המשחק (הקלף The Seal of Orichalcos, שאף היה חלק מרכזי באחת מהעונות של האנימה הראשונה)[4].

כוכב משובע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב משובע מופיע בדגל וסמלים הרלדיים של אוסטרליה. בהקשר האוסטרלי, הכוכב המשובע מייצג את שש המדינות של אוסטרליה, כל קודקוד מייצג מדינה, כאשר הקודקוד הנוסף הוא בשביל הטריטוריות המאוחדות. הכוכבים המשובעים עומדים מנגד לווקסילולוגיה באופן שגרתי יותר מהכוכבים המחומשים.

החותם של הלאום הצ'רוקי הוא בעל כוכב משובע חד.

בתאגידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת המשלוחים Maersk וחברת המחשבים (The Future Company (TFC משתמשות בכוכב המשובע בלוגו המסחרי שלהן.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב משובע (הפטגרם) ידוע ככוכב האחד עשר או ככוכב הפיות, סמל קדוש לוויקנים שהולכים אחר תרבות הפיות. באותה מידה, הסמל אומץ כאמצעי זיהוי על ידי חברים בתת-התרבות אות'רקין, שמורכבת מאנשים שמחשיבים עצמם כלא אנושיים. עם זאת, השתמשו בהפטגרם הקהה בקבלה.

משתמשים בהפטגרם גם בנצרות כדי לסמל את שבעת ימי הבריאה, והוא הפך לסמל מסורתי להרחקת השטן, זו הסיבה בגינה רוב תגי השריף הם בצורה הפטגונית. בדתות נוצריות רבות, ההפטגרם ידעו גם כסמל השלמות (או אלוהים).

בסדרת הספרים "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין מציין הכוכב המשובע (Seven-Pinted star) את האמונה ב"שבעת האלים" הנפוצה בעולם הדמיוני של וסטרוז, זהו גם שמו של החיבור המרכזי של האמונה.

כוכב מתומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב מתומן המורכב משני ריבועים המונחים זה על זה, מופיע באסלאם ובהינדואיזם. באסלאם, ניתן למצוא סמלים רבים בדמות כוכב מתומן בעל עיגול קטן במרכזו בקוראן, כסמלים המסמנים על סיום חיזב (קטע בקוראן), ומכאן שמו: רוב-אל-חיזב (בערבית: ربع الحزب). בהינדואיזם, הסמל מוכר כסמלה של האלה לקשמי, כששמונה קודקודיו מסמלים את שמונה הצורות של האלה.

כוכב עם קודקודים יותר "חדים" נמצא בדגלי כמה מדינות. כיום הוא משמש כחלק מדגל אזרבייג'ן, ובעבר שימש גם את עיראק בשנות השלטון הצבאי של עבד אל כרים קאסם, ואת מדינת ח'אלי ההיסטורית בחצי האי ערב.

כוכב מתושע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוכב המתושע הוא סמלה של הדת הבהאית. המספר 9 נחשב מקודש ובעל משמעות רבה בדת.

כוכבים בעלי יותר מעשרה קודקודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

11 קודקודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדגלה של פדרציית מלאיה הופיע כוכב בעל 11 קודקודים, שסימל את אחדות 11 מחוזות מלאיה.

12 קודקודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מדינת האי נאורו שבאוקיינוס השקט מכיל כוכב בעל 12 קודקודים, שמסמל את אחדות שנים-עשר השבטים היושבים באי.

14 קודקודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב בעל 14 כוכבים מופיע בדגל מלזיה המודרנית. הוא מבוסס על הדגל הקודם של פדרציית מלאיה, ומסמל את אחדות המדינות המרכיבות את מלזיה: 11 המדינות במלאיה, מדינות סראוואק וסבה שבאי בורנאו, והשלטון המרכזי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כוכב (סמל) בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brewer, E. Cobham. The Dictionary of Phrase and Fable. Ware, Hertfordshire: Wordsworth Editions ISBN 91-972705-0-4Ltd.
  2. ^ 1 2 The fivepointed star from Liungman, Carl G. (2004). Symbols: Encyclopedia of Wetern Signs and Ideograms. HME Publishing. ISBN 91-972705-0-4. Retrieved 19 July, 2006
  3. ^ The Six Point Brewers Star (הקישור אינו פעיל), The Museum of Beer & Brewing
  4. ^ https://yugioh.fandom.com/wiki/The_Seal_of_Orichalcos