ישיבת צאנז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנים היכל ישיבת צאנז בקריה. שנות ה-90

ישיבת צאנז (השם הרשמי: ישיבת דברי חיים) היא ישיבה חסידית שהוקמה על ידי רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם מצאנז קלויזנבורג. הישיבה נמצאת בנתניה, ולה סניף בחיפה.

הקמת הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה הוקמה בשנות ה-60 על ידי האדמו"ר רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם, במסגרת הקמת קריית צאנז שכללה הקמת מוסדות חינוך, מלון גלי צאנז ובית החולים לניאדו. בשנים הראשונות כיהן האדמו"ר בראשות הישיבה, ולאחר מכן שימש בתפקיד הרב אליהו שמרלר.

תוכניות לימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב הלברשטאם חינך את תלמידיו ללימוד בבקיאות ולשליטה וידע מקיפים בש"ס, ולצורך כך הקים את מפעל הש"ס לאברכי הכוללים. בישיבה הנהיג הרב הלברשטאם מבחנים על מאות דפי גמרא, והבחורים הנבחנים זוכים לתואר כבוד. הנבחן על שלש מאות דפי גמרא עם תוספות זוכה לתואר "צורבא מרבנן" או בקצרה "צורבא",[1] הנבחן על חמש מאות דפים מקבל את התואר "החבר" (בשנים האחרונות הועלה הסכום לשש מאות דפים) והנבחן על אלף דפי גמרא זוכה לתואר "מורינו". שני התארים האחרונים "חבר" ו"מורינו" משמשים את הבחורים כשהם נקראים ל"עלייה" בקריאת התורה.

חלוקות התעודות והענקת התארים נקבעה על ידי המייסד לתאריך כ"ה בניסן, יארצייט של רבי חיים הלברשטאם מייסד חסידות צאנז שהישיבה נושאת את שמו. אחרי פטירתו הועבר טקס הענקת תעודות ה"מורינו" לט' בתמוז, יום היארצייט שלו, וחלוקת תעודות ה"חבר" נותרה בכ"ה בניסן.

סניפים וישיבות קטנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה המרכזית מיועדת לגילאי 16-19, והיא מחולקת לשתי ישיבות, המרכזית בנתניה והשנייה בחיפה, הוקמה בשנת תשע"ד.[2] לבחורים המבוגרים יותר בגילאי ה"קיבוץ" הוקמה מסגרת מיוחדת בנתניה.[2]

ישיבות קטנות של החסידות נמצאות בנתניה (2) בירושלים בבני ברק וישיבה נוספת באלעד שהוקמה בשנת תשע"ח.

צוות הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשות הישיבה עמד רבי אליהו שמואל שמרלר, למעלה משישים שנה, עם היחלשותו מינה האדמו"ר את בנו להיות לו כתומך ונקרא דער יינגער ראש ישיבה (הצעיר)[3].

כיום עומד בראשות הישיבה הרב יוסף משה דוב הלברשטאם, בנו השני של האדמו"ר הנוכחי הרב צבי אלימלך הלברשטאם.

בוגרי הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין בוגרי הישיבה נמנים שני אדמו"רי החסידות, הרב צבי אלימלך ואחיו הרב שמואל דוד הלברשטאם, האחים הרב אשר וייס, הרב דוב וייס גאב"ד קריית צאנז, הרב חיים וייס רבה של ביתר עילית, הרב אברהם יצחק וייס ראש כולל חלקת יהושע. הרב חיים צבי שפירא גאב"ד בד"צ מחזיקי הדת.

לבוגרים נוספים ראו גם בקטגוריה: בוגרי ישיבת צאנז קלויזנבורג - נתניה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]